Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 5 van 5

Discussie: Fender vs Blackstar

  1. #1

    Standaard Fender vs Blackstar

    Hoi,

    Ik heb steeds gespeeld op een fender Deluxe reverb. Omdat ik terug naar mijn roots wil gaan (hardcore) heb ik een tweedehands Blackstar serie one 45 aangekocht. Omdat deze volgens mij een veelzijdiger versterker is. (Clean/oversturing)
    Echter de blackstar ontgoocheld mij wel. Namelijk de fender heeft een diep vol geluid, geluid met body.
    De blackstar mist dit helemaal, al zet ik de bas op 10 dan nog vind ik het teleurstellend.

    In eerste instantie dacht ik dat het aan de speakers ligt:
    Fender 1x Celestion G12-V type
    Blackstar 2 x celestion G12NV

    Kan ik een voller geluid bekomen als ik de speakers zou gaan vervangen ? Ik dacht bijvoorbeeld aan de "Eminence Swamp Thang".

    De versterker is van 2009 en volgens mij zwerden de lampen nooit vervangen. Ik heb ook geen weet van het aantal speeluren. Stel als ik de lampen zou vervangen heeft dit ook een positief effect op de volheid van het geluid.

    Alvast bedankt voor de reactie.
    Groeten, Carlo

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2012
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    917

    Standaard

    Mijn ervaring met blackstar (ik had een HT-5 ministack met twee 10” cabs), is dat het clean wel aardig is, maar je koopt em voor dirt, in meer of in mindere mate. Je Fender Deluxe clean gaat hij nooit bij in de buurt komen. Het gemis aan bas, komt IMHO eerder doordat de balans veel meer op het mid ligt. Daarmee prik je overigens prima door de bandmix (beter dan met je Fender, die zal je harder moeten zetten dan de blackstar om gehoord te worden).
    Zelf gebruik ik inmiddels een Fender Princeton met een 12” Greenback. Voor dirt is er een Boss Blues Driver aanwezig. Een fijn pedaal dat de boel een mid boost geeft. Je raad het al; van die diepe Fender Bas blijft niet heel veel over. In de bandmix is het top. Echter thuis op zolder lijkt het minder mooi. Dat komt omdat de context (band) mist. Horses for courses...

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Kun je aangeven wat je een mooi gitaargeluid vindt?

    Door het noemen van artiesten en opnames natuurlijk.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    De voicing van de Fender toonregeling vs de Blackstar toonregeling zal ongetwijfeld het verschil geven. En daarnee bedoel ik de verschillen in de weerstandswaarden, caps en potmeterwaarden. De Fender is ‘scooped’: relatief veel bas en treble, weinig mid. De Blackstar zal juist andersom zijn: weinig bass, veel mid en nog aardig wat hoog. De Blackstar is gevoiced om met veel overdrive goed te klinken en daarvoor heb je veel mid en minder bas nodig.

    Heeft de Blackstar ook 3 tone pots, B/M/T? Zet de bass dan maar eens op 10, mid op 0 en treble halverwege en gooi het volume goed omhoog. Zou dan al meer richting de Fender moeten gaan.

    Ik gok ook dat het niet aan de speakers ligt, maar je zou de versterkers eens over elkaars speakers kunnen laten spelen (gaat wat makkelijker met een lange speaker kabel en een female-female jack-jack verloopstekker, zoiets:

    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Little Jay Bekijk bericht
    Ik gok ook dat het niet aan de speakers ligt, maar je zou de versterkers eens over elkaars speakers kunnen laten spelen (gaat wat makkelijker met een lange speaker kabel en een female-female jack-jack verloopstekker, zoiets:

    Dat is een goede tip. Ga ik deze week nog proberen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top