Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 4 van 4 EersteEerste ... 234
Weergegeven resultaten: 31 t/m 36 van 36
  1. #31
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Trafo is niet defect waarschijnlijkm alleen benauwd gehad.
    Frans??

    Er zit sluiting in zijn 325 VAC wikkeling. pin 9-10.

    De meting van 4 Ohm op de wikkeling van de gloeispanning zal wel niet kloppen. Ik denk dat er teveel overgangsweerstand gemeten wordt.

  2. #32
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Want dan is er wat aan de hand?
    Nogmaals, ik wil graag leren.
    Als er ergens in de amp door een fout te veel stroom wordt getrokken (sluiting) worden er dingen warmer dan op gerekend is. Waaronder de trafo.

  3. #33
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fredjuh Bekijk bericht
    Frans??

    Er zit sluiting in zijn 325 VAC wikkeling. pin 9-10.

    De meting van 4 Ohm op de wikkeling van de gloeispanning zal wel niet kloppen. Ik denk dat er teveel overgangsweerstand gemeten wordt.
    Foutje, tnx.
    Ik lag al in mn mandje en heb geen pin nummers erbij gepakt. Voor de hs wikkeling is dat idd erg laag. Die zou zo'n beetje hetzelfde moeten zijn dan primair.

  4. #34

    Standaard

    Ik heb een JTM60..Nog geen probleem mee gehad..wel preventief een warmteschild ingebouwd.. en nu staat hij op pensioen...zonde eigenlijk

  5. #35
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juli 2013
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    690

    Standaard

    trafo zit erin, alles werkt weer, niks wordt snel heet, geen stank.



    Even aankijken de komende dagen of het zo blijft. En ik ga denk ik wat extra gaatjes boren in het chassis en misschien ook wel in het cabinet voor een betere ventilatie. De opening boven de buizen zet ik dicht met een plaatje aluminium als hitteschild ipv een stuk tape.

    In ieder geval snel weer dicht maken voordat iemand zijn vingers erin stopt.

    De amp bromt nu een stuk minder. En hij klinkt lekker. Bias opnieuw instellen, ik vraag me af of dat moet of dat een nieuwe trafo dit niet beinvloedt.

    en ik vond nog een aardige verklaring van dit fenomeen, op gitaarnet:

    Ik heb ervaring met zowel JTM30 en JTM60 en vind het zeer goede versterkers, feitenlijk de enige Marshall met fatsoenlijk clean geluid en een lekkere bluesy / rock drive (kwestie van smaak natuurlijk). Ze hebben onterecht een slechte naam, in onderstaande thread wat meer info. Belangrijk puntje is dat ze "af fabriek" keurig ingesteld staan qua bias. Dat is eigenlijk juist prima (i.t.t. Fender Deville al dan niet Hotrod die IJSKOUD staan) zo lang je de (matige Sovtek!) eindbuizen in laat zitten. Plok je er zomaar andere buizen in die van zichzelf wat meer stroom trekken dan Sovtekkies (en dat doen b.v. JJ's en Svets / winged C's vaak), dan staat zo'n amp erg warm (heet) ingesteld. Gaat te veel stroom trekken in rust en aangezien powertrafo niet echt overbemeten is wordt de versterker dan warm tot heet. Het ontwerp is daar weer niet op gebaseerd. Bij normale instelling kan de amp prima z'n warmte kwijt, maar als hij wat te heet staat ingesteld (wat dus niet zo hoort) dan heeft hij daar meer moeite mee met alle gevolgen van dien. Een JTM60 is een prima versterker en vermits goed insteld ook betrouwbaar. Bij JTM30 speelt dat probleem zelfs nog veel minder omdat die (vrijwel?) zelfde (en dus wel enigszins overbemeten) trafo's heeft als de 60 Watter maar slechts de helft van het vermogen hoeft te leveren. Zeker met een "onderzetcabinetje" is een JTM30 een hele handige versterker; 2 x 10" combootje zeer handzaam / sjouwbaar en prima voor repetities, met een cabinetje eronder ook zeer giggable. Ik vind de JTM30 ook lekkerder klinken dan de JTM60 omdat ik wat meer van de klank van 6L6 (= 5881) buizen houd dan EL34's maar ook dat is weer persoonlijk natuurlijk.

    http://www.gitaarnet.nl/archive/index.php/t-69725.html

    Bij mij zitten er ipv de stock Sovtek 5881 buizen nu 6L6 buizen in (Tung Sol 6L6GC STR), en ik heb een bias pot laten inbouwen en afstellen.
    Laatst gewijzigd door raabje; 9 november 2020 om 14:38

  6. #36
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Mooi werk, gefeliciteerd.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top