Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 21
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 januari 2003
    Locatie
    Amsterdam . . . Nuttige berichten: 13
    Berichten
    9.220

    Standaard Hoe stellen jullie je tremolo af? [strat of superstrat]

    Guys, ik heb net de tremolo van een strat afgesteld. Het lukte me om een vintage 6 punts tremolo erg soepel af te stellen. Daar ben ik wel content over.

    Maar ik ben wel benieuwd hoe jullie je tremolo afstellen.
    Blokkeren? Alleen bends naar beneden? Of ook naar boven? In een vast interval? Anderhalve toon? Zo soepel mogelijk? Of juist niet?
    Laatst gewijzigd door telecastermaster; 26 december 2020 om 16:35
    The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.

    - Charles Bukowski


  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 maart 2003
    Locatie
    Thuis
    Berichten
    344

    Standaard

    Altijd geblokkeerd. Zes snaren zijn al lastig zat, laat staan met zo'n stengel er bij.
    Voorlopig weer even uit gehandeld.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Veren altijd liever eentje minder en dan strakker gespannen dan eentje meer, vanwege de kracht die je nodig hebt.

    Een FR altijd parallel aan de body dus als er ruimte is kan 'ie omhoog.

    Een 6 punts eigenlijk hetzelfde, opletten dat de schroefkopjes niet in de weg zitten en opletten dat ze stevig in de body zitten.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2007
    Locatie
    Nieuwstadt
    Berichten
    5.026

    Standaard

    Altijd zwevend. Een FR parallel aan de body, een 6 punt lichtjes voorover zodat ie een klein beetje zweeft. De buitenste twee schroeven fungeren dan als scharnierpunt en zijn op de juiste hoogte, de binnenste 4 zijn er dan alleen om de trem op z'n plaats te houden ( die laat ik hoger dan de buitenste). Veren 3 stuks. Wel even zoeken dat ik de juiste heb qua stugheid anders gaat het niet soepel genoeg. In ieder geval moet het redelijk soepel bewegen voor mij.
    Laatst gewijzigd door pasqual; 26 december 2020 om 23:24

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 april 2004
    Locatie
    Het Salpêtrière
    Berichten
    53.328

    Standaard

    Ik zoek nog altijd een manier om de tremolo van mijn Mustang bruikbaar te maken.
    Zou ik niet al tot inzicht gekomen zijn dat die manier niet bestaat dan zou ik er een draadje aan wijden.
    Gat in de markt; replacement tremolo oplossing voor Mustang gitaren.

  6. #6

    Standaard

    Weet ik veul
    Dat laat ik aan mijn tech over
    Kost een paar centen maar Wicked gamez krijg ik zonder te veel problemen uit mijn strat

  7. #7
    Super Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2004
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    6.213

    Standaard

    Vast aan 1 kant, kan wel naar beneden. Pookje altijd eraan.
    Vriendelijke groet,

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Ongeacht of het een 6- of 2-point is, of locking of niet, wat sound betreft het liefst plat op de body.
    Een goede tweede is de brugplaat parallel aan de body, of eigenlijk parallel aan de snaren, zodat ie zeg naar in het dode punt staat.

    Dat naar voren gekantelde vind ik niks, nog nooit een gitaar gehad die met een naar voren gekantelde trem beter klonk.
    Maar ja, ik vind het bij een stoptail ook het mooiste als de snaren een zo groot mogelijke hoek maken, zodat de druk op de zadels het grootst is. Is ook niet iedereen fan van.
    Laatst gewijzigd door D3nnis; 27 december 2020 om 08:51

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Gitaren met een tremolo heb ik altijd zwevend afgesteld.
    Nadeel is dat als je veel met bendings speelt bij een strat met klassieke kluson mechanieken de boel ontstemt. Bij m’n oude Luke met klem mechanieken nauwelijks.
    Laatste jaren speelde ik daarom het liefst op gitaren zonder tremolo. Vaste brug. Veel stabieler op stemming te houden.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Plat tegen de body, 5 veren, alleen bends naar beneden is mijn afstelling.

    Ik doe een stuk schuimrubber tussen de veren en de afdekplaat om de bijgeluiden an de veren te dempen.

    Maar ik streef naar een a-typisch Strat-geluid: donker en jazzy. Deze tremolo-instelling draagt daaraan bij.
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top