Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 5 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 43
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Die koppen zijn gewoon een verschrikkelijk slecht ontwerp. Door hoe de snaren lopen icm de knik van de kop zijn het sowieso slecht gestemde gitaren. Daarom heb ik er ook die String Butler op gezet, dan liggen de snaren niet meer in die rare knik vast te lopen in de topkam. Dat werkt op zich wel. Alleen die ene sleuf, die is waarschijnlijk te diep geworden door mijn eigen toedoen. Eigenlijk zou ik de drie gerepareerde kopbreuken ook 's wat netter moeten laten wegwerken, maar dat zit me op zich weer niet zo in de weg. Blijft wel m'n eerste serieuze gitaar. Hoe zo'n slecht ontwerp ook, die is me veel waard. Ik heb twee gitaren die ik nooit weg doe, deze is er eentje van. De rest kan me gestolen worden.

    En nu ga ik echt plat, voor de lucifestokjes onder m'n wallen schieten.

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Ik heb slechts 2 Gibsons en die zijn beide nekbreuk vrij. Maar ik ken het probleem al zolang ik speel.... dus zo'n bijna 40 jaar.

    Gibson is een verre van goede gitaar-fabrikant maar ze hebben nu eenmaal een paar populaire modellen gemaakt.

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 maart 2012
    Locatie
    Assendelft
    Berichten
    1.727

    Standaard

    Stratjes zijn veel beter........

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Er zijn tegenwoordig ook titanium kammetjes. Geen idee hoe je die invijlt. Waarschijnlijk met een haakse slijpert

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Kwam deze nog tegen toen ik wat aan het rondneuzen was: http://www.guykermusic.com/guyker-43...-p2252578.html. Ik kende ze van ABM, maar die hebben het alleen over SC style gitaren. Nou zegt iets me dat het dan ook prima op een SG kan, want, dacht ik, zelfde type nek? Guyker zegt voor hetzelfde dingetje wel dat het voor zowel een Les Paul als een SG is en dat verstevigt mijn vermoeden wel. Bij deze topkammetjes hoef je in ieder geval niet te slijpen lijkt me, alleen de hoogte instellen. Staat wel een waarschuwing bij dat bij lage acties je in sommige gevallen wat extra ruimte moet maken voor de schroefjes, maar ik denk niet dat ik in die regionen zit qua actie. Maar mijn idee dat die ABM topkammen ook prima op een SG passen klopt toch wel hoop ik? Ze zijn een fractie duurder dan die van Guyker, maar dan kan ik 'm wel rechtstreeks bij Thomann bestellen t.z.t., waardoor ik 'm binnen een dag of drie thuis heb. En ik meen ze ook gezien te hebben bij o.a. Guitarsupplies.

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Over smaak valt niet te twisten, maar ik zie het voordeel nog steeds niet van messing, behalve dat het wellicht leuk is om eens te proberen.
    We willen toch graag een lage wrijving tussen snaar en topkam? Plastics zijn daar vele malen beter in dan messing.

    Een helderder geluid voor je open snaren klinkt misschien positief, maar ik vind open snaren altijd al helderder dan gefrette snaren. Dus om dat verschil nou nog groter te maken?

    Ik zat net eens in het patent van tusq te neuzen, en daar werd een hardheid genoemd die nogal wat hoger was dan van messing. De ene of de andere messinglegering zal nog wel iets uitmaken, en wat in een patent staat hoeft niet per se te zijn wat de werkelijkheid van nu ook is, maar toch.....ik denk dat het vwb duurzaamheid/slijtvastheid wel losloopt met tusq.

  7. #17

    Standaard

    Je kunt trouwens een messing nut voor gibsons kant en klaar kopen he... kun je er zo opzetten.
    2 minutjes werk en klaar.

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Volgens mij zijn die messing topkammen van Gibson voor modellen van 2015. Ik weet het niet, maar daar schijnt verschil in te zitten. Zit 'm in het zero fret verhaal en te zacht materiaal dacht ik, zoiets staat me bij. Als ze al los te koop zijn hoor, want op hun eigen site staan ze niet. Ik weet wel dat er wat problemen zijn geweest met die messing bruggen van Gibson destijds. Het was geen doorslaand succes in ieder geval.

    @Dennis: Wat je zegt, ik wil het wel 's ondervinden. De één zegt dat ze wat helderder qua klank zijn, de ander heeft het weer over voller. Maar de algemene consensus is dat ze wat luider zijn en wat meer sustain geven. Nou, dat wil ik wel 's horen, als ik de topkam dan toch moet vervangen. De omschrijving voller en meer sustain herken ik wel van het vervangen van een tremoloblok door eentje van messing. Maar of dat bij een topkam ook zo werkt...

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2002
    Locatie
    Sleepless In My Grave
    Berichten
    12.064

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brum Bekijk bericht
    Volgens mij zijn die messing topkammen van Gibson voor modellen van 2015. Ik weet het niet, maar daar schijnt verschil in te zitten. Zit 'm in het zero fret verhaal en te zacht materiaal dacht ik, zoiets staat me bij. Als ze al los te koop zijn hoor, want op hun eigen site staan ze niet. Ik weet wel dat er wat problemen zijn geweest met die messing bruggen van Gibson destijds. Het was geen doorslaand succes in ieder geval.
    Bekend verhaal idd over de 2015 modellen.. Op mijn 2016 Flying V HP zat echter een adjustable titanium zero fret nut.

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Ik had ook ergens een filmpje gezien van iemand die ter vervanging van Gibson een titanium bovenstukje had gekregen, omdat het messing was ingesleten. Kan best zijn dat Gibson dat op een gegeven moment maar standaard heeft gedaan.

    Ik heb de stoute broek aangetrokken en een ABM brug besteld bij Guitarparts. Dacht, lekker snel uit Nederland, met de brievenpost en zo. Zie ik ze bij Thomann beduidend goedkoper staan en nauwelijks meer verzendkosten. Nou ja, had ik maar beter moeten opletten. ABM lees ik wel altijd goeie verhalen over, zal vast wel kwaliteitje zijn. Lijkt me dat met deze brug het een kwestie is van de ouwe topkam uithakken, nieuwe erin plakken, hoogte stellen en gaan. Is er in ieder geval zo eentje, speciaal voor Gibson gitaren uiteraard:


 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top