Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 3 EersteEerste 123
Weergegeven resultaten: 21 t/m 27 van 27

Discussie: Dilemma 1x12...

  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Er staat geloof ik een Orange 1x12 op MP voor een redelijk bedrag (is wel closed back en dat vind ik voor 1x12 toch niet ideaal)

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 mei 2007
    Locatie
    zeeland
    Berichten
    4.037

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NLF Bekijk bericht
    Er staat geloof ik een Orange 1x12 op MP voor een redelijk bedrag (is wel closed back en dat vind ik voor 1x12 toch niet ideaal)
    Ik heb een closed back ported 112 (The Valve) en vind dat wel ideaal. Dat boxje klink echt goed. Doe/deed er zelfs grotere zalen mee.
    Het is opvallend hoeveel recidivisten zich als herintreders op de plaats delict melden.

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2002
    Locatie
    Sleepless In My Grave
    Berichten
    12.068

    Standaard

    Over een heel andere boeg, ik heb een Marshall 1965A, multiplex, met 4x G10L-35. En dat ding is veel handzamer en lichter dan menig 2x12.
    Onder een DSL20HR topje.

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Ja zo eentje heb ik ook maar dan de 1966 dus met 2x12. Klinkt heel goed, handig formaat en niet al te zwaar, maar moeilijk te vinden.

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door telerocker Bekijk bericht
    Ik heb een closed back ported 112 (The Valve) en vind dat wel ideaal. Dat boxje klink echt goed. Doe/deed er zelfs grotere zalen mee.
    Het hangt heel erg van de stijl af, de bezetting van de band, je benadering van gitaarspelen en je benadering van gitaarsound. Met een microfoon ervoor kan een kleine kast uitversterkt fantastisch klinken en dat geldt ook voor opnames. Tweed Deluxe heeft ook maar 1x speaker he? Ik heb me ook wel laten vertellen dat het moeilijker is om een 4x12 te miken dan (bijvoorbeeld) een 1x12. Sommige mensen spelen tegenwoordig op Kempers of gebruiken allerlei pedalen en master volume amps: doe ik allemaal niet, maar wat voor de één werkt hoeft voor de ander niet te werken.

    Zelf vind ik mijn 1x12's voor opnames OK maar vind ik 2x12 fijner (1x12 ported Jackson cab is weer een heel ander verhaal trouwens). Open of closed: voor clean (bv AC30, Twin) voegt open back veel toe, voor Marshall sound niet veel (zelfs liever closed), en met closed back vind ik dan een grotere kast "beter" klinken, dus vandaar liever geen 1x12 closed back (maar ik heb ze niet allemaal geprobeerd en de 1912's zijn niet bepaald de beste 1x12's, die klinken voor hoe ik ze gebruik wat beter als je de achterkant eraf haalt, anders zijn ze nogal "boxy"). Bovendien is een 2x12 niet zo veel groter of zwaarder (Orange 2x12 bijvoorbeeld), dus vanuit praktische reden zou ik dan live ook niet direct voor 1x12 kiezen (maar Jackson misschien dus weer wel, want die kan gewoon bijna een 4x12 aan).

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    O ja: het hangt er ook een beetje vanaf hoe hard je speelt heb ik gemerkt. Als je een 100 watt Marshall half open draait is een 1x12 (met 150 watt speaker) echt een stuk minder dan 4x12 omdat alle druk is samengeperst in dat kleine kastje (in het geval van de 1912 een soort "opgeblazen" kartonnen doos sound). De Jackson kan echter een heel eind meekomen maar verliest het in mijn ogen bijvoorbeeld weer van een Orange 4x12 met 400 watt aan speaker vermogen (maar dat is ook een ongelijke strijd natuurlijk).

  7. #27
    Moderator
    Geregistreerd
    1 maart 2002
    Locatie
    Schiedam
    Berichten
    28.728

    Standaard

    O, de baffle van mdf.
    Ja, dat had ik al gemerkt maar de rest van de kast dacht ik niet. Brengt me op punt twee, ik had dat gemerkt omdat ik de kast heb 'gemod' van front loaded naar rear loaded. Dat kwam naar mijn idee de sound ten goede.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top