Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 13
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.185

    Standaard Krakende pots of juist niet. Wat is het verschil?

    Dat er kwaliteitsverschillen zijn tussen pots, snap ik natuurlijk.
    Maar wat ik bijvoorbeeld niet begrijp, is:
    - waarom de CTS pots in mijn Fender American Standard Strat na 23 jaar nog steeds geen kraakje vertonen;
    - en waarom de evenééns CTS pots, die ik ca. 10 jaar geleden zelf in mijn Pro Tone Tele heb gezet, al na 2 jaar begonnen te kraken.

    Maakt CTS dan goede pots voor Fender en slechtere voor de losse verkoop?
    Laatst gewijzigd door piezo; 18 oktober 2020 om 18:16
    Och ja, gitaristen, soms zijn het nèt mensen...

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.759

    Standaard

    Misschien zijn de oudste onder betere (lees: stofvrije) omstandigheden gemonteerd?
    Of wellicht is de kwaliteit van het productieproces en de keuze van materialen wat ‘afgenomen’.
    Ik roep maar wat...
    Morgen is het vandaag weer gisteren, terwijl het gisteren vandaag nog morgen was

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Omgeving Arnhem
    Berichten
    10.325

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door piezo Bekijk bericht
    Dat er kwaliteitsverschillen zijn tussen pots, snap ik natuurlijk.
    Maar wat ik bijvoorbeeld niet begrijp, is:
    - waarom de CTS pots in mijn Fender American Standard Strat na 23 jaar nog steeds geen kraakje vertonen;
    - en waarom de evenééns CTS pots, die ik ca. 10 jaar geleden zelf in mijn Pro Tone Tele heb gezet, al na 2 jaar begonnen te kraken.

    Maakt CTS dan goede pots voor Fender en slechtere voor de losse verkoop?
    Dit vraag ik mij dus ook al jaren af!


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder
    te koop: Orange 2x12 cab (PPC212OB) met 2x Creambacks (G12M-65) speakers. PM mij voor meer info

  4. #4

    Standaard

    Het verschil is ergernis.
    Maar dat had je al gemerkt.
    Voor de rest onverklaarbaar voor mij.
    Vriendelijke groet, Gus
    In Tartiflette we trust…..

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    CTS heeft meerdere lijnen en meerdere prijspunten. Daar kan een hoop verschil in zitten.

    Omdat CTS notoir belabberd is in zijn consistentie, gebruik ik sinds een jaar of 2 MEC pots. Veel prettiger werken.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.185

    Standaard

    Na wat goochelen kwam ik vanmorgen tot dezelfde slotsom, via een aantal fora, o.a. https://www.talkbass.com/threads/cts...matter.347410/

    Komt overeen met wat ik al wist van USA kwaliteitscontrole: "Dat doet de koper toch?". Maar het zal ook te maken hebben met zo goedkoop mogelijk willen (en misschien -moeten, want "wij consumenten" willen dat) produceren.
    Waarschijnlijk bestelt Fender inderdaad gewoon de betere productie van CTS. Of doen net als andere leveranciers (DiMarzio e.d.) de kwaliteitscontrole zelf, dumpen de afgekeurde troep via een afzetkanaal en rekenen een hoge prijs voor de goedgekeurde.

    Ik neem je suggestie van MEC denk ik maar over, Orpheo. Waar kan ik die het best bestellen in DIY hoeveelheden? En dan wel in Europa, middels IDeal.
    Of anders een vergelijkbare kwaliteit.
    Laatst gewijzigd door piezo; 19 oktober 2020 om 15:20
    Och ja, gitaristen, soms zijn het nèt mensen...

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door piezo Bekijk bericht
    Na wat goochelen kwam ik vanmorgen tot dezelfde slotsom, via een aantal fora, o.a. https://www.talkbass.com/threads/cts...matter.347410/

    Komt overeen met wat ik al wist van USA kwaliteitscontrole: "Dat doet de koper toch?". Maar het zal ook te maken hebben met zo goedkoop mogelijk willen (en misschien -moeten, want "wij consumenten" willen dat) produceren.
    Waarschijnlijk bestelt Fender inderdaad gewoon de betere productie van CTS. Of doen net als andere leveranciers (DiMarzio e.d.) de kwaliteitscontrole zelf, dumpen de afgekeurde troep via een afzetkanaal en rekenen een hoge prijs voor de goedgekeurde.

    Ik neem je suggestie van MEC denk ik maar over, Orpheo. Waar kan ik die het best bestellen in DIY hoeveelheden? En dan wel in Europa, middels IDeal.
    Of anders een vergelijkbare kwaliteit.
    Klaarblijkelijk oa bij Banzai Piezo.
    https://www.banzaimusic.com/MEC-c-176/

    Die Ideal negeer ik daarin even. Ideal is leuk binnen NL maar een beetje EU burger weet nu toch wel hoe hij iets binnen de EU moet bestellen en betalen.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Banzai is bizar duur trouwens.

    Over QI binnen Fender: jup, ze checken een hoop zelf bij binnenkomst en ze spuiten een soort contactspray vaak in de pots waardoor ze minder snel krasserig worden (had een maatje van me werken bij Fender).

    Ik koop MEC direct bij MEC, maar voor een consument is dat helaas niet altijd ideaal (of uberhaupt mogelijk).

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.185

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dirk_Hendrik Bekijk bericht
    Ideal is leuk binnen NL maar een beetje EU burger weet nu toch wel hoe hij iets binnen de EU moet bestellen en betalen.
    Ik nog niet zo goed, hoor.

    Die contactspray zal vermoedelijk iets als fader-lube zijn. Ik ga eens wat voor-en-na schoonmaak- en smeerproefjes doen met pots die ik nog heb liggen. Bijvoorbeeld IPA, luchtdruk en siliconenspray.

    Ook zoek ik nog enkele en dubbele pots voor aanpassing van volume- en expressiepedalen, met korte slag voor tandheugel. Is daar ook een goed adres voor?
    Och ja, gitaristen, soms zijn het nèt mensen...

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door piezo Bekijk bericht
    Ook zoek ik nog enkele en dubbele pots voor aanpassing van volume- en expressiepedalen, met korte slag voor tandheugel. Is daar ook een goed adres voor?
    Daar schiet je niets mee op maar... als je er eentje hebt gevonden, laat het me weten.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top