Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 3 EersteEerste 123
Weergegeven resultaten: 21 t/m 24 van 24
  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    De grap is, dat een fretboard wel écht veel uitmaakt. Hoe ik dit weet?

    Simpel.

    Elke Aristides is praktisch gelijk aan een ander. De variatie per gitaar in termen van gewicht en dus dichtheid valt binnen 1% marge. nihil dus.

    Pak een set fluence pickups, verwerk op 1 gitaar een ebben toets, een ander rosewood en een ander richlite. Fluence, waarom? Omdat die pickups niet gewonden worden maar 3D geprint (simpel gezegd), die dingen zijn ontzettend consistent.

    En luister maar. De verschillen zijn niet subtiel en niet nihil. Rosewood is écht warmer dan ebben en richlite, met een behoorlijke bump in het middengebied. Richlite is heel helder, geeft meer hoog en een minder neuzig middengebied dan ebben of rosewood. Ebben is ook helder, minder dan Richlite.

    Pas als jullie ook zulke tests gedaan hebben, gecontroleerde tests waarbij elke variable weggehaald is, en dan het liefst met 1 consistente basis ook verschillende bruggen en fretdraad materiaal testen, zal je een écht goed beeld krijgen van wat nou wat doet met de tone.

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Mogen we een beetje stellen des te harder het hout, des te meer hoog? Rosewood is poreuser dan esdoorn en ebben nog harder... ik heb ooit een toets van groenhart gemaakt en die was ook behoorlijk bright van toon.

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.458

    Standaard

    Dat je consistente dingen er aan hangt is mooi maar waar het juist om gaat is dat niet.

    Als het voor je neus ligt kan je heel specifiek zijn maar als je in generaliserende termen praat dan zijn de beweringen per definitie ook generaliserend.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.458

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Napoje Bekijk bericht
    Mogen we een beetje stellen des te harder het hout, des te meer hoog?
    Ik betwijfel dat.
    Ik heb een stratocaster van balsa. Dat is superlicht en zo zacht dat de trem een ijzerplaatje nodig had omdat het blok gelijk door het hout vrat.
    Maar aan hoog geen gebrek.
    Ik ben wel geneigd te zeggen, hoe dichter het hout, hoe denser en minder zompig het geluid.
    Maar ach, de volgende komt met een voorbeeld van een chipwood bas....
    Die Hard is geen Kerstfilm!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top