Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 7 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 64

Discussie: Goodbye Eddie

  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.914

    Standaard

    Misschien heeft ie het zelf en is dit een van de nog niet geregistreerde symptomen
    "Meten is weten, gissen is missen"

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 november 2001
    Locatie
    Fryslan
    Berichten
    1.380

    Standaard

    Ik geef toe dat het wat amateuristisch was met die tape, maar om dan zo te reageren....

    Je kan je anno 2020 niet meer voorstellen wat de impact was van dat eerste album van Van Halen rond 1980, vooral dat tweede nummer met die gitaarsolo. Zoiets had je nog nooit gehoord. Eddie heeft het sologitaarspel in de rock een enorme schop onder de kont gegeven.
    EN hij was commercieel, hij heeft 80 miljoen platen de Cd's verkocht. Steve Vai en Joe Satriani hebben altijd alleen maar voor eigen parochie gepreekt.

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.484

    Standaard

    Die impact zal Eddie best op mensen gehad hebben maar dat was vrij marginaal allemaal hoor, hardrock was niet zo groot meer.
    Op platteland dan wel maar in de media kwam het niet voor. Henk Westbroek had een radio uurtje in de avond bij de Vara. En volgens mij schreven Oor en Musicmaker er ook niet over.
    Enkel Kees Baars, die schreef over Boston en Kiss.

    Over Boston gesproken, Tom Scholz had veel meer impact. Die verkochten 2x zoveel van hun debut album en Scholz kwam met (de eerste?) commerciële powersoak en zijn Rockman natuurijk waarmee elk album in New York werd opgenomen en werd gekopieerd door een gigant als Boss.
    Alleen is Eddie veel flamboyanter, ik geloof dat die Tom Scholz een vrij saaie dude is.

    Had je in Nederland uberhaupt hardrock bands? Het enige wat mij te binnen schiet is Vandale, die limburgse band die zoveel Vanhale in zijn muziek stopte. En dat meisje van White Honey, die had een leren broek en schreeuwde in haar microfoon.
    Nee, Eddie had weinig impact in Nederland.
    Laatst gewijzigd door Pepe; 25 oktober 2020 om 14:02
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2002
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    14.393

    Standaard

    Euh.. Alfred Lagarde met het beton uur, Hanneke Kappen met Stampij. Er waren heel veel hardrock bands in Nederland, misschien in Amsterdam niet? De eerste music maker die ik kocht had Eddie op de voorpagina. Etc..

    De solo van Beat It... Geen invloed?

    Klopt dat de meeste pers er liever niet over schreef (who cares ;-) ). Tot VN rond 1987 een special over hardrock en metal bracht, vol met quasi cultureel antropologisch grachtengordel-geneuzel over plattelanders die bier dronken (en gooiden) en vochten én grote verbazing over het feit dat zoveel academici van metal hielden (?). De pers schreef liever over new wave en andere "cultureel verantwoorde" en "vernieuwende" shit. Dat wil nog niet zeggen dat hardrock en metal in Nederland niet populair waren..

    Wat betreft gitaristen in Nederland, ik denk dat Eddie's invloed nauwelijks overschat kan worden waar het de steviger genres betreft. Ik ben nog nooit een gitarist tegen gekomen die zegt dat Tom Scholz zijn grote voorbeeld is ;-)
    Laatst gewijzigd door Rinze; 25 oktober 2020 om 14:34
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2002
    Locatie
    Sleepless In My Grave
    Berichten
    12.068

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht

    Had je in Nederland uberhaupt hardrock bands? Het enige wat mij te binnen schiet is Vandale, die limburgse band die zoveel Vanhale in zijn muziek stopte. En dat meisje van White Honey, die had een leren broek en schreeuwde in haar microfoon.
    Nee, Eddie had weinig impact in Nederland.
    Nee niet echt. Vandenberg, Vengeance, Highway Chile, Helloise, Jewel, Picture, Gin On The Rocks, Sleeze Beez en nog 300 andere onbekenden.
    Laatst gewijzigd door MarkS; 25 oktober 2020 om 14:35

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.569

    Standaard

    Het waxpotten van elementen komt bij hem vandaan. Dubbeltappen ook. Hij was echt heel vernieuwend en had heel veel navolging.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het waxpotten van elementen komt bij hem vandaan. Dubbeltappen ook. Hij was echt heel vernieuwend en had heel veel navolging.
    Dat beweerde hij wel maar het bestond al veel eerder en het tappen heeft hij van Willi Stich afgekeken.

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Who cares wie het eerst was. Willi Stich heeft geen rock klassiekers en albums geschreven, EVH wel.
    De man is baanbrekend op gitaargebied geweest. Of hij het tappen en waxpotten nou het eerste ontdekt heeft of niet.
    Maakt niet uit, de muziek was vooral de eerste 3 albums top.

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.484

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MarkS Bekijk bericht
    Nee niet echt. Vandenberg, Vengeance, Highway Chile, Helloise, Jewel, Picture, Gin On The Rocks, Sleeze Beez en nog 300 andere onbekenden.
    Ik heb het over de zeventiger, naar aanleiding dat het eerste album van Van Halen heel veel impact had. 1978.
    Mijn vraag was, op wie? Daar merkte je de eerste paar jaar niks van.
    Jump, dat was een big hit voor MTV, toen sijpelde Van Halen de mainstream in.
    Laatst gewijzigd door Pepe; 25 oktober 2020 om 19:26
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.484

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rinze Bekijk bericht
    ik denk dat Eddie's invloed nauwelijks overschat kan worden waar het de steviger genres betreft. Ik ben nog nooit een gitarist tegen gekomen die zegt dat Tom Scholz zijn grote voorbeeld is ;-)
    Ik ook niet. Maar we hadden allemaal een Rockman. Ik overdrijf stevig hè, ik had de Boss versie.
    De invloed van Eddie is enorm, ik vermoed sterk dat, iets wat je nooit leest, hij het concept superstrat katapulteerde maar dat ben ik.
    En later is dat allemaal wel goed gekomen, Eddie ging met Peavey in zee en Scholz verkocht zijn inboedel aan Dunlop en alles kwam goed.

    Die Hard is geen Kerstfilm!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top