Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 31

Discussie: SG project.

  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 juli 2007
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    496

    Standaard

    Freeswerk voltooid. nou ja, de buitenkant.


    Viel deze keer best mee tbh. Wel veel tussenstappen gemaakt om te zorgen dat alles er soepel doorheen ging.
    Vervolgens even met de bandschuur machine strak gemaakt, en de hoorns met een schuurrol op de accuboor.
    Is nog wel wat aan de dikke kant voor een sg: 3.9 cm, ipv 3.5 maar ik wacht even met daar wat aan te doen. zo hou ik wat marge mocht er toch een deuk in komen oid.

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Hoe ga je het profiel in de hoorns maken ? Met de hand ?

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 juli 2007
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    496

    Standaard

    Goeie vraag,
    Ik zie zelf 2 opties:
    1. meerdere mallen maken, en net zoals met een les paul een soort trapje maken.
    2. aftekenen op de zijkant, en de top, en inzagen

    Eigenlijk ben ik te lui om alle mallen te maken voor optie 1, al is dat, realistisch gezien mischien nog wel t snelst, dus blijft optie 2 over.
    optie 2 voor mij is gewoon vanuit t centrum van een cirkel werken, en netjes naar beide punten zagen
    Daarna is t een kwestie van voorzichtig stukjes er uit tikken, en waarschijnlijk met de bandschuurmachine/schuurrol op de accuboor of een schraapstaal strak trekken. Mocht dat niet werken, dan pak ik wel een guts en schuur t daarna strak. Ik hoop dat ik daar morgen aan toekom, al bij ik al lang blij, als ik t goed afgetekend krijg.
    Ik zag voor mijn gevoel iig weinig andere opties dan deze 2.


    T is wel iets waar ik niet echt bang voor ben om te gaan doen. Ergens in een grijs ver verleden, heb ik een opleiding gedaan voor hout bewerken/metaal bewerken/electra prutsen, en dat moest allemaal met de hand. Ik kan me dus nog wel een beetje redden met een guts en een beitel, al is dat wel langer geleden als dat ik bier lust, dus even voorzichtig beginnen kan wel eens een goed idee zijn.

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    En de zijkant en bovenkant aftekenen, en met een rasp en daarna vijlen en schuren ? Of is dat te veel met een botte bijl ?

  5. #15

    Standaard

    Fashionably late natuurlijk, maar ik hoop dat je niet teveel weight relief doet, want de echte SG is behoorlijk kopzwaar. Jij hebt de mogelijkheid dat te compenseren.
    Frisse aanpak. Ik vind dat heerlijk.
    Ik ga dit draadje fijn in de gaten houden.

    Maak er een feest van.
    Al gedacht over pups? Of heb ik daar overheen gelezen?
    Vriendelijke groet, Gus
    In Tartiflette we trust…..

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 juli 2007
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    496

    Standaard

    Even wat trial en error:
    Eerst geprobeerd de 'curves' met de hand te tekenen, en dat lukt dus niet.
    Optie 2: print de curves, leg ze op de body, en druk hard met een potlood door... goed idee, maar hardhout deukt niet snel in.
    Wel gelukt, maar heb t potlood ff vervangen door een haaknaald: sterk genoeg, niet te scherp, en sloopt t papier niet


    Voordat ik verder ging, eerst even de pickup holes uitgefreesd: meer hout er omheen vind de frees fijner, als denk ik neit dat t hier echt een issue zou zijn, t is iig klaar. Er schoot een klein stukje hout uit, bij de bridge pickup hole, precies waar de bedrading langs loopt. Zal geen issue worden, wordt wel gecovered door de `pu cover. Drupje lijm, en done.

    Fase 2: handwerk.
    Ik heb eerst een rasp geprobeerd, maar dat schoot niet op, en trok de nerven omhoog/omlaag.
    Old school gegaan: hout beitel en guts voor t grove werk, en vervolgens een schraap staal.
    Werkt best goed tbh.

    Dit is nog ff work in progress, ben al wat verder, maar schrapen in regen vind ik niet echt wat.

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 juli 2007
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    496

    Standaard

    @Duhsjaak: Ik verwacht niet dat de neck te zwaar wordt, al test ik t natuurlijjk wel. Ik heb m ff getest met een geklemde strat hals, en dat was nog hangend naar de body. Nou wordt die nog wat lichter door t uitfrezen van de volume/tone cavity, en de hals nog wat zwaarder door de tuners, maar ik zie t wel als we dat punt bereiken. Anders verzin ik wel wat om t in balans te trekken.

    Qua elementen.. ik heb nog verschillende liggen: de epiphone pro buckers (reserve setje) een no name setje broodroosters, nog een no name ali setje alnico 5 humbuckers (gold) nog een setjes fluor (wit)
    Ik neig naar een setup met gold hardware.. vind ik meestal niks, maar ik verwacht met t rode van de top dat t best eens mooi kan zijn.
    Alternatief zouden de pro-buckers met een bigsby zijn.
    Daarnaast heb ik een paar jaar terug eens een gitaar gemaakt met de cheap ass humbuckers van conrad, en die klonken echt super: zwaar overpowered, geeft t een beetje een 'swamp blues' gegrom.
    Ik denk er rustig over na terwijl ik aan t schrapen ben.. best ontspannend tbh

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.759

    Standaard

    Heb je de Epi Pro Buckers ook echt op een gitaar gehad? Ik vond ze weinig output hebben; heb ze (laten) vervangen door Burst Buckers: beduidend meer hoog. Maar ja, smaak enzo...
    Wat ’n prachtige tekening heeft dat hout! Gaaf project!
    Morgen is het vandaag weer gisteren, terwijl het gisteren vandaag nog morgen was

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.964

    Standaard

    Veel gebeurd afgelopen weekend. Begint vorm te krijgen zo.

    Over schaven van moeilijk hout; Soms helpt het een hoop om er een backbevel aan te wetten onder een stijlere hoek. Ik heb het laatst ook gehad met een stukje maple op de babybird gitaar. 15 graden backbevel, waardoor je een 55 graden schaafhoek krijgt en dan vlijmscherp houden. Nadeel is wel dat als je eenmaal een backbevel gewet hebt je hem er niet makkelijk weer uitslijpt. ik het dus gewoon een 2e beitel aangeschaft, 1 voor normale schaafhoek en 1 voor stijlere schaafhoek.

    Voor de contouren had ik bij mijn sg het voordeel dat ik er zelf nog een thuis had staan. Daar heb ik de maat van overgenomen en uitgezet op de boven en zijkant. De grofe vorm erin gezet met een spokeschaaf en daarna met rasp en schraapstaal afgewerkt.

    Ik ben zelf ook niet zo van gold hardware. Maar ik denk dat als je deze gitaar gewoon mooi in de blanke lak zet en dan met gouden hardware erop het wel erg fraai is. Je plan is om hem rood te gaan beitsen?
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 juli 2007
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    496

    Standaard

    Je plan is om hem rood te gaan beitsen?
    nee hoor, ik denk alleen dat het hout rood wordt, als ik t schuur en lak.
    Qua kleur blijft alles naturel.
    Dat van die bevel kan wel s helpen ja, als zat ik ook aan een lepelguts te denken. Goed excuus om er 1 te kopen, die mist namelijk nog in mijn collectie. maar ik kijk eerst even naar andere oplossingen.
    Mijn indicatie voor scherpe beitels is altijd: t hout moet glimmen als je er iets af steekt, en je moet t ook zonder hamer kunnen doen.


    op t meerendeel vaan t hout gaat t prima met een beitel, maar in t midden, wil t gewoon constant invreten.

    t nadeel is ook, dat de grain hier van alle kanten naar beneden duikt.
    De beitel is scherp zat, heb m geslepen met de 'heilige 3 eenheid' aan slijpstenen: 1000, 2500 en 4000. ik kan mij armen er mee scheren, dus dat is niet t issue denk ik.
    Ik ben gister maar gestopt omdat ik niet t idee had, dat dit aan de techniek lag, maar meer wrong tool for the job.
    Gelukkig zit ik niet vast aan hand tools: Ik pak t midden zometeen aan met de band schuur machine. Dat is minder risico imo.
    Wel ben ik niet te spreken over de pattex houtlijm: gelijmd hout laat eerder los bij de lijmnaad, dan ergens anders. Dit heb ik met titebond nooit gehad, conclusie is dan ook, naast voorzichtig werken, om voortaan weer titebond te halen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top