Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 36
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juli 2013
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    690

    Standaard Marshall JTM 30 trafo doorgebrand

    hallo Forum,

    Een probleemje hier, ik heb mijn JTM30 uitgeleend aan de gitaarleraar om mee te lesssen, en dat ging 2 maanden goed tot er vandaag een enorme stinkende rookwolk uitkwam

    Ik heb het chassis er uit gehaald (ik weet van de hoge spanning), en ik zie dat uit een trafo een bruine klodder komt, em de trafo is verkleurd (bruiner). Er lijken 2 trafo´s in te zitten, merk is Mercury geloof ik. De trafo's van de JTM30 en 60 waren altijd al een probleem weet ik, valt me nog mee dat deze ruim 20 jaar goed zijn gebleven.






    De printplaat is verder schoon, buizen ook niks vreemds aan te zien. Wat denken jullie, is dit een kwestie van nieuwe trafo erin, en klaar?

    Ik moet het schema er even bijzoeken, wie weet waar ik een nieuwe passende trafo kan krijgen? Ik kan hem ook naar een amp dokter brengen, in Landsmeer zit een reparateur en ik ben ooit in Alkmaar geweest, dat kan ook.

    update: schema

    https://www.thetubestore.com/lib/the...-Schematic.pdf
    Laatst gewijzigd door raabje; 31 oktober 2020 om 16:54

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Het is waarschijnlijk inderdaad gewoon vervangen en klaar. Toch zou ik hem naar iemand met verstand van zaken brengen, want als je het fout doet blaas je iets op, met een hoge rekening tot gevolg. Als je zelf de trafo koopt spaar je al aardig wat kosten uit.

    https://www.tube-town.net/ttstore/ha...all-jtm30.html
    Hier kun je een vervanging krijgen voor een nette prijs. Trafo's van Hammond zijn naar mijn ervaring altijd ruim gedimensioneerd dus de nieuwe trafo overleeft waarschijnlijk de amp.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juli 2013
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    690

    Standaard

    Bedankt voor de reactie! Ik had zelf deze gevonden bij Tonefactory, beschikbaarheid is onduidelijk, merk en type ook.

    https://www.tonefactory.nl/power-trafo-marshall-jtm-30

    en deze bij Tube amp doctor

    https://www.tubeampdoctor.com/en/mai...arshall-jtm-30


    Dan heeft Tube Town een betere deal, ga ik daarvoor denk ik. Die amp staat nu weer thuis en staat enorm in de weg, ik wil hem snel weer terug brengen. Ik heb de kabeltjes op de trafo goed gefotografeerd en met stickertjes een label gegeven, het is een serie van 6 kabels en een serie van 4 (met een draad als brug tussen pin 2 en 3), dat moet lukken. Die 325 volt lijn moet ik vooral niet verkeerd aansluiten :-)
    Laatst gewijzigd door raabje; 31 oktober 2020 om 22:23

  4. #4
    pandjesbaas
    Geregistreerd
    13 januari 2004
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    1.659

    Standaard

    Je powertrafo fikt eruit en je netzekering blijft heel?
    Hmmm... heel apart.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Als dat een Mercury Magnetics trafo is, dan is ie op zeker niet origineel en ook een vrij prijzige trafo. Misschien valt het geluidstechnisch alleszins mee, maar met de trafo's uit de linkjes ga je wel echt naar een andere kwaliteit. MM is behoort wel echt tot de top (of the bill ook helaas).

    Gezien het alleen de powertrafo is die is uitgefikt, heeft ie niet gewoon veel te lang op de verkeerde impedantie gestaan? Ik zeg niet dat het zo is en JTM30/60 zijn ook notoire warmlopers, maar dan moet je ze ook wel behoorlijk op hun donder geven en ik heb nou niet het idee dat dat gebeurt op een muziekschool.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    In principe heeft een trafo een lang leven mits niet overbelast. Als je hem gebruikt waar hij voor gemaakt en berekend is kan hij eigenlijk niet stuk gaan. Ik zou zeker niet zomaar een andere trafo er in hangen en weer verder gaan want deze sluiting heeft absoluut een oorzaak.

    De trafo's van tubetown zijn goede vervangers hoor, is het prijsverschil niet waard naar mijn idee.

    Dan nog even in het algemeen:
    !Let op dat veel ams op 220V~ staan terwijl we bijna op 240V~ zitten, Dat is voor veel apparatuur net te veel van het goede!
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door raabje Bekijk bericht
    Ik heb de kabeltjes op de trafo goed gefotografeerd en met stickertjes een label gegeven, het is een serie van 6 kabels en een serie van 4 (met een draad als brug tussen pin 2 en 3), dat moet lukken. Die 325 volt lijn moet ik vooral niet verkeerd aansluiten :-)
    Ga nou niet zelf zitten rommelen. Ik ging er misschien iets te licht overheen maar zoals de heren al aangeven is de kans groot dat er meer aan de hand is. Een expert zal de amp eerst controleren op sluitingen, en daarna langzaam opstarten terwijl de stroom in de gaten wordt gehouden. Denk ik... Ik ben een prima knutselaar en natuurkundige maar geen reparateur.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    !Let op dat veel ams op 220V~ staan terwijl we bijna op 240V~ zitten, Dat is voor veel apparatuur net te veel van het goede!
    Dit kan ik onderschrijven. Als je met een oscilloscoop de primaire stroom meet van een losse trafo is ie bij normale netspanning vaak al aardig aan het 'pieken'. Bij een toenemende netspanning neemt de piekstroom door de primaire wikkeling exponentieel toe. Dat komt omdat de ijzerkern op een gegeven moment verzadigd raakt, en dus geen magnetische weerstand biedt tegen het opbouwende magneetveld.

    Een van mijn oudere PT's wordt best wel warm, precies door dit gegeven. Hij is ontworpen voor 220 Volt, maar loopt hier op 234 Volt.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juli 2013
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    690

    Standaard

    De oefenruimte waar de gitaarleraar zit heeft nog zo een oude stoppenkast, het is een oude loods. Geen idee waarom er geen stop uitsloeg, misschien net op tijd de amp uitgezet. De hele ruimte stond blauw, dat wel. Ik zal het melden dat het mogelijk linke soep is daar wat electriciteit betreft.

    Ik had het chassis al een extra lucht ventilatie opening gegeven, kier aan de bovenkant, dmv een paar ringen tussen cabinet en bovenklant chassis. De 2 x10 inch Greenback speakers zijn 16 ohm samen in het cabinet. Daar was niks aan veranderd. Ik denk zelf dat het gewoon ouderdom is, de JTM serie heeft last van zwakke trafo's, bij sommige kopers ging ie na een paar uur al stuk. Er zat een stickertje van Mercury op de trafo, en ik heb deze amp nieuw gekocht, ik denk ca. 25 jaar geleden.

    Mijn zoontje was 1980 van Satriani aan het spelen, misschien wat dat toch te heftig voor de amp... :-)

    De trafo vervangen lijkt me het probleem niet, dat ga ik zelf doen, als er dan weer wat doorfikt is er meer aan de hand. Ik vraag me wel af of de bias instelling in de war raakt met een nieuwe trafo. Er zit bij mijn JTM een bias pot ingebouwd.
    Laatst gewijzigd door raabje; 1 november 2020 om 20:49

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Dan zal het waarschijnlijk niet slaan op het merk Mercury Magnetics, want die zaten er met zekerheid niet origineel in. Wellicht dat er wel iets goedkopers in zit. Niet laatdunkend bedoeld, maar omdat de JTM30/60 serie min of meer budget Marshalls waren. Neemt niet weg dat ze prima kunnen klinken hoor. Ik heb in een ver verleden een JTM60 gehad en die vond ik vooral clean erg goed, erg on-Marshall ook. Met name als je de fx loop doorluste, dat deed dan ook nog weer iets met de volheid van het geluid.

    Ik meen wel 's begrepen te hebben dat het warmlopen cq doorbranden kwam door nog wat meer zwakke dingetjes in het design. Ventilatie was er maar één van. Ik denk dat er ook wel het e.e.a. over te vinden is op het internet. Ik moet zeggen, die JTM60 die ik heb gehad heeft menig oefenruimte en wat podia gezien en kreeg vaak flink op z'n donder, maar nooit last gehad van te warm worden, of doorbranden.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top