Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 31
  1. #21

    Standaard

    no cigar.... zelfs geen klein beetje. Volgende week vakantie. Mooi moment om verder te gaan.

    En een kleine aanvulling nav Frans laatste post;
    Er fluit niets. Fluiten suggereert oscillatie. Hier begint, als ik boven een bepaald oorlogsvolume kom, en harde 'gggggggggg' op het geluid mee te lopen die ook, bijna gatend, weer uitvalt als het level van een gespeelde toon onder dat oorlogsniveau komt. Het ervaart total niet als een hoorbare toon met een grondfrequentie.

    Daar moet ik wel weer bij aantekenen dat de storing zoals te zien in bovenstaande scopedumps toch duidelijk een grondfrequentie heeft. Ik zal em eens meten en kijken of ik em kan laten veranderen. Toch maar eens een dummy load in elkaar zetten.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dirk_Hendrik Bekijk bericht
    Fluiten suggereert oscillatie.
    Niet alleen fluiten. Een fluittoon is slechts een bepaalde frequentie.

    Een amp kan ook staan bokken of soms motorboaten genoemd. Elke vorm van zelfopgewekte activiteit is oscillatie. Zo ook de pieken in jouw scoopbeeld,

    Oscillatie treed op als de terug gekoppelde spanning in fase is met de ingang waar hij weer wordt op gepikt EN het teruggevoerde signaal groter is dan 1x. Is dat kleiner dan 1 dan sterft de oscillatie uit. In jouw geval is het op het randje, alleen bij hoge output dus.

    De oscillatie houd in dit geval alleen geen stand als de versterking wordt beperkt.

  3. #23

    Standaard

    Klopt als een spreekwoordelijke bus.
    Maar ik heb steeds meer het gevoel dat er hier iets aan het doorslaan is boven een bepaald niveau.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dirk_Hendrik Bekijk bericht
    Klopt als een spreekwoordelijke bus.
    Maar ik heb steeds meer het gevoel dat er hier iets aan het doorslaan is boven een bepaald niveau.
    Dat kun je niet uitsluiten natuurlijk maar ik denk niet dat dit het geval is. Bij onstabiliteit kan hij naar gedrag vertonen hoor. Dit zal je zelfs in de trafo kunnen horen als je een dummy aansluit. Over dummy gesproken, waar test je nu mee en klopt je impedantie wel? Kun je uittesten door het vermogen te meten. Ik heb een schakelbare dummy en kom zo heel snel achter de werkelijke impedantie.

    Misschien kun je de eindtrap een beetje dempen voor die steile pieken. Neem een cap van 1nF/1kV en zet die tijdelijk tussen de anodes van de eindbuizen. Als je dan nog niet vol kan uitsturen zou het idd wel eens doorslag kunnen zijn.

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fredjuh Bekijk bericht
    Als je de amp aan een dummy load hangt, kun je dan de UGT horen knetteren?
    [...]
    Anode-leidingen van de eindtrap twisten / dicht op het chassis leggen?
    [...]
    Hoe hard moet de amp om dit te doen?
    Ik doelde op overslag in je UGT of afstraling van je anodeleidingen.

    Begrijp ik goed dat je probleem met een andere UGT helemaal weg is?

    Ik denk toch dat het overslag is. Op je scopebeeld zijn de dalende flanken extreem steil, en de stijgende flanken veel minder steil. Een zaagtand waarbij de steile flank altijd de dalende is. (Naar de nul toe bewegend.) Dat doet mij echt aan overslag denken. Die constante frequentie die je ziet is waarschijnlijk de resonantiefrequentie van je UGT. Die zal ergens rond de 50 kHz liggen?

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Ik ben nog niet overtuigd van doorslag. Dit zal waarschijnlijk snel erger worden en defintief sluiting betekenen.

    Barend, haal je buizen er uit en sluit op de secondaire wikkeling een flinke wisselspanning aan om primair 600Vtt te verkrijgen. Als fredjuh gelijk heeft zal je dan ook doorslag moeten hebben.

  7. #27

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Ik ben nog niet overtuigd van doorslag. Dit zal waarschijnlijk snel erger worden en defintief sluiting betekenen.
    Ik ook niet. Het "klinkt" alleen zo ;-)
    Behalve,
    Als ik het ding in triode zet kan ik tot max gaan zonder issues. Dan zit ik op een 110dB en de buren vinden daar collectief ook iets van.

    Daarmee ook, vanuit dat perspectief, waar test je mee? Een 2x12cab.
    Klopt je impedantie wel? Daarvoor ben ik maar eens even op m'n knietjes gegaan want, ja natuurlijk heb ik dat goed aangesloten, maar is dat ook al weer een jaar of 15 geleden. Is die cab dus wel echt wat ik denk dattie is? 2x8Ohm parallel (een setje Goodmans Audiom 12P's) en dat zit aan versterkerzijde ook op de 8 ohm winding aangesloten. Lees je daar nou een fout? Ja dat lees je. Kom ik zometeen op terug ;-) Nou is impedantiematch van speakers of uitgangstrafo altijd een compromis maar je moet ergens starten.

    Vanwege het geknetter vanmorgen maar eens begonnen met het aanbrengen van een rijtje diodes van anodes naar massa. Probleem weg. Fijn! maar uiteindelijk zijn die diodes bedoeld als een protectiefix voor als je load wegvalt. Maar wat is wegvallen? Da's een verandering van loadimpedantie.

    Want nu terug naar die 2x8ohm parallel naar de 8ohm uitgangswikkeling. Da's een fuckup van gistermiddag en, gevoed door bovenstaande impedantievragen van Frans snel afgevangen. Het idiote is alleen dat met de correcte match, op de 4 ohm winding dus, er weer spikes in het uitgangssignaal zitten. Veel en veel minder en op een veel hoger level, maar desalniettemin.

    En dat suggereert waar Frans al naar toe ging. Impedantiemismatch. En dat betekent dat ik maar eens wat mailtjes moet gaan sturen om te kijken waar m'n uitgangstrafo van origine vandaan komt en hoe exact de impedanties zijn. (Hij kwam voor mij uit een kringloop-DIY project). Ik vermoed AE in Schagen.

    Bljjft ook nog over,
    Waarom had het geheel geschakeld als triode geen centje pijn? Triode geeft wel wat minder vermogen maar dit probleem trad in penthode veel eerder op dan het max vermogen wat ik in triode haal.



    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fredjuh Bekijk bericht
    Ik doelde op overslag in je UGT of afstraling van je anodeleidingen.
    Begrijp ik goed dat je probleem met een andere UGT helemaal weg is?
    Uiterste Grens Toestand....UGT.... Afkortingen kunnen heel tricky zijn ;-)

    Maar ja, dat gebreep je idd goed. Totaal verdwenen. An dat past weer bij bovenstaand verhaal waarin ik opgegeven getallen, in dit geval impedanties, voor waar aan nam maar de praktijk wat anders lijkt.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  8. #28

    Standaard

    Als je die andere trafo aansluit, heb je dan ook de penthode / triode switch aangesloten? (Mogelijk pobleem in de schakelaar zelf)
    Is de trafo die problemen geeft fysiek groter dan die andere? (Zelfinductie van de trafo. De inwendige weerstand van de buis is veel lager bij gebruik als triode dan bij gebruik als penthode, je gebruikt ook geen tegenkoppeling vanaf de speakeroutput. Je dempingsfactor zou te laag kunnen zijn)
    Had je al een spoel/weerstand en elko in de voeding bijgeplaatst voor de scermroosters als de buizen als penthode gebruikt worden?

  9. #29

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guitarnijboer Bekijk bericht
    Als je die andere trafo aansluit, heb je dan ook de penthode / triode switch aangesloten? (Mogelijk pobleem in de schakelaar zelf)
    Jep. Toen ik dat ded heb ik de vervangtrafo van een set nieuwe draden voorzien. Origineel op de buisvoet losgehaald, nieuwe vastgezet, Bedrading naar schermroosterswitch is lekker blijven zitten. Nooit meer dan 1 ding tegelijk veranderen.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guitarnijboer Bekijk bericht
    Is de trafo die problemen geeft fysiek groter dan die andere? (Zelfinductie van de trafo. De inwendige weerstand van de buis is veel lager bij gebruik als triode dan bij gebruik als penthode, je gebruikt ook geen tegenkoppeling vanaf de speakeroutput. Je dempingsfactor zou te laag kunnen zijn)
    Laten we zeggen; qua fysieke grootte niet heel anders.


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guitarnijboer Bekijk bericht
    Had je al een spoel/weerstand en elko in de voeding bijgeplaatst voor de schermroosters als de buizen als penthode gebruikt worden?
    Jep. Gsiteren al. Bracht geen verandering in het geheel.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Die resonantie die je op de scope ziet is denk ik de resonantiefrequentie van de UGT. (uitgangstrafo ) Die resonantie wordt gedempt als de impedantie van je load laag is, en ook wanneer de impedantie van je bron laag is. Dus wanneer je in triode modus zit ipv pentode modus.

    Zoals Frans ook al zei kun je die resonantie dempen. Probeer eens tussen de aansluitingen voor de anodes 1nF en 33k in serie. Overslag of niet, dat zou sowieso moeten helpen. Die weerstand kan overigens heet worden.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top