Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 31
  1. #1

    Standaard "haar" op m'n signaal.

    Eerst vragen alvorens dito te gaan meten,. Voor hetzelfde geld roept een forumlid meteen de oplossing.

    Ik heb ene versterker volgens aangehecht schema. Werkt als een tierelier en gaat bloedhard. Behalve dat, als ik het volume stevig opentrek en hard aansla er een storing bovenop het geluid komt te zitten een soort van gierende ruis. Op de oscilloscoop ziet het er uit als "haar" op de golfvorm. Kleine piekjes dus. Het is dus geen distortion in de vorm van clippend signaal.

    Wat niets uitmaakt:
    - speaker (het is dus geen resonantie van het cabinet oid)
    - Afstelling van gitaar (het is dus geen fretbuzz)
    - Buizen. Met alle buizen vervangen door andere is het probleem precies hetzelfde.

    Aangehecht audiobestandje: Zacht aangeslagen zonder haar, gevolgd door harde aangeslagen met duidelijk haar.

    Suggesties zijn heel wekom.
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  
    Bijgevoegde bestanden Bijgevoegde bestanden
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  2. #2

    Standaard

    Klinkt voor mij ongeveer als een component (weerstand?) met een breukje.
    En nee, ik heb er geen verstand van.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 januari 2003
    Berichten
    2.285

    Standaard

    Misschien met een chopstick wat componenten aantikken om te kijken of er een rotte tussenzit die een bijgeluid produceert?

  4. #4

    Standaard

    Ik vind het schema een beetje vreemd. Bij V1a en V1b lijkt het alsof het de bedoeling is dat 1 triode alleen of triode 1a en 1b in cascade moeten komen, maar het schema klopt dan niet.
    Een gridstopper voor V2a en ontkoppeling van de voeding tussen V1 en V2 zou ook geen slecht idee zijn.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 januari 2003
    Berichten
    2.285

    Standaard

    Beide grids V1 lijken nu parallel te staan, ongeacht de input. Of zie ik het verkeerd? Dat punt bij grid (2) v1a zou geen verbinding moeten zijn dan toch.

  6. #6

    Standaard

    Nou ja zoiets. En v1b heeft sowieso geen functie gezien er geen signaal van de anode wordt gehaald.

  7. #7

    Standaard

    Dank voor de commentaren.
    V1b "loopt mee" met a, zolang deze nog geen functie heeft.
    De gridstoppers, ontkoppeling van voeding etc heb ik gisteren allen geprobeerd maar geeft 0 verschil. Aangezien het preamp circuit verder standaard Marshall JTM45 is had ik ook niet verwacht dat deze issue daar opgelost gaat worden. Op dit moment lijkt het problem zich langzaam richting de eindversterker te verhuizen...
    meer later
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 januari 2003
    Berichten
    2.285

    Standaard

    Even los van de storing, gaat die 100k slope weerstand niet een behoorlijk dun scooped geluid geven?

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guitarnijboer Bekijk bericht

    ..... ontkoppeling van de voeding tussen V1 en V2 zou ook geen slecht idee zijn.

    Sluit ik me bij aan. Maak voor V1 een Vd door 10k aan Vc te koppelen en sluit af met 22uF of meer.

    edit: Je hebt last van instabiliteit bij hoge uitsturing. Dit kan liggen aan een slecht fysiek ontwerp of gebrek aan tegenkoppeling.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 17 december 2020 om 15:11
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  10. #10

    Standaard

    Als je denkt dat het de eindtrap is zou je kunnen kijken naar ontkoppeling voor de schermroosters in de penhode stand en bedrading van de schakelaar. Verder lijkt bij de schermroosterweerstand 100k te staan, of 100r, dat kan ik niet lezen. In ieder geval zou 100K op die plek je probleem ook goed kunnen verklaren denk ik.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top