Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 12
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard Achterkant Marshall kasten hout of spaanplaat?

    Hallo. Heeft iemand hier een idee of het de moeite waard is om de (spaanplaat) achterkant van je Marshall (4x12) kast te vervangen door een berken multiplex achterkant? Ik weet dat de hele oude Marshall kasten geen spaanplaat achterkant hadden, en ik weet dat veel kasten van andere fabrikanten (Orange bijvoorbeeld) dat nog steeds niet hebben. Heeft iemand hier ervaring mee? Zo ja, scheelt het veel in geluid? Of is het allemaal marginaal?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Heeft iemand hier nog een mening over? Of zijn jullie mij en mijn gelul gewoon helemaal zat (daar kan ik me op zich wel iets bij voorstellen hoor ...)

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Dat gelul natuurlijk ja!

    Maar ik heb werkelijk geen idee. Ik heb wel eens een grenenhouten buikkast met steenwol geïsoleerd en dat werkte wel, maar daar zitten 150 watt Beyma speakers in waar ik de extra conus weg heb gesneden. Een top kast maar niet echt een referentie.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Berken multiplex zou in de regel een strakker geluid moeten geven. De Marshall kasten met spaanplaat staan wel een beetje bekend als flubberkasten. Hoeveel het verschilt durf ik niet te zeggen, nog nooit een 1 op 1 test gedaan.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Waar is Johan Segeborn als je ‘m nodig hebt....

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Ja precies. Volgens mij heeft hij dat wel eens uitgeprobeerd trouwens. Maar op een Youtube filmpje is het natuurlijk altijd weer anders dan in het echt.

    Misschien ga ik het zelf ooit eens uitproberen. Ik denk wel dat het trouwens minder uitmaakt als een achterkant niet van multiplex is dan wanneer de zijkanten en de voorkant niet van multiplex zijn maar van spaanplaat.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.569

    Standaard

    Ik verwacht dat het mierenneuken op de vierkante millimeter is. De baffle kan nog wel invloed hebben, maar de achterkant zal denk ik verrekte weinig verschil maken.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 november 2006
    Locatie
    Leiden
    Berichten
    2.950

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Ik verwacht dat het mierenneuken op de vierkante millimeter is. De baffle kan nog wel invloed hebben, maar de achterkant zal denk ik verrekte weinig verschil maken.
    Dat hoort bij de hobby toch? Pedaaltje A of pedaaltje B? Preamp buisje zus preamp buisje zo?
    Anders hebben we niets te doen!
    Te koop: Modtone Powerplant (+1 9V AC uitgang)

  9. #9

    Standaard

    goed verhaal over dit onderwerp:

    Hartley Peavey, founder and CEO of the gear company that bears his name. The two were working together on the company's Van Halen-endorsed 5150 guitar cabinet, and locking horns over materials; essentially, Eddie wanted Peavey to use Baltic birch, and wasn't willing to settle for less -- to the point that he disassembled a prototype on delivery to verify it was absolutely up to snuff:

    So he takes the test cabinet apart and says, “Hartley, I thought we agreed this cab was going to be made of Baltic birch? What’s with these little blocks of plywood down here?” Now, he’s talking about some block inside the joints of the sides that was just there to give more space to join them or glue them or whatever. Hartley says, “Well, we decided that would raise the price by [X] dollars and it wasn’t worth it because those little pieces aren’t going to change the tone at all.”

    To settle the argument, Peavey said he'd line up 16 cabinets, one of which was built with all Baltic birch, and if Eddie could tell the difference, he'd cave in to his demands. You know what happened next, right?

    "Eddie comes back down to the factory, plugs in and lets just one blistering high sustain note rip and vibrate everything until it dies out. Then he unplugs and goes to the next one, all down the line like that until he gets to one and lets the note rip. 'That one," concluded the poster of the tale. "Of course he’s right, or there wouldn’t be a story."


    https://www.vhnd.com/2014/12/04/a-st...die-van-halen/
    te koop: westone pantera en ibanez artfield AFD-40

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Wel een gaaf verhaal. Tsja ... ik denk dat ik het gewoon een keer uitprobeer als ik toevallig een houten achterkant tot mijn beschikking heb (ik heb er wellicht eentje die past). Gewoon maar een keertje proberen. Wie weet scheelt het nauwelijks, wie weet toch nog best iets.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top