Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 7 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 67
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard Het grote Edward L. van Halen waarderingstopic omdat je er niet onderuit kunt topic

    De man verdiend toch wel een waarderingstopic voor z'n nalatenschap. Je kunt fan zijn, of niet, de man heeft een enorme invloed op alles wat met elektrische gitaar te maken heeft. Persoonlijk ben ik geen fan van de albums met Sammy Hagar, maar alles daarvoor luister ik nog regelmatig naar. Zeg maar de plexi albums. 1984 vind ik persoonlijk qua gitaarspel het beste album, op de voet gevolgd door Fair Warning.. Eigenlijk ben ik ook pas later Van Halen gaan waarderen (wijsheid komt met de jaren zullen we maar zeggen). Natuurlijk staat de man bekend om vooral z'n lead werk. Maar ik kan hem eigenlijk nog veel meer waarderen om z'n slaggitaar werk en dan ook weer met name de albums op z'n plexi. Ook qua geluid is hij stiekem meer van invloed op me geweest dan ik besefte en dat zal ook voor veel gitaristen zo zijn. Het ga je goed Eddie en wat heb je verdomd veel gedaan voor de gitaarwereld.

    En daar hoort natuurlijk wel een clippie bij:



    Over een fantastische Marshall sound gesproken...

  2. #2

    Standaard

    Mooi en terecht topic.

    Ik kan mij herinneren dat ik in de platenwinkel (ja ja, vinyl dus) in Heiloo stond te luisteren naar Van Halen I, dat een klasgenoot vroeg waarnaar ik aan het luisteren was en dat hij in één keer Eruption op zijn oren kreeg. Hij was er niet weg van. Ik heb mij geëxcuseerd. Waarom weet ik nog steeds niet, zal wel pubergedrag zijn geweest. De plaat, net als later de volgende paar wel gekocht en heel veel gedraaid. Good memories.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Ik was nog te jong om Van Halen bewust mee te hebben gemaakt. Mijn muzikale voorkeur heeft zich met name gevormd zo eind '80, tot in de jaren '90. Vandaar ook dat ik in eerste instantie niet echt heb geluisterd naar Van Halen. Da's eigenlijk voornamelijk van de laatste tien jaar. Het is bij mij eigenlijk voornamelijk gekomen omdat ik steeds meer voorkeur kreeg voor een hotrod Marshall geluid en zo kom je vanzelf op Van Halen, wat wel een beetje de grondlegger is. En zo van Van Halen naar Randy Rhoads, etc. (Randy is wel echt mijn held op dat vlak, sorry Eddie!). Maar ook al die jaren '90 bands hebben eigenlijk allemaal wel ergens leentjebuur gedaan bij Eddie, van metal, tot grunge, tot meer mainstream rock. Die man heeft zo waanzinnig veel invloed gehad, ik denk dat veel mensen die niet echt naar Van Halen luisteren, of niet rechtstreeks beïnvloed zijn, dat nauwelijks beseffen.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Eddie is samen met Jimi een van de hoofdredenen dat ik ben gaan gitaarspelen. Niet dat ik daar ooit ook maar in de buurt van ben gekomen maar toch. De man moet een monument krijgen.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Toevallig gisteravond 'Diver Down' gedraaid.
    Voornamelijk covers en wat melige rariteiten. Geen typisch en sterk VH album, maar wel divers.

    Leuk is 'Big bad Blll (is sweet William now)' met vader Jan van Halen:



    Welke leek zou hier Van Halen in herkennen?

    Verder 'Cathedral' wat ie hier live doet bij het Les Paul & frieds concert:

    "Meten is weten, gissen is missen"

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Moskie Bekijk bericht
    Mooi en terecht topic.

    Ik kan mij herinneren dat ik in de platenwinkel (ja ja, vinyl dus) in Heiloo stond te luisteren naar Van Halen I, dat een klasgenoot vroeg waarnaar ik aan het luisteren was en dat hij in één keer Eruption op zijn oren kreeg. Hij was er niet weg van. Ik heb mij geëxcuseerd. Waarom weet ik nog steeds niet, zal wel pubergedrag zijn geweest. De plaat, net als later de volgende paar wel gekocht en heel veel gedraaid. Good memories.
    Toen 'ie uitkwam in '78 heb ik 'm gekocht, volgens mij bij Elpee in Den Haag.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Napoje Bekijk bericht
    Eddie is samen met Jimi een van de hoofdredenen dat ik ben gaan gitaarspelen. Niet dat ik daar ooit ook maar in de buurt van ben gekomen maar toch. De man moet een monument krijgen.
    EvH was het voor mij samen met de Earring en de twee gitaristen op de live albums van Lou Reed (Dick Wagner en Steve Hunter) die mij aan het spelen kregen. Dor de jaren heen altijd een enorme EvH liefhebber geweest en dan met name zijn rythm gitaarwerk.

    De band straalde ook een enorm speelplezier uit, ongelooflijke entertainers die er altijd vol ingingen.

    Het monument zou dan zeker in Nijmegen moeten komen. De gebroeders zijn dan wel in Amsterdam geboren maar hebben het langst in Nijmegen gewoond.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.536

    Standaard

    Ik denk dat EvH net voor mijn tijd was, en ik te laat een gitaar heb gekocht. Dat Van Halen een enorm goeie gitarist was, was me wel duidelijk, en zijn visie om te soleren vanuit akkoorden spreekt me heel erg aan, maar zijn genialiteit is blijkbaar een beetje langs me heen gegaan. Niettemin heb ik wel een lp van Van Halen. Morgen maar eens op de pickup leggen.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Ik vond in tegenstelling tot de meesten de periode met Sammy Hagar de sterkste periode van Van Halen.
    Die Balance Tour was echt heel sterk live en de mannen in absolute topvorm:

    https://youtu.be/JwDcyYQpg6g

    En Eddie speelde op die Music Man, had hem begin deze eeuw bijna gekocht maar knapte af op die Floyd. Speelde en klonk wel zalig dat ding 😘

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.185

    Standaard

    Ik hoorde Van Halen voor het eerst in 1979 en vond het niks. Dat heeft maar kort geduurd.

    Zoals ik al eerder zei, smaakvol, maar ook vooral het plezier dat uit alle nummers spatte.
    (Nu denk ik eigenlijk dat dat vooral de invloed van Roth was, want ook de David Lee Roth Band straalde dat later uit, meer dan VH van na hem)
    Och ja, gitaristen, soms zijn het nèt mensen...

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top