Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 5 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 43
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard Messing topkam, moet er nog het e.e.a. aan gebeuren?

    Vroeg het me af, als je een messing topkam op je gitaar zet, moet je dan nog het e.e.a. aanpassen, zoals bij een standaard plastic topkam, of topkam van been? Heb zitten spelen met de gedachte om er eentje op een SG te zetten, vandaar. Nou speel ik vrijwel standaard met een setje .011 - .049 en die willen bij een 'normale' topkam nog wel 's aanlopen, waardoor je de boel moet uitvijlen en zo. Iemand hier ervaring mee?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Kan goed zijn dat je de hoogte ook nog bij moet stellen oftewel van onder een stukje vlakken. Zelf geen ervaring met die dingen, toen ze nog in de mode waren, maakte ik ze zelf uit een stuk messing staf.




    Overigens kan een pentagram van geitenbloed bij de voordeur nooit kwaad als voorbereiding.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Oh nee, de laatste keer dat we dat deden, begon die kleine van mij ineens omgekeerd met handen en voeten de trap op te lopen, draaide haar hoofd 360 graden en begon me een taal aan te slaan dat ik qua woordenschat best knap vond voor een driejarig meisje. Hebben we opgelost met één of ander bordspel voor Sinterklaas, vroeg ze de hele tijd om. Ouija of zo, weet ik veel... Daar is ze in ieder geval al wel even zoet mee. Nee, geen pentagrammen meer voor de deur hier hoor.

    Maar dat messing, is dat sowieso te vlakken? Is toch vrij hard materiaal? Geeft het overigens nog wat voordeel qua sustain en helderheid en zo? Dat lees ik ook her en der. Geen idee wat er van waar is? Een messing sustainblok voor een tremolo doet namelijk wel veel heb ik proefondervindelijk ondervonden.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Je moet je pas zorgen gaan maken als ze over het plafond begint te kruipen.


    Messing is redelijk zacht, een soort van stevig koper eigenlijk. Het gemakkelijkst is een bandschuurmachine, maar dat moet je hebben en durven en anders vijlen dwz langs een vijl halen. Maar waarom niet een Tusq topkam?

  5. #5

    Standaard

    Ik gebruik er 1 op mijn strat en heb er vorig jaar zelfs op een les paul gebruikt.
    Enigste dat ik er nu op gebruik is big bens nut sauce en hij ontstemd er slechter door dus dat is ook de laatste keer dat ik die rommel gebruik... volgens mij gewoon ook een gimmick ding?
    Voor ik die nut sauce gebruikte ontstemde mijn strat zogoed als niet en ik jengel aan zijn trem als een malle! Hij staat zwevend. 5mm staat hij van de body.

    Waarom messing en geen kunststof/been? Waarom je open snaren anders laten klinken dan je gefrette snaren?
    Je hebt veel meer sustain vind ik persoonlijk. je klinkt veel scherper. ringeriger? ja vind het moeilijk te benoemen...
    Ik vind het een aangenamere sound plus het oog wil ook wat. ziet er een pak mooier uit dan een standard nut.
    Gitaar: ESP HEX6 V, LTD KH602 Silverburst Heavy Mod, Custom, Orpheo Tone Master
    Amp: Marshall 410H + Marshall 1960B Vintage 30 cab

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Iedereen snapt dat het anders gaat klinken, maar in welke richting dan? Ik was er niet zo van onder de indruk op een behoorlijk verbouwde Strat. De anderen die ik gemaakt heb waren voor maten van me en die waren allemaal tevreden al denk ik dat ook hier het placebo effect vooral debet aan was. Mind you, dit was in de tijd van de Rockinger tremolo en de eerste EMG's.

    Volgens mij is een plastic nut vooral vintage elektrisch en been akoestisch.



    Doe "enige".... please.....??

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    In dit geval is het een gevalletje baadt het niet, dan schaadt het ook niet. De topkam van m'n SG is, denk ik, aan vervanging toe (mede door eigen toedoen) en wil het wel 's ondervinden of het wat is. Messing heeft op zich wel de eigenschap om wat meer sustain te geven. Of dat met een topkam ook zo dusdanig is dat het behoorlijk merkbaar is, ik durf het niet te zeggen. Maar het is geen immense uitgave en bovendien wel slijtvaster. Ik wil dan alleen wel weten of ik zelf zo'n kammetje kan installeren, of dat er toch wat addertjes onder het gras zitten. Ik heb er niet zo'n zin in dat ik straks een topkam er af heb gesloopt, de nieuwe heb verneukt en dan alsnog naar een reparateur kan. Voorlopig zal het zo'n vaart nog niet lopen, want ik ben wel dusdanig lui cq laks, dat ik me voorlopig nog wel behelp met een topkam die net niet helemaal meer lekker is.

    Wat die nutsauce betreft, ik heb er wel veel baad bij gehad moet ik zeggen. Bij meerdere gitaren ook.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    "Baat" is het woord waar je naar zocht


    Ik zou voor Tusq gaan want..... die geeft vanuit zichzelf smering dus minder ontstemmen. Sustain die je van een nut verwacht komt alleen van de ongefrette snaren.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Ja, ik ben niet meer zo okseltjesfris na al een paar week zo'n vier uur slaap per nacht en vanochtend was mijn ochtend om de kleine uit bed te halen, die vervolgens om kwart over zes al weer om papa en mama begon te roepen. De spelling schiet er dan ook nog wel 's bij in, niet helemaal helder meer in de kop.

    Van tusq weet ik wat ik kan verwachten. Maar ik wil het toch 's ondervinden, zo'n messing topkam. Ontstemmen heb ik niet eens heel erg last van. Alleen de G snaar stemt wat moeilijker. Dat sleufje heb ik, denk ik, zelf verneukt. Snaar bleef hangen en heb ik wat uitgeschuurd met een schuurpapiertje. Wat te rigoreus vrees ik, net even te diep. Is een graphtec topkam, dus helaas ook geen trucjes met opvullen en zo. Ik heb er zo'n String Butler op zitten, dat verbloemt nog wat, evenals de eerder genoemde nutsauce. Maar wil ik het weer lekker werkend hebben, dan moet ik toch 's aan een nieuwe topkam. Er moet een t-top kloontje binnenkomen binnenkort. Misschien dan ook meteen maar die topkam aanpakken. Het is wel m'n ouwe, trouwe SG'tje, die moet maar weer 's honderd worden, i.p.v. negentig of zo.

    En nou m'n nest in, de lettertjes beginnen te springen...

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Dan gaat het dus om een LP of SG. Wellicht moet je dan gewoon accepteren (ik doe het ook) dat Gibson niet zo'n hele beste fabrikant van solid bodies is.
    Ze zien er wel fantastisch uit...!!!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top