Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 6 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 58

Discussie: GZ34 vervanger

  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    In mijn 15 Watter heb ik de centertap via een 150 Ohm weerstand naar aarde lopen. Met een schakelaar kan ik die weerstand kortsluiten. Werkt uitstekend. De waarde van de weerstand zou zelfs nog wat hoger kunnen voor meer verschil. Hoewel, misschien heb ik er wel 300 Ohm in zitten. Weet ik even niet zeker.

    Normaal heb ik de schakelaar altijd open staan. Dan is de voeding wat kalmer en slapper. Als het hard en strak moet gaat de schakelaar dicht.

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.053

    Standaard

    Interessante mod. Begrijp alleen niet precies wat er dan gebeurt. Wordt de stroom beperkt maar de spanning blijft ongeveer constant?

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Met die mod voeg je weerstand toe in de keten van de gelijkrichter. Waar je die weerstand precies toevoegt, dat maakt geen drol uit. De wikkeling van je trafo, de diodes, de elco, en een eventueel toegevoegde weerstand zitten allemaal in een lus / keten. Waar je de weerstand in de keten plaatst maakt niet uit, de keten blijft hetzelfde.

    Kortom; deze mod is vrijwel hetzelfde als jouw mod. Het voordeel van mijn variant is dat de schakelaar met een kant aan aarde zit. Je zou ook met een schakelaar kunnen kiezen uit meerdere verschillende weerstanden.


    P.S. Het loont om de doorsnede van de genoemde keten / lus zo klein mogelijk te maken, om storing te verminderen. In de praktijk is dit het makkelijkst door de draadjes te twisten.

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.053

    Standaard

    Ah, snap het. Handig zo'n centertap. Voor die 47 ohm weerstand wilde ik een 25W gebruiken, zou evengoed hoger in waarde kunnen zijn. Probleem is de plaats, lastig schakelbaar te maken.

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.053

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fredjuh Bekijk bericht
    In mijn 15 Watter heb ik de centertap via een 150 Ohm weerstand naar aarde lopen. Met een schakelaar kan ik die weerstand kortsluiten. Werkt uitstekend. De waarde van de weerstand zou zelfs nog wat hoger kunnen voor meer verschil. Hoewel, misschien heb ik er wel 300 Ohm in zitten. Weet ik even niet zeker.

    Normaal heb ik de schakelaar altijd open staan. Dan is de voeding wat kalmer en slapper. Als het hard en strak moet gaat de schakelaar dicht.
    Zit nu aan deze te denken ipv de 47 ohm voor een wat uitgesprokener effect.
    https://www.okaphone.com/artikel.asp?id=488498
    Zie mogelijkheden voor een geschikte 'route' van de draden naar een schakelaar.

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.053

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guitarnijboer Bekijk bericht
    Diodes schakelen sneller dan een buisje en bij diodes heb je te maken met een hersteltijd waarin, als de diode uit geleiding gaat kortstondig een (weliswaar zeer kleine, maar toch) stroom in sper kan lopen. Bij geschakelde voedingen moet je hier echt rekening mee houden. Bij 50Hz is het effect niet zo groot, maar toch ontstaat er meer ruis dan bij gebruik van een buis.
    Je ziet bij een bruggelijkrichter regelmatig 4 x 10nf caps over iedere diode staan. Dat werkt echter niet in het gegeven schema. Als je daar 10nF over de diodes zet voegt dat alleen troep toe. Vandaar dat er 10nF parallel staat.

    Bij high end audio apparaten wordt om te beginnen al gekeken welke diodes het minste ruis veroorzaken.
    Betekent dat dat de 1N4007 beter zou werken dan duurdere (sneller schakelende) diodes voor het beoogde doel? Ruis vind ik niet zo'n probleem. Er zijn nogal prijsverschillen tussen verschillende 1N4007's, zouden de duurdere minder 'sperstroom' hebben?

  7. #17

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tmms Bekijk bericht
    Betekent dat dat de 1N4007 beter zou werken dan duurdere (sneller schakelende) diodes voor het beoogde doel? Ruis vind ik niet zo'n probleem. Er zijn nogal prijsverschillen tussen verschillende 1N4007's, zouden de duurdere minder 'sperstroom' hebben?
    Schottky diodes, maar voor hogere spanningen lastiger te vinden of in afwijkende uitvoeringen.

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.053

    Standaard

    Handige behuizing, wel aan de prijs

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.053

    Standaard

    Voeding vooralsnog


  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.053

    Standaard

    Wachten is op tonefactory nadat Okaphone is afgehaakt, (2W (vanwege de fysieke eigenschappen) 1,5K stuurrooster weerstanden plus thermopasta), schiet hoe dan ook niet erg op, maar goed. Even een vraag over de gloeidraden, en dan gaat het niet over de netheid, maar over de volgorde van de buizen. Zou het problemen geven om het zo te doen? De draden zijn op zich dik genoeg.


 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top