Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 5 van 5 EersteEerste ... 345
Weergegeven resultaten: 41 t/m 47 van 47
  1. #41
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Ik heb vanmiddag zo'n short-bar alnico 5 in een BKP The Mule geknutseld. Het is inderdaad een klusje van niks, dat kan echt iedereen. Qua geluid... Het is er zonder meer dikker op geworden, maar dat is niet helemaal wat ik er van verwacht had. Ik had juist een wat feller geluid verwacht, wat agressiever mid-hoog. Palmmutes e.d. gaan nu wel veel makkelijker dan bij een standaard Mule. Dus ja, er is verandering en ja, een andere magneet kan echt een element wat anders laten klinken, dat zonder meer. Aankomende week ga ik 's kijken of ik één van de twee Shaws 's ga modden middels zo'n short bar.

    Viel me overigens op dat die Mule ook een rough cast magneetje erin had zitten. Kweenie of dat bij andere PAF-achtigen ook zo is.

  2. #42
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Nou past deze post misschien beter in een ander topic van mij, omtrent de vraag welke elementen nou precies in mijn SG zitten en de waarde en zo. Maar gezien de overlap hier, zet ik 'm hier maar even neer.

    Oké, deze is grappig cq een complete verassing, als het klopt wat ik denk. De Tim Shaw... Is waarschijnlijk geen Tim Shaw, maar een T-top... Ik heb één van die 'Shaws' vandaag open gehaald en bij het eruit halen van het magneetje, zag ik tot m'n verbazing dat er al een short-bar magneet in zat, zelfs nog een kleine fractie korter dan het magneetje van Crazyparts. Nou ben ik 's op gaan zoeken hoe zo'n T-top er van binnenuit uit moet zien, de latere T-tops althans en behalve het T'tje op de bobbins ziet ie er exact hetzelfde uit. Nou is er overlap geweest van T-tops naar Tim Shaws, dus dat zou op zich kunnen. Alleen had ik dat niet meer verwacht in een gitaar uit '83. Maar misschien zijn die elementen wel ouder dan de gitaar, ik weet het ook niet. Ik heb wel verhalen gelezen dat Gibson nog alles heeft gebruikt wat ze nog hadden liggen, puur uit bezuiniging. Het zou echt heel goed kunnen. Ze zullen niet de waarde hebben, omdat ze de T'tjes missen en het patent nummer op de achterkant er uit ziet als een Shaw, maar ik wilde ze toch al niet wegdoen. Als het waar is, verklaart het ook wel waarom deze elementen redelijk rauw en punchy zijn. Meer dan bijv. de BKP The Mule waar ik gister een short-bar alnico 5 magneetje in heb gezet. Die blijft toch wat ronder van klank. Wel open, maar iets liever. Ik zal zo 's wat fotootjes toveren, voor de eventuele kenners.

  3. #43
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Volgens mij scheelt het magnetisme ook nogal wat onderling bij ogenschijnlijk gelijke magneten.

  4. #44
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Dat zou goed kunnen ja. Ik ga in ieder geval straks even weer op den soldeerbout, de originele 'Tim Shaws' dan wel T-tops terug in m'n SG zetten. Het brugelement klonk sowieso al beter dan die The Mule, naar mijn smaak. Net even wat meer hoogmid en wat meer bite en sowieso meer punch. Die Mule is leuk, maar vergelijken bij de originele elementen, heel erg gepolijst. Alsof je naar een demo van Doug Rappoport zit te luisteren of zo, minus het spel dan uiteraard. Dat veranderde ook niet echt met een ander magneetje. Ik denk dat het verschil tussen een alnico 4 of 5 best wel marginaal is. Ik meen iets meer punch te vernemen tijdens het spelen en het mid lijkt wat veranderd. Maar of die waarneming klopt...

    Hier de foto's van de wel/niet T-tops of Tim Shaws:





    Ik ben er nog niet aan uit, maar volgens mij begint het al met de short-bar magneten die er wonderwel in zitten, wat niet wijst op een Tim Shaw. De rest durf ik nog niet met zekerheid te zeggen. Misschien dat mensen meer kunnen zien aan de hand de kleur bedrading en die witte dingetjes (spacers?). Ik ben benieuwd.

    edit: Ik denk dat ik toch abuis ben. De T-tops zijn geen short legs en bij verder bestuderen aan de hand van foto's klopt het toch wel aardig met Tim Shaws uit '83. Ik ben toch iets te voorbarig geweest denk ik. Ik wil ook zo graag... Maar goed, er zitten dus wel short-bar magneten in. Die heb ik dus voor niks aangeschaft.
    Laatst gewijzigd door Brum; 26 oktober 2020 om 17:04

  5. #45
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Ik heb inmiddels een T-top kloon van Brandonwound binnen (met zelfs de T'tjes op de bobbins, maar daar hoor je gek genoeg niks van). Ik heb geen enkel vergelijk met originele Gibson T-tops, maar dit zou de real deal moeten zijn, exacte replica's. Wat ik er van vind tot nu toe... Laten we het zo zeggen, ze zijn meer dan prima, maar mijn verwachtingen waren wel veel hoger door al de bewieroking op het internet. Zijn ze beter dan Tim Shaws? Als ik de mensen die T-tops helemaal bewieroken (zou het er mee te maken hebben dat er wat helden van deze mensen over T-tops speelden?) mag geloven, dan zouden de Tim Shaws prima zijn, meer niet, maar T-tops, dat zou een compleet ander iets zijn, niet te evenaren zo goed. Daar kan ik kort in zijn; bullshit en nagepraat. De Tim Shaws doen totaal niet onder voor T-tops. Tim Shaws zijn punchier, smoother en duidelijk meer laag. Nadeel daarvan is dat Tim Shaws met een goeie dosis gain iets modderiger is. De T-top is duidelijk strakker in het laag, maar ook met minder laag (wat uiteraard met elkaar te maken heeft). De nadruk bij een T-top ligt veel meer op mid-laag en mid-hoog. Ook klinken ze wat rauwer, wat meer grit. Beetje richting een Seymour Duncan JB qua mids en grit, dat idee. Uiteraard wel met een pak minder output. De Tim shaw heeft weer minder output dan de T-top, maar is toch echt punchier. Is er een betere tussen de Tim Shaw of een T-top? Nee, wat mij betreft niet. Echt alleen een kwestie van voorkeur. De één is smoother, de ander wat agressiever/meer grit. Ik vind de T-top best een goeie aanschaf, maar is niet een upgrade voor de originele Tim Shaw. Alle prietpraat die je leest van de grote kenners, het is weer 's zo'n collectief internet nagepraat. Maar ja, in Jimmy Page z'n Les Paul zaten T-tops... Ja, dan moet het wel beter zijn natuurlijk. Niet dat ie die Les Paul nou eenmaal in een tijd heeft gekocht dat er ook niks anders te verkrijgen was bij Gibson en dat ie het er daarom maar mee deed. Tja... Ik laat de T-top voorlopig lekker zitten, sowieso om 'm ook in bandverband te proberen, maar het zou me helemaal niet verbazen dat ik op een gegeven moment toch weer de Tim Shaw terug zet. Ik kan me op zich wel weer voorstellen dat een T-top met een 4x12 beter tot z'n recht komt, dus dat wil ik ondervinden.

  6. #46
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 december 2004
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    2.809

    Standaard

    Wat je beschrijft klinkt als het klassieke verschil tussen een PAF en een T-Top. De één is vooral anders dan de andere, niet per se beter. Ik heb trouwens nog nooit iets gemerkt van een hype omtrent de T-Top en dat men Jimmy Page beter vind klinken mét dan zonder...

  7. #47
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Ik ben al wat topics tegen gekomen op de grotere Amerikaanse fora... Ik ben blij dat ik e.e.a. zelf ondervonden heb, want als ik die gasten mag geloven... En dan komen altijd weer de Jimmy Pages e.d. voorbij. Alsof die mannen een keus hadden in die tijd. Aftermarket elementen waren er nauwelijks. Dacht de Dimarzio Super Distortion en dan hield het eigenlijk wel ver op. Dat zijn ook dezelfde mannen die Tim Shaws af doen als wel oké, maar de T-tops, ja da's het echte werk uiteraard. Ik vraag me bij dat soort mannen altijd af hoeveel vergelijkingsmateriaal ze eigenlijk hebben.

    Ik ben er inmiddels wel achter gekomen dat die T-tops het beter doen met juist minder gain. Tenminste, in mijn beleving. Omdat die Tim Shaws smoother zijn, kon ik er ook wat meer gain doorheen duwen. Bij T-tops wordt dat door het wat minder gepolijste er niet mooier op.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top