Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 2 van 2

Discussie: Bedrading lap steel

  1. #1

    Standaard Bedrading lap steel

    Hallo, ik ben sinds kort in het bezit van 'n Fender Champ lapsteel (± '60) en wil deze opnieuw bedraden.
    Er is meer dan genoeg informatie op internet hierover, maar wat ik (pure leek) maar niet gevonden krijg is: welke draad, in de zin van: 'n code, nummer, dikte. merk o.i.d.)
    Dikwijls wordt er gepraat over shielding, kern, massa, maar ik zou 't graag wat preciezer hebben, dus 'die en die' draad.
    Ik denk zelf trouwens dat het soort gitaar op zich niet veel uitmaakt en 't eigenlijk geldt voor alle techn. bedrading.
    Is die bedrading qua dikte voor alle verbindingen dezelfde of is er op bep. plaatsen, andere draad nodig?
    Kan iemand me op weg helpen?


    Bij voorbaat dank,
    Frans
    Laatst gewijzigd door soepel58; 27 november 2020 om 11:48

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    ideetje

    Hier zie je het binnenwerk: https://www.startpage.com/av/proxy-i...4bca11954b2f0f
    Gezien het lage signaalniveau dat van zo'n pick up afkomt, lijkt het me niet verstandig om die bedrading -zoals hier- uit te voeren met losse aders.
    Op zijn minst in elkaar gedraaid, dan heb je minder last van strooivelden (brom). Ook stukjes afgeschermde (Micr.) kabel vanaf de pickup en naar de output jack kunnen ook helpen (als je de buitenmantel aan de massa kant verbindt, anders is het middel erger dan de kwaal).
    Maar het zou best kunnen dat de impedantie (wisselstroomweerstand) zo laag is, dat deze voor de meeste stoorsignalen vrijwel een kortsluiting vormt.
    Je kunt beginnen met na te maken wat je op het plaatje ziet.
    Heb je dan last van geluiden die je zelf niet maakt, dan kun je wellicht een volgende stap maken.

    Zelf heb ik hier nooit last van, mijn Dobro heeft geen snoer.....
    Er groeit zelfs Bluegrass in mijn voortuin.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top