Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard Hiwatt Fane speakers?

    Weet iemand toevallig wat het geheim is van de 50 watt Hiwatt Purple Fane speakers? Heeft iemand ervaring met die dingen? Hoe klinken ze? En lijken ze op andere speakers? Zijn er Celestion modellen of andere speakers die er qua sound en karakter / eigenschappen bij in de buurt komen?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 december 2004
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    2.809

    Standaard

    Het geheim... ik denk dat ze met name gewild zijn omdat een aantal bekende artiesten in de '70s gebruik maakten van deze speakers en men dat geluid wilt benaderen?

    Als je bekend bent met Celestion zal een Fane speaker in eerste instantie een wat meer 'vlak' geluid hebben. Er zijn niet echt frequenties die er uitspringen zoals de middentonen bij een Greenback. Voor mij kenmerkt een Fane zich door een strak laag, meer nadruk op de lagere middentonen dan op de hogere middentonen, en een afgerond hoog. De speaker klinkt dus niet heel fel en kan wat donker overkomen met sommige versterkers. Dat is vast ook de reden waarom ze veel gebruikt worden om een Hiwatt te temmen.

    Fane bestaat nog steeds en maakt momenteel de A60 (Alnico, 60 watt), F70 (keramisch, 70 watt) en F90 (keramisch, 90 watt) speakers. Als je een Fane speaker wilt proberen zou ik zeker de F70 overwegen. Ik gebruik deze samen met een Hiwatt kloon en ben er erg tevreden mee. Het bespaart je ook de zoektocht naar een oude (dure) speaker waarvan je je maar moet hopen dat 'ie zich nog in een goede staat bevindt...
    Laatst gewijzigd door E-J; 12 november 2020 om 16:17

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.484

    Standaard

    Ik associeer Fane vooral met Pa's en bassisten, groot, bright, zwaar en sturdy.
    Beetje het budget broertje van Electrovoice.
    Gitaarspeakers ken ik eigenlijk niet, Hi-watt kwam je in die tijd (70's) sowieso niet tegen maar ze zaten in de H+H gitaaramps die rond '77 Nederland overstroomde als Fane HH 12H.
    Ik heb nog zo'n speaker hier ergens liggen die in mijn USA Legend zat, die heb ik in minstens 3 amps gehad (wat min meer betekent dat ik hem lekk​er vind)
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Zo'n oude speaker vinden is inderdaad best lastig (en duur). Als je er vier wilt hebben wordt het helemaal gekkenwerk natuurlijk. Ik heb wel een paar Fane speakers, die moet ik binnenkort even testen. Een 22 watter uit de sixties en een 35 watter eind zeventig. Ik vroeg me even af of de 50 watter veel zou verschillen van die andere (los van dat je 4x50 meer vermogen kan opvangen dan met 4x22 natuurlijk...)

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Fane was vroegah het topmerk voor zelfbouw projecten.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Uiteindelijk is het altijd een kwestie van "tot je het uitprobeert weet je het pas" ...

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 december 2004
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    2.809

    Standaard

    Precies!

    Die 50 watters hebben vrij forse magneten, ook nog net een maatje groter dan bijvoorbeeld een Celestion G12H. De nieuwe F70's hebben het ook. Dat doet wat met het geluid. Het laag blijft wat strakker e.d.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 februari 2014
    Locatie
    stadje aan een rivier en tussen de fruittelers
    Berichten
    1.598

    Standaard

    inderdaad.... op zolder van het ouderlijk huis moet nog mijn zelfbouw 2 x 12 kast staan met twee Fanes uit de seventies.... maar mijn oude moeder wordt al hysterisch bij het idee dat ik daarnaar op zoek ga.....
    een aap die wel bananen eet speelt vals

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Een vriend van mij woonde naast het ouderlijk huis van Armand. Zei ik wel tegen hem zet die plaat van Armand nog eens op. Zei hij nee dat ga ik dat oude mens niet aandoen.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    dat dus wat betreft moeders die hysterisch worden he

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top