Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 16
  1. #1

    Standaard Buizenversterker, stekkerdoos en verlengsnoer

    Ik woon in een studentenkamer met maar 1 geaard stopcontact. Om mijn buizenversterker toch aan de andere kant van de kamer te gebruiken ben ik van plan om een 7-10 meter verlengsnoer door mijn kamer te leggen, daarop een stekkerdoos aan te sluiten en daarop 1 pedaal en een buizenversterker. Ik heb niet zoveel verstand van elektriciteit en aarde enzo dus vandaar de vraag: is het veilig om zo'n lang verlengsnoer te gebruiken met een buizenversterker? En kan ik gewoon mijn versterker en pedaal op dezelfde stekkerdoos aansluiten?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Voor zover ik weet wel ja. Als je hetzelfde (geaarde) stopcontact en verlengsnoer neemt heb je ook doorgaans minder kans op ruis.

    Maar wacht even op andere reacties want weet verder niets van electriciteit.

    Ik denk dat het meer een kwestie is wat je huisgenoten van je lawaai zullen vinden, dat ze niet de stekker eruit trekken, haha.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door emo Bekijk bericht
    Ik woon in een studentenkamer met maar 1 geaard stopcontact. Om mijn buizenversterker toch aan de andere kant van de kamer te gebruiken ben ik van plan om een 7-10 meter verlengsnoer door mijn kamer te leggen, daarop een stekkerdoos aan te sluiten en daarop 1 pedaal en een buizenversterker.

    Heel verstandig
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Heel verstandig
    Wel fijn dat je je reactie ook even beargumenteert...

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Moskie Bekijk bericht
    Wel fijn dat je je reactie ook even beargumenteert...
    Voorop gesteld dat ik onderbouwing heel belangrijk vind is dat naar mijn visie hier overbodig.

    Iedereen weet dat de randaarde voor je eigen veiligheid is en het staat ook aangegeven in het manual. Dat is niet voor niets gedaan. Als het goed is past de stekker zelfs niet in een gewoon stopcontact zonder geweld te gebruiken.

    Daarnaast is dit onderwerp tot vervelens toe zo vaak besproken dat er met de zoekfunctie vast wel iets te vinden is. Met name bromklachten zijn de aanleiding hiervan maar ik timmer altijd op die veiligheid welke echt niet onderschat moet worden.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Iedereen weet dat de randaarde voor je eigen veiligheid is en het staat ook aangegeven in het manual. Dat is niet voor niets gedaan. Als het goed is past de stekker zelfs niet in een gewoon stopcontact zonder geweld te gebruiken.
    Maar mijn plan is dus een verlengsnoer / stekkerdoos met randaarde te gebruiken?

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door emo Bekijk bericht
    Maar mijn plan is dus een verlengsnoer / stekkerdoos met randaarde te gebruiken?
    Prima plan. Versterker en pedalen samen op die verlengsnoerde stekkerdoos en spelen maar.
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door emo Bekijk bericht
    Maar mijn plan is dus een verlengsnoer / stekkerdoos met randaarde te gebruiken?
    Zolang dat een kabel is uiteraard MET randaarde is dat heel goed. Je zal minder last van brom hebben en gaat er iets mis in de amp is de zekering de lul in plaats van de gebruiker.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard Buizenversterker, stekkerdoos en verlengsnoer

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door emo Bekijk bericht
    Maar mijn plan is dus een verlengsnoer / stekkerdoos met randaarde te gebruiken?
    Ja hoor dat is prima (idd wel 3-aderige kabel nemen hè.... )

    Ik zit in een jaren 80 flatje met alleen een geaarde groep in de keuken. Ik heb hetzelfde gedaan: draad getrokken naar de aangrenzende ‘muziekkamer’ met geaarde stekkerdoos eraan, gewoon een multi contactdoos voor ‘mobiel gebruik’, dus geen wand montage doos oid. Gelukkig gaan hier verwarmingsbuizen door de muren en kon ik door die gaten ook de geaarde kabel trekken, anders had ik door 30 cm gewapend betonnen draagmuur heen moet boren.... oh en eerst kabel trekken, dan stekkerdoos eraan monteren en vooral je vriendin instrueren om nog niet in de keuken de stekker erin te steken..... ask me how I know..... ZZZAPPP 🥴😖

    Enige jaren geleden kocht ik een Cube 30 die tot mijn verbazing alleen een ongeaarde stekker had.... 😳 (inmiddels al weer verkocht...) Maar goed, zo’n 30 watt solid state ampje hoeft ook geen 400v voor de eindbuizen te generen. Toch was ik een beetje verbaasd dat dat kennelijk nog kan met de strenge Europese normen.
    Laatst gewijzigd door Little Jay; 26 november 2020 om 11:44
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Same here. Heb 10 meter verlengsnoer met randaarde van de keuken naar de woonkamer, daaraan een 3-weg stekkerdoos met randaarde, daarop de versterker en de pedalen.
    Veilig, geen brom, in de plint weggewerkt dus onzichtbaar. Ideaal.
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top