Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7
  1. #1

    Standaard Notatie alternatieve maat in Guitar Pro

    Oude draak aan het slachten, te weten Elixer van Harry Sacksioni. Dat stuk heb ik geleerd toen ik ongeveer een half jaar speelde (dus al veel te ambitieus) en alleen het grijze boek met standaardnotatie beschikbaar was. Vertragen van een opname, op een pickup niet echt... Het enige wat ik van noten lezen wist was op welk lijntje de open G stond en hoe ritme notatie ongeveer werkte. Zoals ik inmiddels weet barst de transcriptie in het grijze boek ook nog eens van de fouten.

    Inmiddels zijn er drie versies te horen, naast de studioversie, de live versie op Live in Amsterdam, en de 65 jarige jubileum versie. Die zijn alle drie anders. Heb nu een behoorlijk goed idee van de studioversie, hoe die eigenlijk bedoeld zal zijn geweest, en de live in Amsterdam versie, en de jubileum versie.


    Die twee live versies zitten dicht bij elkaar, met wat minimale verschillen, behalve dan de uitbreiding van de cadans op Live in Amsterdam. Daar heb ik het idee dat die gewoon net zolang volgehouden wordt totdat de zaal van die avond in de lach schiet. Dat stuk kun je dan weer geen jaren volhouden.

    Bij één stukje zit wel een essentieel verschil, dat is in alle drie de versies anders. Het intro is blijkbaar vrij snel na de studioversie al langer gemaakt.

    In plaats van drie losse transcripties lijkt het me het zinnigst om de variaties vorm te geven in één bestand, met revisies en notes. Weet hoe ik dat zou willen aanpakken, maar dat is sowieso niet als één guitar pro bestand mogelijk, tenzij ze die mogelijkheid stiekem hebben ingebouwd.

    Heb het regelmatig in gedrukte bladmuziek gezien, maar nog nooit in een GP bestand. Komt bij klassieke muziek nog wel voor, dat voor een paar maten een alternatieve maat erboven gezet wordt, verbonden met stippellijntjes. Soms als een heel stuk herhaald wordt met halverwege een minimale variatie, of als er gewoon een soort makkelijke en moeilijke keuze is voor een gedeelte van het stuk. Ken je dat? Enig idee of dat een naam heeft?(zonder naam is het niet te vinden in een help functie) En of het kan in Guitar Pro?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 maart 2004
    Locatie
    in de jungle
    Berichten
    2.953

    Standaard

    Volgens mij kan dat niet in Guitar Pro. Tenminste voor zover ik weet niet. Ik gebruik zelf meer Sibelius. Blijft een mooi stuk Elixer. Ik heb het vroeger geleerd uit dat grijze boek inderdaad. Net zoals de meeste andere bekende Sacksioni stukken. Staan inderdaad wel wat kleine foutjes in. Ben wel benieuwd naar jou transcriptie van de studioversie. Misschien het handigste om de studio en live versie apart te noteren ipv met alternatieve maten.
    Gitaarles en basles in Weert
    www.gitaarschoolweert.nl
    New album "Juvenile Fish Tales" Barend Tromp 2022 on Bandcamp now!
    https://subcontinentalrecords.bandca...ile-fish-tales

  3. #3

    Standaard

    Lijkt er inderdaad sterk op dat dat niet kan. Best vervelend. Best vaak in dit soort stukken dat herhalingen slechts zeer minimaal verschillend zijn. Dan is het best handig. Enige manier om het dan te doen is met een revisie-pagina.

    Er is trouwens nog een 4e versie, op tijdgeest, die is ook weer net anders. Heb nu wel een beeld van een soort 'as the composer intended' versie zoals ik hem zou samenstellen uit de verschillende versies. Intro heeft wat langere vorm maar wordt vrij consequent steeds net wat anders gespeeld, 1 wijziging die door alle latere versies constant is, en één maat (die verschillende keren terugkeert) die in alle versies anders is, en soms zelfs binnen één versie gevarieerd wordt. (al vermoed ik op de studioplaat dat het een glitch is, net als een kleine variatie in de eerste snelle arpeggio in de herhaling. Niet zo gek om daar overheen te luisteren bij het mixen trouwens. Misschien hebben ze het ook wel gehoord, maar zo gelaten. Was tenslotte nog bandopname toen)

    Overigens ergens wel jammer. Best goed at al die stukken nu ook op tab worden uitgebracht. Maar hoewel die transcripties al een stuk nauwkeuriger zijn, zijn ze verre van perfect. En qua notatie hier en daar ook ietwat van de eigenzinnige.

    Anyways, heb ik dan je email nodig, Transcriptie alleen voor eigen gebruik graag.

  4. #4

    Standaard

    Tijdgeest is niet meer te krijgen, maar staat op Spotify. Met name als je van het oudere werk van Harry houdt een zeer aangename plaat. Eigenlijk één van de aangenaamste in de collectie. Grotendeels solo opnames in de studio van oudere stukken, met de recentere versies van die stukken.

    Qua klank een stuk fijner dan de meeste live platen, en een mooie collectie qua stukken.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 maart 2004
    Locatie
    in de jungle
    Berichten
    2.953

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harald Bekijk bericht
    Tijdgeest is niet meer te krijgen, maar staat op Spotify. Met name als je van het oudere werk van Harry houdt een zeer aangename plaat. Eigenlijk één van de aangenaamste in de collectie. Grotendeels solo opnames in de studio van oudere stukken, met de recentere versies van die stukken.

    Qua klank een stuk fijner dan de meeste live platen, en een mooie collectie qua stukken.
    Ik zal je mijn e-mail in een PM sturen. Wellicht kan ik je wat eigen stukken met alternatieve stemmingen van mij terugsturen als ruil als je wil? Ik heb een gitaarboek met open tunings klaarliggen, maar nog niet uitgegeven. De markt hiervoor is helaas niet erg groot.

    Tsja, Guitar Pro is vrij beperkt als je het vergelijkt met echt professionele notatieprogramma’s. Het is vooral handig om dingen voor jezelf en leerlingen te noteren, maar niet goed genoeg om een professioneel boek mee uit te geven helaas. Het voordeel van GP is dan weer dat hij veel uitgebreidere tab mogelijkheden heeft dan andere programma’s, met bendings en slides en dat soort symbolen. Dat is bij Sibelius en Finale bijvoorbeeld veel moeilijker te noteren. Ik zoek nog een programma die dat allebei goed kan; tab, noten een profi lay-out etc. iemand suggesties?
    Laatst gewijzigd door apekop; 21 november 2020 om 09:48
    Gitaarles en basles in Weert
    www.gitaarschoolweert.nl
    New album "Juvenile Fish Tales" Barend Tromp 2022 on Bandcamp now!
    https://subcontinentalrecords.bandca...ile-fish-tales

  6. #6

    Standaard

    Heb indertijd het tab boek voor mijn CD in Finale gedaan. Maar om de flageoletten zo te noteren als ik vind dat dat zou moeten was doffe ellende. Guitar Pro doet dat soort dingen gewoon helemaal goed. Met de recente versie kom je echt een heel eind.

    Plat gezegd, Sibelius en Finale falen als het om gitaar gaat. Belangrijker om dat goed te krijgen dan die andere dingen, als het om gitaarnotatie gaat. En dat lukt alleen met workarounds. Enige wat ik echt heel erg mis is geneste tuplets. Maar die konden toen in Finale ook niet. Los daarvan, gezien de prijs van die pakketten zouden ze relatief simpele dingen als flageolet notatie toch echt gewoon goed moeten krijgen.

    Standaardnotatie moet kloppen, maar dat kuykt ook behoorlijk goed in Guitar Pro inmiddels. Vingerzettingen kan ook goed. Zou mooi zijn als je iets meer mogelijkheden met de stylesheet had voor waar op de bladzijde de titel komt, en evt. een aangepaste paginanummering. Maar welbeschouwd is dat eigenlijk een stuk makkelijker met workarounds te realiseren voor boekuitgave, dan alle typische gitaardingetjes, die de dure pakketten dan weer totaal niet goed kunnen.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 maart 2004
    Locatie
    in de jungle
    Berichten
    2.953

    Standaard

    Klopt helemaal Harald. Typische gitaardingen als bends en flageoletten werkt veel fijner in GP. Met name bends en slides is een crime in Sibelius. Wellicht is dat in recente versie verbeterd, dat weet ik niet.

    Ik liep in GP6 dan weer tegen de beperkingen aan van de layout, dat vind ik er in Sibelius dan weer een stuk professioneler uitzien. Ook de wijze waarop de Herhalingstekens en coda etc. genoteerd wordt in GP vind ik er minder profi uitzien. Het beste zou zijn een combinatie van deze twee.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top