Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 13 12311 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 123

Discussie: Getting starten

  1. #1

    Standaard Getting started

    Hoi leden,

    Als (redelijk ervaren) bassist wil ik ook elektrische gitaar wat oppakken. Gewoon leuk voor thuis. Ik zoek een leuke startersgitaar + rest essentials (versterkr+ effect(en)). Wie helpt me op weg? Wat ik zelf vooral luister is hard rock, metal en stoner (metallica, tool, triggerfinger , royal blood, karnviool). Ik weet niet of dat persé is wat ik wil gaan spelen. Ik oefen nu bv. cranberries zombie op akoestische gitaar. Anyways Ik heb een budget van rond € 200,- en wil denk ik gaan voor nieuw. Ik heb wat gegoogled en neig naar een Cort CR100 (Les Paul model), maar ik twijfel ook nog een beetje over een telecaster (Squier affinity ofzo). Ik snap dat het 99% smaak ik is, maar ik hoor graag ervaringen/voors en tegens/ andere suggesties :-).



    Dan versterking. Ik heb nog een 30 watt transistor basscombootje. Het is voor mij aanvankelijk dat ik mezelf kan horen. Zal dit werken? of beter uitkijken naar een klein gitaarversterkertje voor thuis? Zijn er kleine buizenamps die betaalbaar zijn en wat geen troep is? of beter een simpele transistor gitaarversterker? ik wil hiermee onder de 100 blijven. 2e hands vind ik hiermee meer een optie dan voor gitaar. Tips zijn welkom!

    Dan effecten: ik weet niet zo goed wat ik nodig ga hebben. Ik verwacht vooralsnog met alleen een overdrive/distortion uit te kunnen. Dit is denk ik meestal niet in amps ingebouwd wel? ik houd niet zo van die multieffectbakjes, not sure. Helaas heb ik mn Big muff pi die ik voor bas gebruikte een poos geleden verkocht. Ik heb nog een tech 21 vt bass buizenamp simulator. Geen idee of dat misschien bruikbaar is voor gitaar.

    Lang verhaal, maar hopelijk kunnen jullie me op weg helpen!

    Groet André
    Laatst gewijzigd door André_84; 19 november 2020 om 15:55

  2. #2

    Standaard

    Qua versterking lijkt me deze overigens wel wat. Klein wattage, zodat je goed gebruik kunt maken van de gain op slaapkamervolume?

    https://www.thomann.de/nl/harley_ben..._celestion.htm

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juli 2013
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    690

    Standaard

    Een paar observaties:

    De Squier Affinity die je noemt heeft een smalle hals en kam, meer voor kinderen geschikt. En die buizen amp, die heeft alleen volume en geen gain knop, dus zal flink open gedraaid moeten worrden voor vervorming, en dan ben ik bang dat het geen slaapkamer volume meer is. Ik denk ook dat je voor stoner en metal e.d. een 12 inch speaker moet hebben voor een beetje lekker chug-chug geluid. En een amp met 2 kanalen heeft vaak wel OD/Distortion ingebouwd.

    En een beginnergitaar, misschien is dit een afwijkende mening, maar ik zou als het budget laag is er niet al te hard over nadenken, als je een tijdje op zo een gitaar speelt, dan ontdek je vanzelf waar je volgende gitaar wel aan moet voldoen, humbucker of single coil, de hals lengte, de breedte en dikte van de hals, houtsoort, etc. Dat is sowieso een groei proces. Veel merken komen ook uit dezelfde fabriek denk ik, Cort/Ibanez/Squier/Harley Benton/etc.

    Ik zou voor een gitaar gaan met vaste brug, en goede stemmechanieken, geen tremelo en of Floyd Rose erop.
    Laatst gewijzigd door raabje; 19 november 2020 om 23:33

  4. #4

    Standaard

    Qua versterker denk ik dat je meer lol gaat beleven aan een Katana mini https://www.bax-shop.nl/gitaarverste...xoC6TEQAvD_BwE dan aan een goedkope buizenversterker.

  5. #5

    Standaard

    2e hands squier strat met hss en een 2e hands boss katana 50. Geen effecten nodig, kan je alle kanten mee op dankzij de humbucker en iets van 50 effecten en een prima versterker.

    De Fender champion 20 is trouwens ook een hele leuke versterker, in tegenstelling tot de Katana wel een mondeling, met effecten. En lekker simpel in gebruik.
    Laatst gewijzigd door Fabrieksinstellingen; 20 november 2020 om 10:35

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.537

    Standaard

    Ja, dat ben ik wel met Moskie eens. Een leuk modellingversterkertje werkt thuis vaak veel beter dan een buizenversterker. Daarbij heb je als beginner het voordeel dat je meerdere versterkermodellen en effecten tot je beschikking hebt, zodat je daar een beetje mee kunt spelen. En je hebt voor minder geld meer versterker. Zeker tweedehands is er zoveel leuks te koop tot €150.

    Een paar voorbeelden:
    Boss Katana
    Roland Cube
    Yamaha THR
    Fender Mustang
    Vox AD of VT series
    Blackstar ID Core
    Laatst gewijzigd door Kim Wilson; 20 november 2020 om 11:08
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 november 2006
    Locatie
    Leiden
    Berichten
    2.949

    Standaard

    Qua versterling zou ik rustig beginnen met een lekker distortion pedaaltje over je bas combootje. Je wilt jezelf hoorbaar maken. Dat gaat denk ik prima werken.
    Qua gitaar zou ik persoonlojk iets zoeken met humbuckers. Ik weet nu even niet wat interessant is voor 200.
    Tweede hands toch altijd meer waar voor je geld dan nieuw. Misschien toch 2e hands overwegen?

  8. #8

    Standaard

    bedankt voor de reacties! qua gitaar houd ik vooralsnog vast aan de Cort cr100. Als het ooit serieuzer wordt leer ik vast meer over wat ik voor geluid ik precies zoek. m'n basgitaar is ook custom build met de houtsoorten en pickups naar m'n eigen smaak.

    qua versterking twijfel ik nog. ik zie ook goedkope losse buizenheads (https://m.thomann.de/nl/harley_benton_mighty_5th.htm) supergeinig vind ik wel, zou kunnen aansluiten op m'n basampje. maar wederom geen gain zie ik en een simpele modeling versterker is vast handiger en wel 'veelzijdiger'. Die boss katana is vast ook superhandig

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Je kan basicly 2 routes kiezen: een ampje waar je pedalen voor gooit of een amp waar alle effecten al inzitten.
    H
    et eerste heeft als voordeel dat het modulair is, de ander dat het lekker makkelijk is.

    E
    en buizenamp klinkt beter maar dat ga je enkel horen als je clean speelt, dat valt hoegenaamd weg wanneer je over een drive pedaal speelt.

    Die Hard is geen Kerstfilm!

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 april 2004
    Locatie
    Het Salpêtrière
    Berichten
    53.265

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jan Buurman Bekijk bericht
    Qua versterling zou ik rustig beginnen met een lekker distortion pedaaltje over je bas combootje. Je wilt jezelf hoorbaar maken. Dat gaat denk ik prima werken.
    Denk ik ook.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top