Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 december 2011
    Locatie
    Mijdrecht (UT)
    Berichten
    1.178

    Standaard Wat is de Tech achter Music Man Game Changer

    De Music Man Game Changer gitaren hebben electronica om passieve elementen te schakelen (series/parallel/split etc).


    Ik ben benieuwd hoe dit werkt om zonder opamps toch het originele geluid van de pickup te behouden.
    Gebruiken ze analog-switches (4066 maar dan beter) om dit te doen of mosfets?

    Iemand enig idee?
    Grtx, Marc
    Bekijk hier mijn gear.
    Een Aap Die Geen Bananen Eet! Easter Bunny Gets Drunk After Easter! Eet Alle Dagen Grote Borden Erwtensoep!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    In BOSS pedaaltjes wordt al sinds de lengte der dagen signalen geschakeld met FET's. Zal hier ook wel zo zijn.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 december 2011
    Locatie
    Mijdrecht (UT)
    Berichten
    1.178

    Standaard

    Dat is na de buffer. Dit is volgens mij hoog-ohmig... (passieve pickups)?
    Grtx, Marc
    Bekijk hier mijn gear.
    Een Aap Die Geen Bananen Eet! Easter Bunny Gets Drunk After Easter! Eet Alle Dagen Grote Borden Erwtensoep!

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door obiwanjacobi Bekijk bericht
    Dat is na de buffer. Dit is volgens mij hoog-ohmig... (passieve pickups)?
    Wat maakt dat uit? Alles kun je schakelen. Als er toch elektronica toegepast wordt zal dat zeker een lage impedantie hebben. Later wordt dat weer op niveau gebracht.

  5. #5

    Standaard

    En waarom zou je je elementen niet bufferen voor je ze het switching circuit in stopt?

    En wat die 4066's betreft, definieer beter. Ik deed heel lang geleden eens een stage bij een mengtafelfabrikant waar ze bezig waren met een analoge audio switching matrix. Eindeloos switchingh IC-tjes van de gerenommeerde audio IC fabrikanten (AD, BB en dat soort lui) geevalueerd.... en dan deden de 4066's, 4051's en 4053's het toch echt goed genoeg. En al helemaal als je de veel lagere kostprijs in acht nam.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 december 2011
    Locatie
    Mijdrecht (UT)
    Berichten
    1.178

    Standaard

    Ik wil het kunnen schakelen van pickups in de gitaar inbouwen (duh!) maar wil dat de gitaar zich nog wel als een gewone 'passieve' gitaar gedraagd. Ik ga dus geen buffer inbouwen -ala actieve pickups.

    Beter? Weet ik veel. Als ik 4066 roep dan zijn er altijd mensen die zeggen dat andere (idd veeeel duurdere) switches veel beter zijn. Weerstand in aan-stand enzo. Ik kan me wel voorstellen dat het misschien gaat uitmaken in een passief circuit...

    BTW: in de video zie je een kort shot van (een stukje van) de pcb met wat chippies @0:34.
    https://youtu.be/crsZtnzDfxk?t=34
    Grtx, Marc
    Bekijk hier mijn gear.
    Een Aap Die Geen Bananen Eet! Easter Bunny Gets Drunk After Easter! Eet Alle Dagen Grote Borden Erwtensoep!

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dirk_Hendrik Bekijk bericht
    En wat die 4066's betreft, definieer beter. Ik deed heel lang geleden eens een stage bij een mengtafelfabrikant waar ze bezig waren met een analoge audio switching matrix. Eindeloos switchingh IC-tjes van de gerenommeerde audio IC fabrikanten (AD, BB en dat soort lui) geevalueerd.... en dan deden de 4066's, 4051's en 4053's het toch echt goed genoeg. En al helemaal als je de veel lagere kostprijs in acht nam.
    Hear hear. In mijn audiofiele Quad Q34 voorversterkers wordt de bronkeuze geschakeld met die dingen.
    En ik heb een zelfbouw tubescreamer waarbij ik het schakelsysteem met losse fets heb vervangen door een eigen schakelcircuitje met een 4066 (omdat ik dat gewoon voorhanden had). Daar hoor je echt helemaal niks aan.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door obiwanjacobi Bekijk bericht
    Beter? Weet ik veel. Als ik 4066 roep dan zijn er altijd mensen die zeggen dat andere (idd veeeel duurdere) switches veel beter zijn. Weerstand in aan-stand enzo. Ik kan me wel voorstellen dat het misschien gaat uitmaken in een passief circuit...
    Klassiek gevalletje van iets dat je niet kunt generaliseren maar wat afhankelijk is van de toepassing. Als het device waar je naartoe schakelt een ingangsimpedantie van enkele 10-tallen kilo-ohms of meer heeft, wat gaat die Rds van, in een heel slecht geval, 50mOhm in geleidende toestand dan nog voor verschil maken. Nadah. En als je signalen op lijn-niveua aan het schakelen bent (En gitaren zijn ook al best heet trouwens), wat gaat die eventueel toegevoegde 10uV ruis van dat fetje dan precies voor invloed hebben?

    etc etc.


    Maar als ze claimen dat de interactie van elementimpedantie naar versterker etc behouden blijft zonder dat er mechanisch geschakeld wordt... vind ik dat best knap.

    Ik denk overigens dat de basis hier ligt:
    https://www.pat2pdf.org/patents/pat9640162.pdf

    en deze misschien (Refereert alleen aan Ernie Ball)
    https://www.pat2pdf.org/patents/pat10217450.pdf
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top