Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 6 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 58

Discussie: GZ34 vervanger

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.053

    Standaard GZ34 vervanger

    Vond dit schema, zou een goede vervanger zijn voor een GZ34 gelijkrichtbuis:



    Heeft dat mede te maken met de 2x3 diodes? En hoe zou het werken met een diodebrug? Dienen de twee 22 ohm weerstanden om de spanning te verlagen of hebben ze een andere functie?

  2. #2

    Standaard

    Die weerstanden (ik denk dat die 47ohm er ook bij hoort) zorgen voor zgn 'sag' wat zoveel betekent dat de spanning daalt als de versterker meer stroom vraagt. Een soort compressie effect, maar behoorlijk subtiel. Een rectifier buis doet het zelfde. De 10nF cap hoort er ook bij evenals de 2 x 3 diodes in serie. Door drie diodes in serie te zetten kun je de curves optellen en krijg je een wat minder abrupte overgang van sper naar geleiding. Opnieuw, om een buizenrectifier effect te benaderen.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Diodebrug lijkt me ook wel gaaf hoor

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.053

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guitarnijboer Bekijk bericht
    Die weerstanden (ik denk dat die 47ohm er ook bij hoort) zorgen voor zgn 'sag' wat zoveel betekent dat de spanning daalt als de versterker meer stroom vraagt. Een soort compressie effect, maar behoorlijk subtiel. Een rectifier buis doet het zelfde. De 10nF cap hoort er ook bij evenals de 2 x 3 diodes in serie. Door drie diodes in serie te zetten kun je de curves optellen en krijg je een wat minder abrupte overgang van sper naar geleiding. Opnieuw, om een buizenrectifier effect te benaderen.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Diodebrug lijkt me ook wel gaaf hoor
    Vanwege geen centertap zit ik vast aan een diodebrug, dit lijkt me de equivalente schakeling. Klopt dat?



    edit: wat een gedoe, zou het de moeite waard zijn tov een gewone diodebrug?
    Laatst gewijzigd door tmms; 23 december 2020 om 09:56

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tmms Bekijk bericht
    Vanwege geen centertap zit ik vast aan een diodebrug, dit lijkt me de equivalente schakeling. Klopt dat?



    edit: wat een gedoe, zou het de moeite waard zijn tov een gewone diodebrug?
    Helemaal goed.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 23 december 2020 om 11:11

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.053

    Standaard

    , mk4 wordt nog wel wat. Bedankt.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guitarnijboer Bekijk bericht
    Die weerstanden (ik denk dat die 47ohm er ook bij hoort) zorgen voor zgn 'sag' wat zoveel betekent dat de spanning daalt als de versterker meer stroom vraagt. Een soort compressie effect, maar behoorlijk subtiel. Een rectifier buis doet het zelfde. De 10nF cap hoort er ook bij evenals de 2 x 3 diodes in serie. Door drie diodes in serie te zetten kun je de curves optellen en krijg je een wat minder abrupte overgang van sper naar geleiding. Opnieuw, om een buizenrectifier effect te benaderen.
    10nF waar meteen 47µF aan parallel staat, merk je daar wat van qua sag?
    Als toevoeging voor ontkoppeling voor hogere frequenties snap ik die 10nF, maar voor een compressie effect heeft die cap m.i. geen nut.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.053

    Standaard

    Er zitten andere eigenaardigheden in dit schema. Ben meneer Fryer wel erkentelijk voor deze schakeling, want ik zit in m'n maag met de buizengelijkrichter. In eerste instantie vanwege koelingsproblemen en de capaciteit van de gloeistroom in mijne, maar ook vanwege de betrouwbaarheid. Brian May gebruikt trouwens enigszins verschillende ontwerpen in zijn rig, dacht altijd drie dezelfde versterkers links-direct-rechts, maar dat is niet zo. Ook de luidsprekers verschillen.

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    10nF waar meteen 47µF aan parallel staat, merk je daar wat van qua sag?
    Als toevoeging voor ontkoppeling voor hogere frequenties snap ik die 10nF, maar voor een compressie effect heeft die cap m.i. geen nut.
    Diodes schakelen sneller dan een buisje en bij diodes heb je te maken met een hersteltijd waarin, als de diode uit geleiding gaat kortstondig een (weliswaar zeer kleine, maar toch) stroom in sper kan lopen. Bij geschakelde voedingen moet je hier echt rekening mee houden. Bij 50Hz is het effect niet zo groot, maar toch ontstaat er meer ruis dan bij gebruik van een buis.
    Je ziet bij een bruggelijkrichter regelmatig 4 x 10nf caps over iedere diode staan. Dat werkt echter niet in het gegeven schema. Als je daar 10nF over de diodes zet voegt dat alleen troep toe. Vandaar dat er 10nF parallel staat.

    Bij high end audio apparaten wordt om te beginnen al gekeken welke diodes het minste ruis veroorzaken.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    De 'ratelcondensatoren' over bruggelijkrichter dioden ken ik wel.
    "Meten is weten, gissen is missen"

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top