Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 31
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Als je de amp aan een dummy load hangt, kun je dan de UGT horen knetteren?

    Wat gebeurt er als je de schermroosters beter ontkoppelt?

    En de contacten van bijvoorbeeld buisvoeten?

    Anode-leidingen van de eindtrap twisten / dicht op het chassis leggen?

    Kathode elco van de eindtrap in orde?

    Schakelaar op de schermroosters is wellicht ook verdacht. Hoe hard moet de amp om dit te doen?

  2. #12

    Standaard

    Zo, hier eens even op reageren. Tijd (met mogelijkheid tot herrie maken) wordt verror gelimiteerd als kinderen thuis moeten blijven.
    Eerst even eigenwijs wezen. Slechte eigenschap als je hulp nodig hebt maar toch;
    Preamp is standaard JTM45. Eindtrap standaard "18W". De enige verschillen zijn die tijdelijk parallelle V1 en de door AoDF gespotte "vreemde 100k weerstand" in de toonregeling. Dat neemt niet weg dat, terwijl valide, de opties van exta ontkoppeling tussen V1 en V2, suggesties zijn tot modificatie aan een knap platgetreden pad.

    Experimenten tussendoor:
    Volumeregelaar doorgelust naar ingang fasedraaier. Probleem blijft.
    Ingang doorgelust naar ingang fasedraaier: Probleem blijft
    Ingang doorgelust naar V2a: Probleem blijft.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guitarnijboer Bekijk bericht
    Als je denkt dat het de eindtrap is zou je kunnen kijken naar ontkoppeling voor de schermroosters in de penhode stand en bedrading van de schakelaar. Verder lijkt bij de schermroosterweerstand 100k te staan, of 100r, dat kan ik niet lezen. In ieder geval zou 100K op die plek je probleem ook goed kunnen verklaren denk ik.
    100R. geen K.
    Is het vreemd als ik het toevoegen van capaciteit op het schermrooster ook niet echt als normaal zie? Ik ben het tenminste nog nooit tegen gekomen en moest dus naar voorbeelden zoeken. De schermroosterweerstanden zitten overigens meteen op de buyisvoet en aan de andere zijde meteen op de schakelaar. Draadlengtes zitten daar dus in de orde van minder dan een cm. Afstand naar Va op de bufferelko (C7) is een centimeter of 5.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    edit: Je hebt last van instabiliteit bij hoge uitsturing. Dit kan liggen aan een slecht fysiek ontwerp of gebrek aan tegenkoppeling.
    Klopt. Kom ik zo op.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fredjuh Bekijk bericht
    - Als je de amp aan een dummy load hangt, kun je dan de UGT horen knetteren?
    - Wat gebeurt er als je de schermroosters beter ontkoppelt?
    - En de contacten van bijvoorbeeld buisvoeten?
    - Anode-leidingen van de eindtrap twisten / dicht op het chassis leggen?
    - Kathode elco van de eindtrap in orde?
    - Schakelaar op de schermroosters is wellicht ook verdacht. Hoe hard moet de amp om dit te doen?
    Een dummy load zou ik echt meten regelen. Met pedaaltjes heb je daar eigenlijk nagenoeg nooit behoefte aan :-D
    Buisvoeten en cathode elco zijn nieuw. Ik beschouw ze vooralsnog als niet verdacht. Er staan overigens ook geen AC componenten op de hete kant van de kathodeweerstand.
    Schakelaar is heb ik vervangen door een doorgemeten exemplaar. Leverde niets op.

    Maar watvoor niews weet ik dan wel?
    Ten eerste dat ik in Triode mode aanzienlijk harder moet werken om hetzelfde probleem te dupliceren dan in penthode modus. Ik zou er even een DB meter bij moeten houden om te zien of in in Penthode écht zoveel harder ga.

    Het probleem lijkt afhankelijk te zijn van de uitgangstrafo. Ik heb gisteren 2 scopescreenshots gemaakt van het signaal op de kathodes van de eindbuizen als mijn probleem optreedt. Vanuit dat perspectief heb ik ook het gevoel dat het "haar" dat ik in de vortrappen zag eerder emitted troep is van dit probleem dan dat er daar troep staat die wordt uitversterkt.Want dit staat op m'n kathodes.
    Naam: Haar1.jpg
Bekeken: 106
Grootte: 18,4 KB Naam: haar2.jpg
Bekeken: 104
Grootte: 15,6 KB
    En dan het volgende irritante; Als ik een andere uitgangstrafo aansluit is het probleem weg. Dat suggereert dus een probleem met de uitgangstrafo. Maar is de conclusie "defect" correct of is het de wisselwerking met circuit waarin deze net effe anders reageert?
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dirk_Hendrik Bekijk bericht

    > En dan het volgende irritante; Als ik een andere uitgangstrafo aansluit is het probleem weg. Dat suggereert dus een probleem met de uitgangstrafo. Maar is de conclusie "defect" correct of is het de wisselwerking met circuit waarin deze net effe anders reageert?

    Nu ik zo je onderste scoop plaatjes bekijk gaat er wel een belletje rinkelen. Had eens een amp met dit probleem op de bank gehad. Bleek dat er in dat ding gesleuteld was en de anode draden van de eindbuizen onder het board door gestoken waren. De wisselspanning op die draden is bijna twee keer de voedingsspanning. Ergens in de orde van 600 tot 800Vtt is niet ongewoon. Dit straalt als de pest en mag zeker niet in de buurt van hogohmige ingangen komen. De fasedraaier of zelfs de eindbuis is al snel gevoelig genoeg om instabiliteit te veroorzaken.

    Dit is wat ik bedoel met een slecht fysieke situatie. Constante sinus toevoeren en tegen de clipgrens uitstuiren op een dummy. Speel dan eens met de bedrading van de eindbuizen, daarbij constant het signaal op de scoop monitoren. Weet bijna zeker dat je daar beweging ziet.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  4. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    de anode draden van de eindbuizen onder het board door gestoken waren.
    Bingo 1

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dirk_Hendrik Bekijk bericht
    Als ik een andere uitgangstrafo aansluit is het probleem weg.
    En da's potentieel dus bingo 2. Want die trafo, met de draden er naar toe, stond los, naast de versterker, op de werkbank.

    Thanks voor de mooie lead Frans,
    Ik laat , zodra ik weer herrie kan maken, weten wat het resultaat is.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  5. #15

    Standaard

    Ik snap, a-technisch als ik ben geen bal van wat hier allemaal is besproken maar het feit dat er een probleem is opgelost tovert wel een glimlach op mijn mond..

  6. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Moskie Bekijk bericht
    Ik snap, a-technisch als ik ben geen bal van wat hier allemaal is besproken maar het feit dat er een probleem is opgelost tovert wel een glimlach op mijn mond..
    Fijn! Het is alléén een beetje een voorbarige glimlach ;-) Ik heb de bedrading zonet even omgelegd. Nu moet ik wachten tot m'n 2e harmonische klaar is met z'n middagslaapje voor ik even echt kan blazen en dus uitsluitsel heb. Ik heb goede hoop de glimlach op je gezicht te kunnen fixeren.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  7. #17

    Standaard

    Mooi dat het is opgelost Frits!

    Over toevoegen van capaciteit op de schermroosters en hoe normaal dat is: veruit de meeste versterkers met penthode's hebben de schermroosters ontkoppelt in de voeding. Na de gelijkrichter zit op de eerste elko(s) de OT, daarna een smoorspoel of weerstand met weer een elko waarop de schermroosters aangesloten zitten en daarna weer weerstanden en elko's voor de spanningen in de voorversterker.

    Ook tussen V1 en V2 zit vaak een ontkoppeling. Waarom? Zet maar eens een stevig signaal op de input en hang je scoop eens aan de Uc voedingsrail. (Scoop op ac, 100/200mv) je ziet dan een signaal spanning op de gelijkspanning gesuperponeerd. V2 koppelt via de voedingslijn signaal terug naar V1.

  8. #18

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guitarnijboer Bekijk bericht
    Na de gelijkrichter zit op de eerste elko(s) de OT, daarna een smoorspoel of weerstand met weer een elko waarop de schermroosters aangesloten zitten en daarna weer weerstanden en elko's voor de spanningen in de voorversterker.
    Ah, In die categorie. Ik zat te denken aan locale ontkoppeling op het schermrooster zélf en kon dat niet plaatsen.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dirk_Hendrik Bekijk bericht
    Ah, In die categorie. Ik zat te denken aan locale ontkoppeling op het schermrooster zélf en kon dat niet plaatsen.
    Is al eerder vermeld, voeding naar voren toe steeds meer ontkoppelen.

    De rimpel op de voeding van de eerste elko is echt "huge". Niet alleen 100Hz zaagtand uit de gelijkrichter maar ook het audio vind je daar terug. Hoe hoger de sturing des te hoger het restant in de voedingslijn, logisch. Zou je niet ontkoppelen dan komt het op de voeding gesuperponeerde audiosignaal doodleuk terecht op de eerste buis. Hiermee is de kring gesloten en ontstaat instabiliteit. Moet me wel van het hart dat dit meestal een motorboat effect heeft ipv fluiten maar sluit niks uit he.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  10. #20

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dirk_Hendrik Bekijk bericht
    Nu moet ik wachten tot m'n 2e harmonische klaar is met z'n middagslaapje.
    Van de buizentechnopraat heb ik weinig begrepen, maar deze aanduiding zal me bij blijven.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top