Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 14
  1. #1

    Standaard Lekker fröbelen met de gitaarsynth.

    Ook maar eens wat delen dan, zomaar wat huisvlijt op de GR55 gitaarsynthesizer van Roland.


  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.780

    Standaard

    Eerste indruk is overweldigend: gevoelsmatig veel dreiging en eenzaamheid.
    Heb geen idee of je dat er in hebt willen leggen; überhaupt jammer dat je niet wat (meer) informatie hebt gegeven.
    Voor mij: ’n trailer voor een nare dystopische film. Complimenten!
    Morgen is het vandaag weer gisteren, terwijl het gisteren vandaag nog morgen was

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.914

    Thumbs up

    Als soundtrack erg geslaagd!
    Ik zag de beelden en de muziek was daar een perfecte aanvulling op. Het beeld trok de aandacht, maar de muziek past en leidt niet af. Het is echt een kloppend geheel. Knap gedaan!
    "Meten is weten, gissen is missen"

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2007
    Locatie
    Nieuwstadt
    Berichten
    5.023

    Standaard

    Onheilspellend geheel waarbij de muziek perfect in sync is met de beelden! Goed gedaan. Graag wat meer informatie hoe en wat want ik ben helemaal niet bekend met de GR55. Ik hoor er niet eens gitaar in

  5. #5

    Standaard

    Heren; allereerst bedankt voor het luisteren en de reacties!

    Hierbij even een toelichting:
    Het moge duidelijk zijn dat het niet de intentie was om carnavalskraker te maken.
    Het hele idee van eigen video’s met zelfgemaakte muziek is geboren uit een opmerking van een zwager/schoonbroer die eens zei “gooi eens wat on-line, kunnen we meegenieten. (Schoonouders wonen in Spanje, mijn broer in Duitsland en verdere familie een eind weg, dus zodoende)

    Maar laten we het niet moeilijker maken als het is. Het blijft gewoon “gefröbel” met een gitaarsynth, een budgetcamera, een gratis DAW (garageband) en een gratis video editor (DaVinci Resolve).

    Ontstaan door de uitdaging om ‘iets van een orkestraal geluid’ uit de GR55 te krijgen wat in mijn oren een beetje ‘werkt’. (Zonder extrerne software-synth plugins o.i.d.)
    Werkt bij mij vaak zo: vanuit een geluid of herinnering aan een bepaalde sound of sfeer iets gaan maken.

    Van de paar ‘deuntjes’ die daaruit zijn gekomen, heb ik bij dit muziekje een ‘Fake’ trailer gemaakt vanwege:

    1) Het muziekje al snel wat filmisch aanvoelt en het er zich m/i. perfect voor leent.

    2) ‘People listen with their eyes’ (een boeiend toppic op het VGuitar forum)
    Mede gitaarsynth-gebruikers ervaren vaker, dat het voor toehoorders nu eenmaal niet klopt als ze iemand met een gitaar bezig zien waar geen gitaargeluid uit komt. En al helemaal niet als dat geluid geassocieerd wordt met andere bekende klanken als bijv. piano, trompet enz.) Dus vandaar voor mij het uitgangspunt: geen filmpje met gitaar in beeld als het geluid zoveel afwijkt.

    3) Ik daar lol in heb.

    Video idee is ontstaan tijdens een proefopname van de lamp in de video. Bij die proefopname hing ook de was aan de lijn te drogen… en een van de broeken aan de lijn kwam bij deze tests door beeld schuiven. Tijden het bekijken van de testopnames merkte mijn vriendin tijdens het voorbijlopen achteloos op: Lijkt net of daar iemand hangt.
    Idee verder uitgewerkt, en uit een youtube documentaire over ‘911 dispatchers’ wat flarden tekst geknipt…
    That’s it!

    @Pascal
    Met de Gr55 kun je een mix aan geluiden maken tussen:
    1) De gitaarpickup van je gitaar
    2) Een gitaar modeller met keuze uit een aantal gitaartypes, basgitaren, akoestische snaarinstrumenten e.d. (Voordeel geen latency)
    3) Een synthesizer geluid (keuze uit zo’n 900 verschillende)
    4) Zelde als 3)

    3 en 4 zijn afhankelijk van speelwijze en set up nogal gevoelig voor wat betreft ‘mistriggers’ en latency en veel geluiden zijn ook wel discutabel, maar er is veel te tweaken en in te stellen.
    Verder heeft het apparaat nog een aantal effecten aan boord (delays, eq’s e.d.)

    Oftewel: Ik kan enkel mijn gitaargeluid laten horen of een modelled geluid of een synthgeluid, of een gekozen combinatie van deze 4
    In de muziek uit het filmpje dus geen gitaar maar alleen synthgeluiden (al dan niet getweaked)


    Probleem wat ik voordat ik dat ding kocht had, is dat veel youtube demo’s een voor mij totaal verkeerde insteek hebben; kijk ik kan hitjes uit de jaren 80 naspelen… (Kwam op mij wat sneu over, ook omdat mijn interesse heel ergens anders ligt)
    Een van de filmpje waardoor ik wel dacht: Precies wat ik zoek was deze:

    https://www.youtube.com/watch?v=Znlt...WWEnwO&index=7

    Last but not least:
    Ik zou niet weten hoe het bij anderen klinkt, omdat mijn hele set-up naar huidige standaarden een lachertje is:
    Gitaar > GR55 > jaren 80 analoge multieffectbak van Ibanez > Boss RC300 looper (Tevens mijn audiointerface) > IMac-garageband > koptelefoonuitgang IMac naar > HiFi stereo huiskamerversterker > 2 jaren 80 Pioneer huiskamerboxen (instapmodelletje)

    De ruimte waarin ik speel is uitgebouwde hoek in de woonkamer die half open is dus is het voor mij volgens mij sowieso zinloos om te investeren in studiomonitoren e.d.
    Uiteindelijk ben ik blij als het hier OK klinkt. (En ach, ik stam uit de tijd van aanklooien/overdubben met 2 cassette decks en een microfoontje van de V&D, dus is het als snel OK.
    Laatst gewijzigd door FransT; 2 januari 2021 om 11:14

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Als een gitarist op een ouwe gitaar speelt is dat fantastisch maar een ouwe synth zou dat niet zijn....???

    Ik vind het lekker klinken en precies zoals bedoeld..... denk ik.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 april 2004
    Locatie
    Het Salpętričre
    Berichten
    53.322

    Standaard

    Ik vind het ook wel mooi.

  8. #8

    Standaard

    Tof! Ik hou echt van dit soort filmscore / trailer muziek. Gaaf gedaan hoor.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.780

    Standaard

    Effe off-topic: tig jaar geleden heeft Jan Akkerman een tijd met de Roland gitaar(synthesizer) muziek gemaakt.
    Ik was helemaal verrukt en dacht: dát is wat voor mij. Veel later een set tegen een redelijke prijs op de kop kunnen tikken.
    Werd hélemaal nix: de Roland was gewoon een k#tgitaar en voor het (leren) gebruiken van de modules was ik veel te ongeduldig.
    Wel jammer; vind dat Akkerman er mooie dingen mee heeft gedaan.

    Terug naar het topic!!!
    Morgen is het vandaag weer gisteren, terwijl het gisteren vandaag nog morgen was

  10. #10

    Standaard

    Leuk om te lezenweer!

    @Eric, het is inderdaad ongeveer precies wat ik bedoelde.
    (Maar ik zou graag nog eens tot iets komen wat verder gaat als een ‘intro’)

    @Fobo
    Ik heb op youtube ook eens wat van hem gezien, dat was met zo’n Roland gitaar model ‘herenfiets’ (G707?) met zo’n stang.
    Als in nog in een band zou spelen, of had gedacht dat ik dat ooit nog zou gaan doen, zou ik zelf nooit voor zo’n synth. gekozen hebben maar toch voor een eenvoudig effectenplankje.
    Maar om thuis mee bezig te zijn… ideaal.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top