Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juli 2013
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    690

    Standaard Vox Pathfinder 15R storing

    Daar ben ik weer, net een amp gerepareerd, gaat de volgende stuk.

    Ik had (in een impuls) een L-pad tussen de speaker en uitgang van mijn Vox Pathfinder 15R gezet. Dat is een draaiknop van Visaton met wat draden eraan. Die had ik al eerder gebruikt op de externe uitgang van de versterker met een 1 x 12 cabinet, dat ging prima.

    Alleen heb ik onlangs op de interne speaker draad een jack output en input gezet zodat ik de speaker als cabinet kan gebruiken voor een andere losse head.

    Ik heb de speaker van de Pathfinder losgekoppeld terwijl de versterker aanstond. Zover ik weet kan een transistor amp hier tegen. Daarna koppelde ik de L-pad, en binnen 1 seconde hoorde ik een kleine knal en was er wat stank.

    Ik heb de versterker opengemaakt, de zekering is nog heel. Het rode lampje brand nog als ik de versterker aanzet. Maar verder geen enkel geluid, ook geen ruis, of brom.

    Ik weet het, behoorlijk domme actie, maar waar moet ik zoeken? Ik heb al bij een reparateur in de buurt een bericht achtergelaten, maar nog geen reactie, ik weet niet hoe actief deze man nog is.
    Laatst gewijzigd door raabje; 17 november 2020 om 16:30

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Als het dit schema is, is de eindtrap een gewoon TDA2030A IC. Zie rechts onderin.

    Als je die met je actie hebt opgeblazen, is die zo vervangen. Kost geen drol en heeft 5 pootjes (pentawatt behuizing).
    "Meten is weten, gissen is missen"

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juli 2013
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    690

    Standaard

    Ik heb TDA2030A gevonden, zie de foto



    Ik heb er met een tang een beetje aan gewrikt, en de zwarte behuizing brak direct in 2 stukken.

    De IC zit vast aan een plaat, en deze plaat zit weer vast aan het chassis, met pasta ertussen. Ik heb dit los gemaakt, de IC ruikt ook verbrand.

    Een nieuwe erin zetten wordt dan nog wel wat gepiel, de pootjes zitten op de printplaat gesoldeerd, dat moet een vakman doen. Ik kan zelf alleen dingen aan elkaar bakken, heb even geprobeerd met mijn soldeerbout maar ik ben bang dat ik de printplaat verpest.
    Laatst gewijzigd door raabje; 17 november 2020 om 21:13

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Met alleen een soldeerbout moet je dit niet loshalen, een tinzuigertje





    of desoldeerlitze



    om de pootjes 1 voor 1 vrij te krijgen van de padjes heb je wel nodig en daarmee is het al goed te doen.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juli 2013
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    690

    Standaard

    Ok, bedankt! Ik ga er even op studeren. Mijn bouwmarkt soldeerbout wordt niet warm genoeg voor spul wat in een fabriek is gesoldeerd, ik moet dan ook een nieuwe soldeerbout hebben die snel heel warm wordt. Ook dat moet ik even uitzoeken. En anders toch maar door een pro laten doen. Als ik snel en schoon kan werken met desolderen is het op zich goed te doen, de printplaat is goed bereikbaar.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Doe het ff anders, het loodvrije soldeer vereist wat meer vaardigheid. Heb je dat niet gaat de print rr aan.

    Neen een kleine kniptang en kip de pootjes door. Verwijder de chip. Met een picet kun je nu de restanten een voor een uitsolderen. Daarna de print schoonmaken en de nieuwe chip plaatsen.

    Boutje 50Watt!

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juli 2013
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    690

    Standaard

    edit, ik heb spullen besteld, IC, nieuwe soldeerbout, desoldeerpomp en lint, maar, ik heb inmiddels de reparateur in de buurt gesproken, die 5 pootjes zitten erg dicht bij elkaar op de printplaat, ik ga het zelf niet doen, ik vind het te link. Ik moet dit eerst oefenen op een printplaat van een afgedankt apparaat.
    Laatst gewijzigd door raabje; 18 november 2020 om 14:43

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juli 2013
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    690

    Standaard

    De versterker is gemaakt, nieuwe IC door de vakman erin laten zetten voor 15 euro. Alles zit weer netjes in elkaar.

    Alleen de analoge spring reverb doet een beetje vreemd, en dat zal by design zijn, het was me nooit eerder opgevallen, maar op de lage noten hoor ik geen reverb. Alsof er een high pass filter in de keten zit. Ergens in het midden van de A snaar begint de reverb hoorbaar te werken.

    Als iemand met een Pathfinder 15R dit eens kan checken, ik hoor het graag.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door raabje Bekijk bericht
    De versterker is gemaakt, nieuwe IC door de vakman erin laten zetten voor 15 euro. Alles zit weer netjes in elkaar.
    Daar kun je zelf niet voor klooien als je nog gereedschap moet kopen en geen ervaring hebt
    Ik vraag me wel af hoe je het chipje hebt stuk gekregen. Dat dingetje is toch best beveiligd en er zitten ook nog wat externe dioden naar de voedingslijnen tegen overspanningen van buitenaf.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door raabje Bekijk bericht
    ... Alsof er een high pass filter in de keten zit...
    Is dacht ik wel vrij gebruikelijk bij een spring reverb. Lage tonen door zo'n veertje sturen is niet zo'n succes, je wilt alleen de 'ambience'.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juli 2013
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    690

    Standaard

    Okee, dan zal het zo ontworpen zijn, ik twijfelde of ik het zelf gemold had met uitelkaar halen.

    Ik had wel al een nieuwe solderbout gekocht en desoldeerpompje en litze, en ik heb geprobeerd 1 pootje vrij te maken, warm maken en met een pincet er aan trekken. Viel me op dat het soldeer vrij lang nodig had om te smelten, en ook direct weer stolde als ik mijn bout eraf haalde, ik had verwacht dat ik meer tijd zou hebben als het soldeer eenmaal vloeibaar was. Daarna maar gestopt, ik had de reparateur al eerder gesproken, doorgaan was niet nodig.

    Soldeerbout e.d. komen zeker van pas bij het volgende klusje. Ik zit te denken aan zelf een simpele buizenamp als kit te bestellen, om beter solderen te leren.

    Ik had terwijl de amp aanstond, een (provisorische) L-pad gekoppeld aan de speakerdraad die uit de amp kwam. Ik weet niet meer of de L-pad al op maximaal stond, of niet, maar ik vermoed kortsluiting, of een hele hoge weerstand. Binnen een paar seconden knapte die IC met een knal. Die L-pad gooi ik weg, wil geen 2e keer iets opblazen.

    Dit is (was) hem, punt is dat het gewerkt heeft met een extern cabinet van 16 ohm. Ik ging er voor het gemak vanuit dat in een transistor amp niks stuk kon gaan, was een impulsieve actie om hem nog een keer te proberen op de interne speaker. De volume knop van de Pathfinder is zo gevoelig, die kan maar een klein stukje open en dan is het al te hard in een klein kamertje.

    Laatst gewijzigd door raabje; 21 november 2020 om 00:33

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top