Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 5 EersteEerste 12345 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 47
  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Zo'n short-bar alnico 5 magneet schijnt, don't shoot the messenger veel uit te maken wat betreft het geluid van een T-top. PAF-achtig, met een wat fellere attack, wat meer mid-hoog en het tophoog zou wat meer 'crispy' zijn. Nou ben ik allerminst van plan om de hoofdprijs voor een oude T-top te betalen, dus vandaar het idee om een 490R op de kop te tikken en daar een ander magneetje in te tikken. Nogmaals, don't shoot the messenger, maar zo'n 490R schijnt, op de magneet na, niet zoveel te verschillen van een T-top. Ik wil dat wel 's ondervinden en vind het wel leuk om met dat soort dingen te experimenteren. Het andere plan is om de Tim Shaws die oorspronkelijk in m'n SG zaten, van zo'n short-bar te voorzien. Dan zal het geen T-top worden, maar misschien voegt het wel een beetje hetzelfde toe wat betreft het mid-hoog en het hoog. Maar ik ga de Shaws denk ik zo laten zoals ze zijn. Die brughumbucker heeft me vandaag echt verrast. Klonk veel dikker dan ik me kan herinneren van deze elementen. Maar ik speelde toen nog over een andere versterker en haalde de gain ook uit gestackte pedalen. Wellicht komt zo'n Shaw nu veel meer tot z'n recht. Ik heb meerdere PAF-achtigen gehad en heb, naast de Shaws, nu nog een SD '59, BKP The Mule en een DiMarzio Air Classic liggen. Die zijn allemaal ook niet verkeerd, maar de Shaw vond ik vanmiddag dusdanig goed klinken, dat ik 'm, denk ik, beter vind. Misschien maar zo laten en afwachten tot er een 490R ergens tegen een schappelijk prijsje voorbij komt en die te voorzien van zo'n short-bar alnico 5 magneet. Ben wel benieuwd of dat inderdaad het verschil maakt. Die namaak T-top zou dan in een Edwards Les Paul Custom moeten komen en dan blijven de originele elementen netjes in de SG.

    Ik vind het Tim Shaw verhaal wel apart. Die komen uit de beruchte Norlin periode. Zou de slechtste periode van Gibson zijn en er kwam niets goeds uit die tijd bij Gibson vandaan als je de kenners mag geloven. Die Shaws kwamen eigenlijk voort vanuit flinke bezuinigingen, maar daar betaalt men nu zo ongeveer de hoofdprijs voor en schijnen de betere PAF kopieën te zijn van Gibson. Aldus de kenners. Schiet mij maar lek...
    Laatst gewijzigd door Brum; 18 oktober 2020 om 13:09 Reden: kut met -dt

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 december 2004
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    2.809

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brum Bekijk bericht
    Ik vond die Crazyparts helemaal niet zo'n gekke optie hoor. Best een goed adresje. Alleen als ik moet kiezen tussen bestellen uit Duitsland, of Nederland momenteel, dan wordt het wel het Nederlandse adresje. Er zijn momenteel echt grote vertragingen nu met de tweede corona golf schijnt.

    [...]
    Ik bestel vaak in Duitsland, de prijzen liggen daar een stuk lager en verzendkosten vallen ook goed mee. IK merk geen vertragingen met COVID nu. Gewoon doen.

    T-Tops zijn heel gaaf trouwens. Heb een 1970 SG Standard met ze. Wat agressiever dan een doorsnee PAF, echt rock 'n roll.

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Op zich gaat Thomann ook nog steeds goed. Zou inderdaad kunnen dat het alleszins meevalt hoor. Er staat alleen wel een grote waarschuwing op de site van Crazyparts zelf. En dat Nederlandse adresje van Barno is goedkoper, ook niet geheel onbelangrijk en scheelt natuurlijk ook nog eens in de verzendkosten.

    T-tops zie ik als een soort hotrod PAF, maar dan niet met zo'n enorme output, waardoor er toch nog enige dynamiek in zit (hoewel met een bak gain ook verdwenen). Ze zijn wat venijniger in het mid lijkt het en dat vind ik bij PAF's nog wel 's wat missen. Moet zeggen dat de BKP Crawler die ik nog heb liggen dat ook goed doen. Alleen hebben die wel weer veel meer output, wat meer compressie. Voor een goeie bak gain zijn die dingen wel weer erg tof. Desalniettemin wil ik toch 's aan de T-top. Kijken of het wat voor me is. Er zijn ook veel goeie T-top kloons, die een fractie van originele kosten, maar het lijkt me juist leuk om 's een humbuckertje om te bouwen. Nog niet eerder gedaan en echt moeilijk lijkt het niet. Mocht het verschil met een short-bar magneet nou echt veel invloed hebben, wie weet dat ik dan toch ook 's die Shaws... Van dattemme.

  4. #24

    Standaard

    alles over vintage Gibson pickups en het adress voor de correcte magneet

    https://www.cermagmagnets.co.uk/alni...inish-30-c.asp

    http://www.guitarhq.com/paf.html
    Laatst gewijzigd door defectmusic; 18 oktober 2020 om 20:10

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 december 2004
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    2.809

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brum Bekijk bericht
    [...]

    T-tops zie ik als een soort hotrod PAF, maar dan niet met zo'n enorme output, waardoor er toch nog enige dynamiek in zit (hoewel met een bak gain ook verdwenen). Ze zijn wat venijniger in het mid lijkt het en dat vind ik bij PAF's nog wel 's wat missen. Moet zeggen dat de BKP Crawler die ik nog heb liggen dat ook goed doen. Alleen hebben die wel weer veel meer output, wat meer compressie. Voor een goeie bak gain zijn die dingen wel weer erg tof. Desalniettemin wil ik toch 's aan de T-top. Kijken of het wat voor me is. Er zijn ook veel goeie T-top kloons, die een fractie van originele kosten, maar het lijkt me juist leuk om 's een humbuckertje om te bouwen. Nog niet eerder gedaan en echt moeilijk lijkt het niet. Mocht het verschil met een short-bar magneet nou echt veel invloed hebben, wie weet dat ik dan toch ook 's die Shaws... Van dattemme.
    Misschien wat te mierenneukend, maar ik zou een T-Top niet het predicaat "hotrodded PAF" geven. Qua output zitten ze doorgaans rond de 7.5K, dus heel "heet" is dat niet. Dat gecombineerd met een Alnico 5 magneet geeft een wat feller geluid dan een doorsnee PAF. Overigens zit het er niet heel ver vanaf hoor.

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door E-J Bekijk bericht
    Misschien wat te mierenneukend, maar ik zou een T-Top niet het predicaat "hotrodded PAF" geven. Qua output zitten ze doorgaans rond de 7.5K, dus heel "heet" is dat niet. Dat gecombineerd met een Alnico 5 magneet geeft een wat feller geluid dan een doorsnee PAF. Overigens zit het er niet heel ver vanaf hoor.
    DC weerstand zegt niks over output...

    De TTops hadden een andere insulation (poly, uit mijn hoofd) dan de PAf's. Omdat die insulation wat dikker was, heb je meer treble detail in je tone. Het idee was namelijk om toch evenveel windingen te doen als bij een PAF. Het is sowieso 42 awg dikte, dus zoveel meer dan bij een 50ies PAF kan je niet op die bobbin kwijt.

    nog over de magneet: de TTops hadden roughcast A5 magneten. Totaal niet te vergelijken met de gepolijste A5 full charge magneten van nu. roughcast geeft minder scherpte in het tophoog dan de full charge polished A5's van nu.

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Ik had me daar ook nog wat op ingelezen en ik kwam dan toch uit op de Area59 magneten van Crazyparts. Inderdaad omdat ze roughcast zijn.

    Het 490R verhaal laat ik wel even voor wat het is. Als ik er tweedehands eentje op de kop tik en die 'ombouw' met een andere magneet, kom ik al vrij vlot op een bedrag waarvoor ik ook een prima T-top kloon kan krijgen, maar dan wel zeker eentje met de juiste specs en zelfs een T'tje in gestanst en met patent stickertje achterop als het moet. Dat laatste boeit me dan op zich weer weinig. Ik denk dat ik op zich nog wel 's een keertje aan de T-top kloon ga in de toekomst.

    Wat ik wel wil gaan doen, ik ga één van de twee Tim Shaws opofferen voor een modje. Het nekelement boeit me toch helemaal niks en de twee Shaws zijn identiek aan elkaar. Ik wil wel één van de Shaws origineel houden, want klinkt echt heel erg goed. Dit is de eerste PAF die ik meemaak die zo punchy is en toch open blijft. Zelfs effecten reageren er anders op in positieve zin (dacht echt even dat er een knopje van m'n octaaf pedaal per ongeluk was verschoven). Maar ik wil toch weten wat zo'n short-bar alnico 5 doet met zo'n Shaw, of dat ook in de buurt komt van T-top regionen. Ik kan er ook eentje verkopen tegen een goede prijs en daar een T-top kloontje voor terug kopen. Maar ja, dan is de lol er ook gauw van af. Ombouwen dus.

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 december 2004
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    2.809

    Standaard

    Ben benieuw! Magneetje vervangen is zo gepiept. Ik heb onlangs een magneet in een hals humbucker omgedraaid zodat 'ie nu uit-fase staat met de brug humbucker. Het enige wat ik daarvoor moest doen was de soldeerverbinding tussen de pickup en de cover even losmaken, paar schroefjes eruit en je kunt de magneet er zó uit duwen.

    Als je hem eens wilt vergelijken met een echte T-Top (zit wel in een SG), mag je best eens op de koffie komen hoor.

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Ik heb volgens mij nog nooit een T-top in een gitaar gehad. Vraag mij alleen af wat er in een Gibson RD Standard zit. Zie inmiddels wel schokkende prijzen voor die totaal succesloze gitaar.

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door E-J Bekijk bericht
    Ben benieuw! Magneetje vervangen is zo gepiept. Ik heb onlangs een magneet in een hals humbucker omgedraaid zodat 'ie nu uit-fase staat met de brug humbucker. Het enige wat ik daarvoor moest doen was de soldeerverbinding tussen de pickup en de cover even losmaken, paar schroefjes eruit en je kunt de magneet er zó uit duwen.

    Als je hem eens wilt vergelijken met een echte T-Top (zit wel in een SG), mag je best eens op de koffie komen hoor.
    De magneetjes (toch maar twee besteld) zijn onderweg. Ik waardeer je aanbod voor een bak koffie en vergelijken. Alleen ben ik linkshandig en dan wordt het wel wat lastig koffie drinken... Ik bedoel elementen vergelijken!

    Kan trouwens maar zo zijn dat ik alsnog ook een T-top kloon ga bestellen. Kreeg vanmiddag antwoord terug van Thomann, omtrent een doorgebrande Two Notes Torpedo Captor en ik krijg m'n geld terug, want niet meer te repareren. De Captor was allang vervangen, dus ik zit nu met een bedragje die ik feitelijk vrij kan besteden (vind ik zelf). Heel vervelend... Zit er aan te denken om toch ook een T-top kloontje te kopen. Ik heb alleen nog geen idee welke, zijn er nog best wel wat. Bij Thomann zelf heb je die van SoloDallas, maar die vind ik wel wat aan de dure kant...

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top