Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 14
  1. #1

    Standaard Versterker/speakers tijd niet gebruiken

    Hallo mensen,

    Ik heb een 50 watt JCM800 top, en een bijbehorende 2x12 kast (Greenback+V30) die ik nooit gebruik. Het ding heeft sentimentele ware, dus wegdoen is geen optie. Een jaar geleden is die volledig nagekeken en heeft hij nieuwe voor- en eindbuizen.

    Nu is mijn vraag: Klopt het dat het slecht is voor een buizenamp om die lang stil te laten staan? En zo ja: wat raden jullie aan om te doen? 1x per jaar een uur aanzetten? Vaker? Langer? Vol volume of maakt dat niet uit?

    Dan is dat ook mijn vraag voor speakers. Kan het kwaad om die lang niet te bespelen? En zo ja, wat raden jullie daarvoor aan? (1x per jaar een uur aanzetten? Vaker? Langer? Vol volume? etc.)

    Een jaar geleden zijn zowel de top als de speakers voor het laatst gebruikt.

    (ze staan gewoon in de huiskamer, dus geen vochtige ruimte oid)

    Hoor graag van jullie!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Goeie vraag. M’n buizenamp staat nu een halfjaar werkloos in de hobby kamer dus ben ook wel benieuwd naar tips & tricks om de amp goed te houden.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Volgens mij moet je een amp geregeld aanzetten om de condensators (overigens een Nederlandse uitvinding) in goede staat te houden. Buizen vervangen is voor lui die denken dat dit goed is.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Gewoon af en toe even een uurtje op spelen. Hoeft niet hard maar belangrijk is om alle potmeters en schakelaars te bewegen. Draai je pots een paar keer volledig rond en speel piano met je schakelaars. Dit mag je overigens doen in de stand helemaal uit om je buren niet te pesten. Frequentie en behandeling afhankelijk van kraken wat op zijn beurt weer afhankelijk is van een open keuken en/of er gerookt wordt.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    En vergeet de jack's niet, hierin zitten ook schakelcontacten.

  6. #6

    Standaard

    Dank voor de reacties. Ik denk dat ik hem gewoon 2x per jaar even een uurtje laat branden. Zou dat voldoende zijn?

    Dan ben ik nog wel benieuwd: Voor de top is het goed om hem af en toe te laten werken, maar hoe zit dit voor de speakers? Moeten die af en toe ook aan de slag of is het daarbij niet erg als ze langere tijd (of zelfs jaren) stilstaan?

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Rust Roest
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Af en toe even 10 seconden aan is voldoende om de electronica goed te houden. De contacten zijn het zwakke punt. Frans noemde het al. Dus regelmatig even de potmeters draaien en de jacks gebruiken.

    Als je amp op een vochtige plek staat zal het natuurlijk veel meer helpen om de amp regelmatig flink te laten draaien. Gewoon om met de warmte het vocht te verdrijven. Maar dat kan met een kachel ook. Elektronica en vocht zijn geen vrienden.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.914

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fredjuh Bekijk bericht
    Af en toe even 10 seconden aan is voldoende om de electronica goed te houden...
    Om elco's geformeerd te houden zou ik een versterker wat langer aan houden. Als je toch al de moeite neemt, waarom dan na 10 tellen alweer uit? Als je toch in de buurt bent / blijft, laat hem dan gewoon een poosje aan staan.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fredjuh Bekijk bericht
    Af en toe even 10 seconden aan is voldoende om de electronica goed te
    In geval van een tube rectifier heb je daar lekker veel aan Fred. Je zal misschien 10 min bedoelen?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top