Omdat de kinderen nu wat ouder zijn, heeft pappa weer eens wat tijd om zelf te spelen.

Nou zit ik al jaren naar Gibson SG's te kijken, en imo zie ik ze veel te weinig langs komen op de verschillende zelfbouw fora, dus dan waag ik me er zelf maar s aan.
Mijn vorige project was om zo dicht mogelijk bij een 59 les paul te komen qua geluid, maar deze keer wil ik wat progressiever werken.

Ik ga dus niet op zoek naar titebond, maar gebruik gewoon pattex hout lijm, geen speciale tonewood combinaties etc, maar gewoon gebruiken wat je hebt, en doe er iets moois mee. Geen nitro finish, maar whatever er beschikbaar is.
De grote vraag gaat dan ook worden, of dat beter, of slechter is voor de constructie en geluid en zo, maar we zullen wel zien.


Stap 1, in dit geval, was de schuur door gaan, om eens te kijken wat ik nog aan hout had liggen.
Conclusie: meer dan genoeg om een tripje Arnhemse fijnhout handel te skippen.

Ik kwam nog wat amerikaans rood eiken tegen, wat vroeger een bed is geweest. Zwaar spul, maar wel mooi. Helaas net 1 cm te smal, dus even een contrasterend latje er tussen.

In mijn enthousiasme ben ik even vergeten de eerste foto's te maken van het lijmen van hout,

Hier even wat grof uitzaag werk gedaan, Houtsoorten zijn amerikaans eiken, en purperwood. Waarom? nou omdat ik t nog had liggen.

Stap 2. vlakken. Hiervoor heb ik snel een freesbak gemaakt, en dit was t effect


Aangezien ik me erg irriteerde aan de cheap ass workmate cloon, maar eens een echte besteld: dat is zeker de investering waard.

Vervolgens al vast de pickup space wat uitgeboord:


En de body wat lichter gemaakt, want amerikaans eiken is best zwaar.


Vervolg: top er op. Hier heb ik een heel mooi stukje hout voor. ik vermoed padouk of mahonie, met een hele mooie tekening, hier zal ik nog ff foto's van maken, ik probeer vandaag deze er op te lijmen.