Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10
  1. #1

    Standaard Statische knetter slagplaatje

    Ik weet dat de oplossing niet altijd makkelijk is. En de zoekfunctie heb ik al benut.

    Heb het met meerdere gitaren, met en zonder achterkantshielding, maar niet altijd. En de oorzaak ben ikzelf natuurlijk, bij de aanslag even over het slagplaatje vegen met mijn vingers>>> knettertje.
    Als de vingers nat zijn heb ik geen knettertje meer.

    Mocht iemand de oplossing hebben die aan alle andere oplossingen een einde maakt, dan houd ik me aanbevolen om hem te vernemen.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 december 2008
    Locatie
    Paal 20
    Berichten
    6.393

    Standaard

    Statisch elektriciteit. Koop een pakje Robijn droogtrommeldoekjes en veeg ermee over je slagplaat. Het is dan tijdelijk opgelost. Waarschijnlijk heb je een enkellaags slagplaat? En wat voor gitaar is het?

  3. #3

    Standaard

    Heb jouw eerdere onderwerp daarover ook uitgespit. Zoals ik al zei, heb het met meerdere gitaren en verschillende soorten slagplaten, waaronder ook 3-laags. Maar reuze bedankt voor de Robijn tip. En ik ga maar met meer stofjes eens testen.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 juli 2004
    Locatie
    Hoogeveen
    Berichten
    2.359

    Standaard

    Hier een verslag van Jutter

    "Vanmiddag had ik om 14:00 uur een afspraak met Patrick. Ruim een uur en driekwartier rijden en hetzelfde weer terug. Waarom ik het zover bij huis zoek? Omdat ik hier in de buurt bij gitaarbouwers en reparateurs nooit echt tevreden was. Bij PK Guitars ben ik een paar jaar gelden ook al eens geweest voor een ander akkefietje met mijn gitaar die hij perfekt heeft opgelost. De man is akelig nauwkeurig en heeft bovendien weinig woorden nodig om te begrijpen wat ik bedoel. Maar in ieder geval, om stipt 14:00 uur was ik bij hem en 5 minuutjes later lag mijn gitaar op zijn werktafel. Ik kreeg een compliment van hem dat ik alles keurig netjes geshieldt had. Dat maakt hij ook weleens anders mee. Ik had alles geshieldt met alufolie en daar zat precies het probleem...Hij heeft alles verwijderd en bekleed met koperfolie. Toen heeft hij, zoals hij het zelf noemde, kanaaltjes van ook koperfolie naar elk schroefje gemaakt. Op het punt waar elk schroefje zit, heeft hij bovenop de koperfolie alufolie geplakt. Dit omdat de lijmlaag van alufolie beter geleidt dan de lijmlaag van koperfolie(volgt u het nog?). Toen de gitaar weer inelkaar geschroeft en probleem was opgelost! Hij is echt muisstil! Geen geknetter meer(Patrick vond het geknetter echt extreem!). Twee kopjes koffie later zat ik weer in mijn auto met een grote smile op mijn kop! Ik moet hier echt vermelden dat Patrick heel erg vriendelijk is en bovenal een op en top vakman! Bedankt Patrick!!!"

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Het is maar waar je in gelooft.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.914

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door alias Bekijk bericht
    Heb het met meerdere gitaren, met en zonder achterkantshielding, maar niet altijd. En de oorzaak ben ikzelf natuurlijk, bij de aanslag even over het slagplaatje vegen met mijn vingers>>> knettertje.
    Als de vingers nat zijn heb ik geen knettertje meer.
    Seizoen gebonden? 's Winters lage relatieve luchtvochtigheid, dan bouw je makkelijk statische lading op.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 december 2012
    Locatie
    Thuis
    Berichten
    704

    Standaard

    Doe 's een paar andere schoenen aan...
    If it ain't got purple it ain't got music.

    Bands: purplejohn.wix.com/fabfive
    www.10AM.nl

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 december 2008
    Locatie
    Paal 20
    Berichten
    6.393

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ateng Bekijk bericht
    Hier een verslag van Jutter

    "Vanmiddag had ik om 14:00 uur een afspraak met Patrick. Ruim een uur en driekwartier rijden en hetzelfde weer terug. Waarom ik het zover bij huis zoek? Omdat ik hier in de buurt bij gitaarbouwers en reparateurs nooit echt tevreden was. Bij PK Guitars ben ik een paar jaar gelden ook al eens geweest voor een ander akkefietje met mijn gitaar die hij perfekt heeft opgelost. De man is akelig nauwkeurig en heeft bovendien weinig woorden nodig om te begrijpen wat ik bedoel. Maar in ieder geval, om stipt 14:00 uur was ik bij hem en 5 minuutjes later lag mijn gitaar op zijn werktafel. Ik kreeg een compliment van hem dat ik alles keurig netjes geshieldt had. Dat maakt hij ook weleens anders mee. Ik had alles geshieldt met alufolie en daar zat precies het probleem...Hij heeft alles verwijderd en bekleed met koperfolie. Toen heeft hij, zoals hij het zelf noemde, kanaaltjes van ook koperfolie naar elk schroefje gemaakt. Op het punt waar elk schroefje zit, heeft hij bovenop de koperfolie alufolie geplakt. Dit omdat de lijmlaag van alufolie beter geleidt dan de lijmlaag van koperfolie(volgt u het nog?). Toen de gitaar weer inelkaar geschroeft en probleem was opgelost! Hij is echt muisstil! Geen geknetter meer(Patrick vond het geknetter echt extreem!). Twee kopjes koffie later zat ik weer in mijn auto met een grote smile op mijn kop! Ik moet hier echt vermelden dat Patrick heel erg vriendelijk is en bovenal een op en top vakman! Bedankt Patrick!!!"
    Inderdaad, dit! Een goedkopere manier is met de droogtrommeldoekjes. Dat moet je zo nu en dan wel herhalen.

  9. #9

    Standaard

    Ik heb dit probleem ook bij verschillende gitaren gehad. Swinters met droge lucht is het meestal het ergste. Het statische geknetter was meestal een stuk minder nadat ik een stuk alufolie onder de slagplaat had aangebracht. Zorg wel dat je die alufolie verbindt met de aarde. Dus dat hij ergens het metaal van de brug, de elementen of de behuizing van een potmeter raakt. Zorg alleen dat de folie geen signaaldraadje kan raken, want dan ben je je geluid kwijt.

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jutter Bekijk bericht
    Statisch elektriciteit. Koop een pakje Robijn droogtrommeldoekjes en veeg ermee over je slagplaat. Het is dan tijdelijk opgelost. Waarschijnlijk heb je een enkellaags slagplaat? En wat voor gitaar is het?
    Zojuist toegevoegd aan de verzameling werkzame hulp- en onderhoudsmiddelen:
    Robijn droogtrommeldoekjes: 1

    *zingt: Jutter bedankt, Jutter bedankt, heya heya ...

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top