Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard Wizard Amplification Leopard

    Na laaaaang wachten, dan toch eindelijk ontvangen afgelopen week. Vrij impulsief gekocht (duhu...), na het zien van wat YouTube filmpjes. Ben er nu een half weekje mee aan het pielen en moet zeggen dat dit toch wel een erg tof pedaaltje is hoor. Ik weet niet zo goed waar ik 'm onder moet scharen, een clean boost, of een transparante overdrive. Bij Wizard weten ze het zelf ook niet helemaal geloof ik, dus gebruiken ze beide termen maar. Transparant is ie als boost zeker, het is je versterker, maar dan op alle fronten meer wat je hoort. Maar op een vrij clean afgestelde versterker krijg je er ook een hele behoorlijke Marshall-achtige scheur uit als het moet. Een cleane booster die al gauw vrij veel gain meegeeft of zo, beter kan ik het denk ik niet omschrijven. Alleen heb ik met cleane boosters al vrij vlot dat het wat rommelig wordt als je die over al wat gain gooit. Deze dus niet. Alles blijft even strak, zonder midhump a la een tubescreamer en je krijgt er zelfs iets wat meer laag voor terug, zonder dat het overdreven boomy wordt. Op mijn JCM 800 2203 een uitkomst, want die blinken niet heel erg uit in het laag. Maar op mijn Splawn Pro Mod/Quickrod was het echt feest. De gain op de Splawn kon een eind terug, want de sweetspot op de Leopard gaf meer dan voldoende, waardoor het en strakker wordt, maar ook met behoorlijk wat meer punch en attack. Zelfs met niet eens zoveel gain kan je al flink chunkachunken, terwijl de Splawn van zichzelf een vrij stijve versterker is, waar je zonder booster nog best op moet werken. De bright knop op de Leopard is ook wat ik nog niet ben tegen gekomen op andere pedalen. Die gaat niet van doffer (warmer volgens sommigen dan), naar helderder, maar geeft meer sprankel, zonder ook maar echt lelijk te worden in het hoog, waardoor je een heel fijn crispy tophoog krijgt. En dat werkt, gek genoeg, juist erg fijn op versterkers die van zichzelf veel hoog en presence hebben (wat de Splawn met bakken heeft en ook de JCM 800 blinkt daar wel aardig in uit. Ik weet niet goed waaronder de Leopard te scharen is, maar ik ben er verdomd blij mee. De tubescreamers staan vooralsnog even aan de kant en ik denk dat dat nog wel even zo blijft. Voor de mensen die niet kapot zijn van de midhump van tubescreamers, dit zou wel 's je pedaal kunnen zijn voor de betere boost doeleinden. Dit pedaal is ook zeker niet voor alleen de high gain jongens. Ook mid gainy ouderwetse Marshall scheur is geen probleem.

    Ik wilde in eerste instantie wat opnames maken, maar mijn met mijn opneemvaardigheden voegt het niet heel erg veel toe aan wat er al op YouTube staat, dus bij deze twee YouTube filmpies. De eerste heeft mij voornamelijk doen overtuigen. Vooral het stukje over de JMP 2203 aan het einde van het filmpie. De tweede laat ook mooi zien wat dit pedaal ook kan op een vrij clean signaal:





    Misschien dat ik aankomende week er nog een opname aan waag met de Splawn, maar misschien ook niet.

    edit: Ben ik nog een extra voordeeltje en toch ook wel een nadeeltje vergeten te melden. Het extra voordeeltje is dat je er eventueel ook mee van kanaal kan switchen, middels een extra uitgang en switchje aan de zijkant. Best wel een nadeeltje vond ik de in- en outputs voor de patchkabels en de stroomvoorziening. Die zitten echt veel te dicht op elkaar, waardoor het met sommige pluggen echt niet gaat passen, waar ik dus ook tegenaan liep in eerste instantie. Niet goed over nagedacht bij het ontwerpen en wel het vermelden waard.
    Laatst gewijzigd door Brum; 20 december 2020 om 19:33

  2. #2

    Standaard

    Klinkt erg goed!

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Ik vind het effect in het tweede filmpje helemaal prima z'n werk doen. Alleen in het begin klinkt het vreemd door de noisegate.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Die noisegate staat in het begin niet aan. Volgens mij gebruikt hij die noisegate alleen voor het echt boostwerk, tegen ongewilde feedback en zo. Die noisegate ga je, mits goed afgesteld, ook niet echt horen. Ik heb de oude ISP Decimator, die ook alleen mee doet over het gainkanaal, als ie geboost wordt. Maar die ISP's kappen niks af als je ze tegen de grens van feedbacken afstelt, heel anders dan bijv. Boss en MXR. De nieuwere ISP's schijnen dat nog beter te doen.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Okay jij hoort niets bijzonders in het begin van die video?

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Jawel. Het low sensitivity kanaal van een JCM 800 2203. Da's niet het summum van een geweldig clean. Klinkt een beetje hetzelfde als van mijn Ceriatone 2203. Als hij later in de high sensitivity is ingeplugd, klinkt het al heel anders.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Me toch 's gewaagd aan een simpele opname. Er zit een raar tikje in, die ik bij het inspelen niet had. Geen idee waar dat nu ineens vandaan komt, maar jullie doen het er maar mee. Ik ben begonnen met een klein stukje zonder de Leopard, daarna hetzelfde riffje met de Leopard en heb daar nog wat aan vastgeplakt. Is opgenomen met een Splawn Pro Mod/Quickrod en een combinatie van een V30 en een Greenback IR. Verder niets mee gedaan, as it is.

    https://soundcloud.com/user-935216915/leopard

    Misschien dat ik zo nog 's een stukje lead opneem. En dan dek ik me meteen maar even in, ik ben geen echte leadgitarist.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    En een stukje lead:

    https://soundcloud.com/user-935216915/leopard_lead

    Was er vergeten bij te zeggen dat de vorige opname op een Gibson SG Standard '83 met de originele, low output humbuckers is ingespeeld. Zelfs met die low output humbuckers krijg je al een enorme punch. De gain op de versterker staat niet verder dan 12 uur, bij beide opnames. Het slaggedeelte is op de plexi stand (gear 1) van de Splawn. Het lead stukje is op de JCM 800 stand (gear 2) van eveneens de Splawn, met een beetje delay van een MXR Carbon Copy in de fx loop, op een tele met medium output humbucker (BKP Abraxas).

    edit: Het gerikketik is weg. Ik denk dat een metronoom programmaatje de boosdoener was.
    Laatst gewijzigd door Brum; 22 december 2020 om 15:13

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top