Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 12

Discussie: Kabel vlechten?

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 december 2012
    Locatie
    Thuis
    Berichten
    705

    Standaard Kabel vlechten?

    Hey, geen idee of het hier goed staat, maar ik gok er maar op.

    Ik heb een rare vraag. Heb een nieuwe set-up waarbij er 3 kabels van mijn pedalboard naar mijn versterker moeten lopen. Ik wordt een beetje zat van iedere keer weer die kabels goed leggen en uitrollen, en heb bedacht om er drie in elkaar te vlechten tot 1, zodat ik in 1 keer klaar ben. Iemand een idee of dit een probleem kan geven mbt storen ofzo?
    Ik ben geen purist, maar het moet niet teveel problemen geven met signaal natuurlijk. Iemand?
    If it ain't got purple it ain't got music.

    Bands: purplejohn.wix.com/fabfive
    www.10AM.nl

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Als het afgeschermde kabels zijn is het geen probleem, maar je legt ze nu ook al langs elkaar toch?

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 november 2006
    Locatie
    Leiden
    Berichten
    2.950

    Standaard

    Ik had ooit een set-up waar er vier kabels liepen. (Signal, send, return en footswitch) Ik heb toen één multikabel gemaakt met kleurgecodeerde pluggen. Werkte als een speer!!

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.966

    Standaard

    Vlechten gaat je ook een hoop lengte kosten. Ik had destijds gewoon met wat ringetjes krimpkouse om de 0,5m de kabels aan elkaar gezet. Nooit last gehad van storing.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  5. #5

    Standaard

    ook bij de action te koop:
    https://www.allekabels.nl/kabelmante...CABEgKKwfD_BwE

    ik heb zelf destijds een aantal kabels getwist (zoals je touw slaat) aan de uiteinden een kleine tywrap om ze niet te laten onttwisten. Ziet er netter uit en is lekker soepel. Zo heb ik een 6meter kabelbundel met 2x xlr heen en 2x xlr terug voor stereosingnaal van een di naar de pa en stereo in ear terug.

    tegenwoordig gebruik ik:
    https://www.thomann.de/nl/via_cat_sp...=the%20sssnake
    werkt veel handiger
    te koop: westone pantera en ibanez artfield AFD-40

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 december 2012
    Locatie
    Thuis
    Berichten
    705

    Standaard

    Goeie tips, mannen! Ik zat zelf nog met het probleem dat als ik ze vlecht, hoe dat gaat als ik die kabel ook na afloop nog een keer op moet rollen. Ik ga de action eens verblijden denk ik.
    If it ain't got purple it ain't got music.

    Bands: purplejohn.wix.com/fabfive
    www.10AM.nl

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.567

    Standaard

    En een tierap om de 30 cm?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Slim idee. Het moet kunnen. Je zit dan in de multikabel hoek. Maar ik ben gitarist en geen studio / geluidsman dus ik kan je verder niet helpen.

  9. #9

    Standaard

    als je alleen met tywraps bij elkaar bind? Dan gaat het oprollen niet goed. Het zal een stijf geheel worden.
    de kabel "in de buitenbocht" houd "de kabel in de binnenbocht" tegen

    vandaar dat je moet twisten. (touwslaan)

    Overigens bij voorkeur alleen met gevlochten-mantel-kabel doen. geslagen mantel kun je "tegen de draairichting in" twisten, en dan krijg je op termijn minder afscherming

    let ook op dat met ptfe mantels een nylon tywrap uiteindelijk langzaam je kabel sloopt. De wrap is harder dan de weke isolatiemantel.
    Bij de verkeerde combinaties in grote kabelbundels kan dit zelfs aardproblemen en zelfs kortsluitingen geven.
    Je moet zeer voorzichting omgaan met tywraps om kabelbundels. gebruik kleine en zachte tywraps of ladderband. Of bind met tuftest (bindgaren)
    Laatst gewijzigd door showband; 10 november 2020 om 10:55
    te koop: westone pantera en ibanez artfield AFD-40

  10. #10

    Standaard

    Tie wraps zijn ook scherp als je ze afknipt, ik gebruik kleine stukjes klitteband om de meter, ook makkelijk te verwijderen als een kabel vervangen moet worden. Gaat al meer dan 10 jaar prima. Kost niks (Action)

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top