Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 8 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 75
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard Corona-project: 5F1 Champ

    Ik mag mezelf eindelijk versterker-bouwer noemen; heb voor het eerst van scratch af aan een versterker gebouwd, een 5F1 bouwpakket van Jukebox Revival!

    Leuk pakketje met goede onderdelen: Hammond trafos, Sozon caps, carbon film weerstanden en het bijgeleverde draad is ook van goede kwaliteit (hoewel ik toch vintage push back cloth wire prefereer).

    Ook wat onhebbelijkheden: bijgeleverde boutjes voor de buisvoeten waren te kort voor de buisvoetklemmen en de koppen te groot (pasten niet niet in de uitsparingen van de buisvoeten). Ze pasten ook niet in de afstandhulzen voor het turretboardje. Dus uit mijn eigen voorraad moeten putten daarvoor.
    Door de Hammond Trafos kloppen de kleuren van de draden in de handleiding niet (en ook een stuk meer draden en opties), dus daar moest ik wel wat meer research doen want met enkel de meegeleverde handleiding kom je er dan niet uit. Dat geldt ook voor de jack inputs: die hebben een andere volgorde van de aansluitingen (signaal en onderbreker/kortsluiter - heet dat zo? - omgewisseld), dus als je de bouwbeschrijving volgt gaat het mis!

    Al met al toch een leuke set voor €249, inclusuef buizen en met trafo upgrade voor 8 en 16 Ohm taps. Als je zelf alles moet samenstellen kom je op ongeveer hetzelfde uit denk ik.

    Verder ging alles vrij probleemloos maarre.... allejezus wat heb je weinig manoevreerruimte in zo’n 5F1 chassis!!

    Anyway: 2 daagjes rustig aan gebouwd en na plaatsen van de gelijkrichter wat waarden gemeten en alles zag er goed uit. Rest van de buizen erin, Jensen P10r (4 Ohm) die ik nog had liggen aangesloten en maar eens een gitaar ingeprikt. En BINGO! In één keer raak, het werkt! Halleluja!

    Er is wel een klein brommetje, heeft vermoedelijk met het aardingsplan te maken, dat aardt de hele preamp enkel via de jackplugs aan het chassis. Volgens mij niet ideaal (maar wel zoals in een originele tweed Champ denk ik?).

    Klinkt ook al heel leuk! Heel benieuwd hoe het zal klinken in een solid pine cabje (heb nog mooie Ikea planken liggen ;-)



    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juli 2013
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    690

    Standaard

    hey wat leuk! Komt de kit van Tonefactory? Ik wil ook ooit nog eens zo een kit in elkaar zetten. Deze heeft een tube rectifier toch?

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door raabje Bekijk bericht
    hey wat leuk! Komt de kit van Tonefactory? Ik wil ook ooit nog eens zo een kit in elkaar zetten. Deze heeft een tube rectifier toch?
    Nee, van Jukebox Revival!

    Hierzo: https://www.jukebox-revival.eu/index...ouwpakket.html

    Jazeker, 5Y3 rectifier. Het schema is bijna 100% 5F1, alleen de elco’s zijn wat groter (22/10/10 ipv 16/8/8 uF)
    Laatst gewijzigd door Little Jay; 2 januari 2021 om 12:17
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Nog wat detailfotootjes voor de leuk:










    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juli 2013
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    690

    Standaard

    Ja, leuk, ziet er strak uit denk ik. Ik krijg er zin in. Je geeft aan dat het nog wel even puzzelen is omdat e.e.a. afwijkt van het bouwplan, dat lijkt me voor mezelf als totale leek nog wel wat lastig.
    Laatst gewijzigd door raabje; 3 januari 2021 om 11:23

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door raabje Bekijk bericht
    Ja, leuk, ziet er strak uit denk ik. Ik krijg er zin in. Je geeft aan dat het nog wel even puzzelen is om omdat e.e.a. afwijkt van het bouwplan, dat lijkt me voor mezelf als totale leek nog wel wat lastig.
    Ja was best wel even lastig..... Het meest rare bij deze was dat van de jackpluggen de volgorde van de aansluitingen (aarde, tip, switch) anders was en de handleiding enkel zegt "soldeer aan oog 1, oog 2 etc terwijl tip en switch dus andersom zitten. Er wordt wel gewaarschuwd dat de kleuren van de Hammond trafo's anders zijn maar ook dat is wat ingewikkelder, van de PT moest ik aan de primaire kant eerst nog de twee 120V helften in serie zetten, want er zit geen 240V aansluiting. Moet je ook wel even weten.....

    Kitje van Tonefactory kost hetzelfde zie ik, misschien is die wat makkelijker/duidelijker maar dat weet ik niet, ken ik verder niet.

    Aan de andere kant, deze ken ik nu, dus je kunt mij altijd vragen ;-)
    Laatst gewijzigd door Little Jay; 3 januari 2021 om 00:00
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Leuk project. Beter dan de hele dag koffie drinken en achter de computer zitten ...

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NLF Bekijk bericht
    Leuk project. Beter dan de hele dag koffie drinken en achter de computer zitten ...
    Haha, absoluut! Fuck, dat begint maandag weer........
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Ziet er goed uit. Allemaal de beste wensen trouwens.

    Vwb je bromklacht, er zat een foutje in dit pakket. Ik heb ergens een reactie geplaatst en ook een modificatie voorgesteld bij tubetown. Dit is dezelfde kit dus zal die fout ook wel hebben. Het ging om een stom uitgevoerde aarding waardoor je onder volle hoogspanning kan komen te staan als je de potmeter aanraakt en een brom veroorzaakte. Zoek ff naar dat artikeltje.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Ziet er goed uit. Allemaal de beste wensen trouwens.

    Vwb je bromklacht, er zat een foutje in dit pakket. Ik heb ergens een reactie geplaatst en ook een modificatie voorgesteld bij tubetown. Dit is dezelfde kit dus zal die fout ook wel hebben. Het ging om een stom uitgevoerde aarding waardoor je onder volle hoogspanning kan komen te staan als je de potmeter aanraakt en een brom veroorzaakte. Zoek ff naar dat artikeltje.
    Thanks Frans, ga ik doen. Gelukkig heb je maar 7.934 posts op gitaarnet...... 😆😆 Was dat in een andere 5F1 thread in de werkbank?
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top