Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10
  1. #1

    Standaard dotted eights of triplets?

    Voor nummers als another brick in the wall en run like hell worden natuurlijk delays in het ritme van het nummer gebruikt. Niet op de hele tel, maar net ervoor.
    Op de meeste plekken op het net hoor ik dat het dan gaat om dotted eights, oftewel een delaytijd die driekwart is van de tijd van een kwartnoot. Ik gebruik dat zelf al decennia.

    Maar ik lees ook dat er gitaristen zijn die een triplet gebruiken. Dan is de delaytijd 2/3 van de tijd van een kwartnoot.

    Iemand gedachten wat het 'juiste' is?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    U bent muziekwiskundige?

  3. #3

    Standaard

    Bij triolen denk ik meer aan One of these days. Zeker niet aan Brick en Run
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dirk_Hendrik Bekijk bericht
    Bij triolen denk ik meer aan One of these days. Zeker niet aan Brick en Run
    Ah, dat had ik nog niet door, dat daar een verschil in zit.
    Grappig dat deze vraag bij mij opkomt doordat ik (eindelijk) een basgitaar heb en daar iets mee wil opnemen en inspiratie had mede door one of these days.

    En weet je misschien hoe het zit met de bobbelende bas onder het rhodes-intro van sheep?
    Zeker ook triplets?

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Napoje Bekijk bericht
    U bent muziekwiskundige?
    Misschien een beetje omdat ik graag snap wat ik aan het doen ben. En ook omdat ik wel wat handigheid heb met getallen.

    Maar laten we ook niet doen of het verschil tussen 3/4 en 2/3 alleen voor wiskundigen relevant is.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 mei 2007
    Locatie
    zeeland
    Berichten
    4.037

    Standaard

    Triplets lijken mij niet voor de hand liggend in Another brick in the wall. Heb je beide geprobeerd en wat vind je zelf dan het beste klinken? Uit je post maak ik 'dotted eights' op.
    Het is opvallend hoeveel recidivisten zich als herintreders op de plaats delict melden.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 maart 2004
    Locatie
    in de jungle
    Berichten
    2.953

    Standaard

    Another brick inderdaad dotted eight (ik dacht iets van 440ms uit mijn hoofd). Sheep en One of these days inderdaad triplet. Run like hell is dacht ik dotted eight plus kwart noot samen. Er staan op Youtube trouwens veel filmpjes die het uitleggen....
    Laatst gewijzigd door apekop; 31 december 2020 om 19:21
    Gitaarles en basles in Weert
    www.gitaarschoolweert.nl
    New album "Juvenile Fish Tales" Barend Tromp 2022 on Bandcamp now!
    https://subcontinentalrecords.bandca...ile-fish-tales

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door telerocker Bekijk bericht
    Triplets lijken mij niet voor de hand liggend in Another brick in the wall. Heb je beide geprobeerd en wat vind je zelf dan het beste klinken? Uit je post maak ik 'dotted eights' op.
    Ja, another brick en run like hell speel ik al heel lang met dotted eights.
    Voor een baspartij in een eigen nummer dacht ik aan triplets. Had me nooit gerealiseerd dat one of these days een andere delay-tijd (relatief dan) heeft dan run like hell en another brick.

    Maar is nu duidelijk en ik speel de eigen baslijn nu inderdaad met triplets.

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door apekop Bekijk bericht
    Another brick inderdaad dotted eight (ik dacht iets van 440ms uit mijn hoofd). Sheep en One of these days inderdaad triplet. Run like hell is dacht ik dotted eight plus kwart noot samen. Er staan op Youtube trouwens veel filmpjes die het uitleggen....
    Dank voor de toelichting en toevoeging Sheep aan rijtje met triplets.

  10. #10

    Standaard

    Dank aan iedereen die reageerde.

    Slotje, denk ik.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top