Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 5 EersteEerste 12345 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 50
  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.562

    Standaard Hoeveel watt cabinet bij 40 watt Hughes & Kettner buizen head,?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NLF Bekijk bericht
    Ik snap hier niks van. Een AC 30 heeft twee 15 watt speakers, in totaal 30 watt om de 30 watt versterker op te vangen. Als je 120 watt aan speaker(s) achter een 40 watt amp zet bewegen die speaker toch niet?. In een Tweed Deluxe (12 watt) zet je en alnico blue van 15 watt, of iets anders wat je lekker vindt klinken, maar je gaat toch niet zeggen minstens 3x12 dus (ongeveer) 40 watt aan speaker? Bij een Marshall van 100 watt sluit je toch ook niet minstens 300 watt aan speakers aan?
    Nee, zo werkt het niet helemaal. Een speaker kan een maximaal vermogen verwerken (dat is wat je op het plaatje ziet), maar werkt tussen een bepaald vermogen. De onderdrempel is meestal wel vrij laag. Ik heb eens een 2x12 cab met G12H (dus max 60 watt) aangestuurd met een Epiphone 5 watt ampje en dat ging prima.

    Oh, en een AC30 heeft twee greenbacks, dus twee keer 25 watt.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NLF Bekijk bericht
    Ik snap hier niks van. Een AC 30 heeft twee 15 watt speakers, in totaal 30 watt om de 30 watt versterker op te vangen. Als je 120 watt aan speaker(s) achter een 40 watt amp zet bewegen die speaker toch niet?. In een Tweed Deluxe (12 watt) zet je en alnico blue van 15 watt, of iets anders wat je lekker vindt klinken, maar je gaat toch niet zeggen minstens 3x12 dus (ongeveer) 40 watt aan speaker? Bij een Marshall van 100 watt sluit je toch ook niet minstens 300 watt aan speakers aan?
    Volgens mij alleen in het begin met de Goodmans speakers, die 15 watt waren. Een beetje fatsoenlijke speaker kan een stuk meer aan piekvermogen doorstaan dan het RMS vermogen. Ooit een bandje gehad met JBL K-140 (150 watt) in de bins. Daar stond een 425 watt versterker (transistor) voluit op, want we hadden een te klein PA voor waar we speelden, maar ze bleven gewoon heel. Omgekeerd kun je iedere speaker aansluiten al had 'ie 1000 watt (die bestaan ook).

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Beste Hombra, maak je niet te druk om de speakers. Die kunnen het, zeker op huiskamervolume ruimschoots aan. Een 4x12 Greenback cabinet kan in de regel maar 100 watt aan en daar staan ook 100 watt versterkers op te blazen (en eigenlijk ook nooit voluit), zonder enig gevolg. Laag vermogen speakers zijn juist bedoeld om meer te gaan werken en dat kunnen ze in de regel dan ook prima aan. Ik zou geen 15 watt speaker aan een 100 watt versterker aansluiten, dat is een ander uiterste. Maar als je bij wijze van 30 watt onder je 40 watt versterker zet, dat gaat echt wel goed komen en zeker thuis. Ik heb een 120 watt versterker op een 2x12 V30 cabinet gehad, dus 120 tezamen en ook geen enkel probleem. En bovendien, als je voor een 2x12 wilt gaan, zit je al gauw op 50 watt. Let alleen wel even op de impedantie. Dat zou na langdurige mismatch misschien wel 's voor problemen kunnen zorgen. Daar moet je ook even op letten bij de ingebouwde powersoak. Half vermogen is ook halve impedantie doorgaans.

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 november 2011
    Locatie
    Raamsdonksveer
    Berichten
    249

    Standaard

    Hoi hoi
    Ik zit natuurlijk zelf ook rond te kijken.
    Nou zie ik net dit staan!

    https://www.musicstore.com/en_OT/EUR...Set/art-GIT315

    Het is een set Hughes & Kettner grandmeister de luxe 40 en een Hughes & Kettner tubemeister 112
    Dus dat wil toch zeggen dat voor een 40 watte head een 60 watt 1 x 12” Celestion vintage 30 luidspreker impedantie mono: 16 Ohm voldoende is?

    Of klopt hier geen ene moer van? Want dan koop ik nooit iets meer bij de musicstore

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Gaat qua vermogen prima samen. Ik heb een 30 à 50 watt versterker (is niet helemaal duidelijk) met één Celestion V30 (60 watt). Ik heb die versterker een paar keer voluit gehad op een groot podium zonder problemen. Mijn Fender 60 watt combo heeft ook een V30 trouwens. En m'n Bogner 212 heeft er twee en dat gaat prima op een 100 watt Fender Showman. Ook als het ruim hard gaat.

    Het gaat er meer om voor welke sound je gaat. Ik heb een tijdje op 210 gespeeld, maar dat heb ik naar 112 veranderd, dat beviel mij beter. Open of gesloten achterkant of deels gesloten..... ook zo'n dingetje. Volume van de kast.....

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Ruim voldoende. Zelfs als je de versterker kneiterhard wil zetten. Als de versterker ook 16 ohm is (is ie ook dacht ik), dan zie ik geen probleem. Alleen de powersoak is een dingetje. Als je die op de helft van het vermogen zet, wordt ie 8 ohm. En eigenlijk is zelfs dat nog niet eens zo'n groot probleem, mits je niet de versterker alleen maar op 8 ohm gebruikt. Maar 's een keertje op half vermogen op een 16 0hm cabinet geeft ook niet zomaar problemen. 16 ohm op 16 ohm is alleen wel aan te raden.

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Lijkt mij haast dat die power soak intern compenseert, gezien de schaal.

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Ik heb 's gekeken op de site van Hughes & Kettner, in de manual staat er verder niks over. Ik was er eigenlijk min of meer vanuit gegaan dat bij halvering ook de impedantie halveerde door een top van mij, die ook op half vermogen geschakeld kan worden, maar dan wel 8 ohm wordt.

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Oh, en een AC30 heeft twee greenbacks, dus twee keer 25 watt.
    Nee. Onzin. Een Ac30 heeft normaal gesproken 2 alnico blues en die zijn 15 watt de stuk (maar misschien wat lager gewaardeerd dan ze in werkelijkheid zijn voor de veiligheid). ac30's met twee greenbacks bestaan wel, maar zijn in mijn ogen wel echt a typische ac 30's.

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.562

    Standaard

    Niet om het topic om te draaien naar een vox discussie, maar een AC30 is niet per definitie eentje met alnico blue speakers. En dat is al zeker niet de standaard keuze.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top