Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 25 van 25 EersteEerste ... 15232425
Weergegeven resultaten: 241 t/m 248 van 248

Discussie: Toon je number one

  1. #241
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 mei 2003
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    695

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door telerocker Bekijk bericht
    Ik hou met name van goldtops, maar dit is ook een fraaie kleurstelling. Ik vind een plain top op een LP vaak fraaier dan overdreven stripes and quilts.
    Ik ben het dus helemaal met je eens. Niet omdat ik toevallig een plaintop heb maar ik was bewust op zoek naar een plaintop. Een goede flame kan ik ook waarderen, dat zeker, maar een plaintop in Tobacco Burst is een gouden combinatie.

  2. #242
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 januari 2003
    Locatie
    Amsterdam . . . Nuttige berichten: 13
    Berichten
    9.220

    Standaard

    Hier mijn bijdrage aan dit topic.

    Mijn verhaal is dat ik eigenlijk geen nummer een heb. De story van mijn muzikale leven is dat ik al meer dan 20 jaar op zoek ben naar de ultieme combinatie van sound, looks en bespeelbaarheid. En ik heb het nog niet gevonden.

    Ooit had ik twee gitaren, een Amerikaanse strat en een Japanse Pink Paisley Telecaster. Vervolgens heb ik er 20 gitaren bijgekocht om er ten slotte achter te komen dat die eerste twee de beste waren. Mijn Yamaha SGV-300 Flying Samurai verdient ook nog een speciale vermelding vanwege de uber coole looks en de instant surf sound, maar heeft een te smalle hals om zich als nummer een te kwalificeren.

    Maar als je echt een pistool op mijn hoofd zet, of als ik er maar een mag meenemen naar een onbewoond eiland dan kies ik voor mijn Amerikaanse strat in de kleur Caribbean Mist (hoewel ik altijd een speciale plek in in mijn hart zal hebben voor Teles). Maar deze klinkt en speelt erg goed. Vooral sinds ik deze een aantal maanden geleden heb uitgerust met een EMG DG-20 set. Wat een fantastische set is dat. Ik ben inmiddels een EMG-believer geworden. Eigenlijk zou iedere fatsoenlijke gitarist een DG-20 Strat moeten hebben. Ik zal nog wel eens een topic openen over de DG-20 set als ik er nog wat meer ervaring mee heb (hoewel ik al een flame war zie aankomen). Alleen jammer van de kleur van de pickups…





    Laatst gewijzigd door telecastermaster; 5 januari 2021 om 01:37
    The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.

    - Charles Bukowski


  3. #243
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Nou ik ben wel benieuwd naar dat emg verhaal. Hoe verhoud zich tot normale strat pickup qua sound?

  4. #244
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 januari 2003
    Locatie
    Amsterdam . . . Nuttige berichten: 13
    Berichten
    9.220

    Standaard

    Oh jee, daar heb je het gelijk al.

    Actieve elementen hebben een voorversterkingstrap, een kleine transistor, ingebouwd in de pickup, die het geluid wat oppept. De voordelen zijn enorm (als je het mij vraagt): een heel helder en transparant geluid, hele hoge signal/noise ratio (ik wel eens gelezen in sommige gevallen 120db), geen enorme resonantiepiek zoals passieve elementen die hebben, een breder frequentiebereik, een meer hifi-achtig geluid, geen string pull, een lage impedantie waardoor buffers niet meer nodig zijn en de snaren liggen niet aan aarde waardoor gevaar voor elektrocutie in geval van kortsluiting afwezig is.

    Tegenstanders van EMG’s noemen altijd: steriel klinkend (dwz: niet organisch klinkend), enigszins gecomprimeerd geluid, mist de ‘warmte’ van passieve pickups, klinkt niet als een strat, EMG's klinken altijd hetzelfde op welke gitaar je ze ook zet, de hoge output die versterkers makkelijk overstuurd en cleane sounds bemoeilijkt, en nog wat meer van dit soort dingen. Verder nadeel is de 9 Volt batterij. Die moet je ergens onder de slagplaat of in tremolo cavity wegproppen en kan leeg zijn als je moet optreden (hoewel ze een paar duizend uur meegaan). De prijs is ook wel een dingetje, maar ze verschijnen regelmatig tweedehands op de markt (onbegrijpelijk voor mij, maar goed).

    Het grote voordeel van de DG-20 set is dat de gebruikelijke passieve toonregeling (alleen treble cutten) vervangen is door twee actieve equalisers, een mid-boost, de SPC (bij 800 Hz) en een EQ (EXG control) die de middenfrequenties cut en gelijkertijd de bas en treble frequenties boost (dus een meer ‘scooped’ geluid geeft). Ik vind juist de toevoeging van deze twee EQ’s geweldig. De mid-boost (SPC-control) wordt ook wel de phat control genoemd en geeft een geluid (naar mate je meer indraait) dat gaat van cleane strat toon naar Texas Special toon, naar P90 toon, naar (een soort van) humbucker sound. De EXP geeft een wat meer crispy sound.
    Sommige, meer traditioneel ingestelde gitaristen vinden deze EQ's een beetje over de top of te veel processed klinken, maar ik deel dat niet.

    Vergeleken met passieve start pickups vind ik het verschil niet bijzonder groot. Er zijn hele overtuigende strat geluiden uit te halen, hoewel die misschien iets moderner klinken dan passieve elementen (dwz iets meer treble-ig klinken). Maar dat is omdat er geen gewone toonregeling op zit waarmee je de treble wat kunt dichtdraaien. Ik vind de felle attack die uit die EMG’s te halen zijn echt een geweldig pluspunt. Dat mis ik soms bij passieve elementen. De (vrijwel) afwezigheid van ruis is ook niet verkeerd. Als je dat eenmaal gewend bent stoor je je meer aan de ruis van passieve pickups, ben ik bang.

    Overigens heb ik naar aanleiding van mijn liefde voor de DG-20 set gelijk ook maar een andere set van EMG aangeschft, de Retro Active RA-5 set. Die klinkt helemaal akelig goed als een strat.
    Laatst gewijzigd door telecastermaster; 5 januari 2021 om 01:41
    The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.

    - Charles Bukowski


  5. #245
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Ehhh....

    Wat is een signal/noise ratio?
    Wat is een resonantiepiek?
    Wat bedoel je met buffers?

    Ik dacht dat ik niet heel erg dom was op gitaargebied maar dit is blijkbaar een beetje hocus pocus hoor.

  6. #246
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 mei 2007
    Locatie
    zeeland
    Berichten
    4.037

    Standaard

    Het is maar wat je zoekt in pickups. Sommigen zweren bij actieve pickups à la EMG of Fishman, anderen vinden er kraak noch smaak aan. Ik word gelukkiger van een karaktervol vintage(hot) setje. Ik ga dat trouwens niet 'iedere fatsoenlijke gitarist' aanraden. Stop erin wat jij lekker vindt klinken.
    Het is opvallend hoeveel recidivisten zich als herintreders op de plaats delict melden.

  7. #247
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 april 2004
    Locatie
    Het Salpêtrière
    Berichten
    53.265

    Standaard

    Te onderscheiden actieve elementen & actieve toonregeling ?
    Merkte met mijn Blade dat ik van dol enthousiast tot in mineur raakte over de VSC toonregeling en dat ging van de één op de andere dag.
    Later GFS actieve toonregeling voor telecaster laten installeren, en daarmee eigenlijk eenzelfde ervaring; lange tijd erg gelukkig mee tot een zeker ogenblik en daarna de liefde helemaal voorbij.

  8. #248

    Standaard

    Ik heb geen probleem met de sound van EMG elementen, maar de "look" daarentegen...
    En ja, ik heb ooit een gitaar (Gibson Les Paul Custom) gehad met EMG elementen in, maar die had de vorige eigenaar erin geplaatst.
    Nooit vervangen omdat ze eigenlijk wel goed klonken maar ook het uitzicht vond ik maar niks..Uiteindelijk een paar jaar geleden verkocht nadat ik ze toch een twintig tal jaren in mijn bezit gehad heb.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top