Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 5 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 43
  1. #1

    Standaard Nitro cellulose reinigen

    Hoi, ik weet dat Fender- en Gibsongitaren vaak met verschillende middelen gereinigd dienen te worden i.v.m. de lak die ze hebben.
    Onlangs hoorde ik dat er zelfs Fenders zijn die met nitro cellulose afgewerkt zijn, maar dit terzijde.
    Ik heb 'n flesje D'Addario Restore Detailer gekocht.
    Er staat op: for all common guitar finishes. Het schijnt ook lichte krassen weg te werken, maar ik weet niet of ik dit op m'n Gibson mag toepassen.
    Weet iemand hier iets vanaf?
    En wat betreft het wegwerken van krasjes op 'n Gibson, is hier iets voor?

    Alvast bedankt,
    Frans

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Gewoon met een sopje schoonmaken.

  3. #3

    Standaard

    Krasjes? Met 'n sopje?

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Krasjes kun je ook met een sopje schoonmaken.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2010
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    870

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door soepel58 Bekijk bericht
    Onlangs hoorde ik dat er zelfs Fenders zijn die met nitro cellulose afgewerkt zijn, maar dit terzijde.
    Nieuwtje van de eeuw
    Keivette pedal & geardemo's by yours truly:
    https://www.instagram.com/rozhseow/
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TDZH Bekijk bericht
    Wat een prachtig forum is dit toch. Iedereen houd van gitaren en heeft een hekel aan voetbal

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2007
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    1.501

    Standaard

    Normaal gezien moet dit wel kunnen. Probeer anders eens eerst op een mindzr zichtbare plek. Vermijd wel altijd poetsmiddelen voor meubels op gitaat(nitro)lak.
    Wat die krasjes betreft : voordeel van nitro is nu juist dat die lak zo mooi ouder wordt door gebruik etc. Kleine krasjes horen daar dus eigenlijk bij. Als je echt hoopt dat je gitaar zo lang mogelijk nieuw blijft is moderne poly-lak eigenlijk beter dan nitro. Nitro is wel beter te "repareren" als je toch eens je gitaar ergens tegenaan zou stoten en de "stootplek" zou willen retoucheren.

  7. #7

    Standaard

    Dank je denis. Kun je in 't kort aangeven hoe je nitro 'repareert'? Zijn er spuitbussen met nitro? Kan ik het hout op kleur brengen alvorens ik het lak?

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Zoek de juiste kleur nagellak er bij. Daarna polijsten.

  9. #9

    Standaard

    Nitro cellulose lak is van zichzelf zo dof als een deur. Moet na aanbrengen (diverse lagen want het vult niet) gepolijst worden. En glimt dan harder dan wat dan ook.

    Cellulose lak moet wel beschermt worden met een waslaag ...


    Oude gitaar weer laten glimmen? Voorzichtig schoonmaken met een sopje, polijsten (Cleaner/polish met bijvoorbeeld een stofdoek, die zijn lekker zacht) en als hij hard genoeg glimt een laagje was er over . Turtle wax of zo iets.

    Kleine stukjes doen, niet het geheel want het is wel gevangeniswerk...en je sloopt de boel vrij gemakkelijk.
    https://fervid.hearnow.com/
    '' I'm perusing the tracks, and I can confidently say that it's a great listen, . Solid production, spot-on, honest and unapologetic playing, powerful vocals and some big, layered harmonies.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2007
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    1.501

    Standaard

    Qua reparatie zelf geen ervaring mee, maar het is mij toch al dikwijls bevestigd door een luthier : het komt er op neer dat nitro die je spuit,in tegenstelling tot moderne poly-lak, "versmelt" met de al aanwezige nitro-lak. Ps : Nitro lak is wel niet echt milieuvriendelijk. Dus neem de nodige voorzorgen als je ooit zelf zou gaan spuiten. ( bestaat dus wel degelijk in spuitbussen). Ik weet overigens niet of de nitro-lak die vandaag gebruikt/verkocht wordt 100 % dezelfde samenstelling heeft dan het giftige spul van enkele decennia geleden.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top