Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 5 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 50
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.537

    Standaard

    Ja, een clippende transistorbak is funest voor je speaker.

    In mijn AC30 zitten twee Celestion Greenbacks. Dus dat kan 50 watt aan. Ik heb hem één keer zo goed als voluit gehad (niet kort naast staan, dat gaat hárd ), maar die speakers gaven geen krimp.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Ik vind de theoretische onderbouwing van cluseau zeer welkom, en terecht, en nuttig als toevoeging cq kanttekening, maar misschien moeten we even niet vergeten dat het om een versterker in een huiskamer gaat?

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Dennis heeft gelijk!
    Voor een 40W buizenversterker in de huiskamer heb je een 3x40=120W speaker nodig.

    (ik beken: voor een transistorbak ga ik ook uit van speaker = 2x de amp)
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Midwolda Bekijk bericht
    Dennis heeft gelijk!
    Voor een 40W buizenversterker in de huiskamer heb je een 3x40=120W speaker nodig.

    (ik beken: voor een transistorbak ga ik ook uit van speaker = 2x de amp)

    Nou als ik even mag, een transistoramp is levensgevaarlijk als hij gaat clippen. Een en ander komt omdat de uitgang trafoloos is. De voeding hangt als het ware direct aan de speaker. Naarmate je dikke eindtorren hebt gaat dit nog meer op. Zeker een eindtrap met MOSFET's vermoord zomaar je speaker zonder blikken of blozen.

    Een buizenamp is met zijn uitgangstrafo meer vergevingsgezind en omdat de voeding gemaakt wordt om het cleane vermogen te kunnen leveren zit er niet echt veel meer in dan dat. De huidige transistoramps zijn anders, die kunnen echt tekeer gaan hoor.

    Daarbij komt dat de trafo van een buizeneindtrap enige bescherming geeft wat gelijkspanningen betreft maar vergis je niet, ook een buizenamp kan blokgolven leveren. Niet zo scherp als een TR maar ze zijn er wel degelijk.

    2x uitgangsvermogen is een veilige marge voor een buizenamp maar geen must. Ook hier geldt goed luisteren.

    Een transistoramp is minimaal 2x uitgangsvermogen maar zou er geen gewoonte van maken om hem (de eindtrap) te oversturen als je cab je lief is.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 november 2011
    Locatie
    Raamsdonksveer
    Berichten
    249

    Standaard

    Hoi Erik
    Dat is een heel andere versterker veel meer mogelijkheden!
    18 watt is in principe echt meer dan genoeg.
    De line 6 vind ik geen goed geluid, dus ben opzoek naar een andere. En zit dus te twijfelen tussen een Hughes & Kettner ik denk 212 omdat hier 2 speakers in zitten of een Marshall.
    Enig advies?

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 november 2011
    Locatie
    Raamsdonksveer
    Berichten
    249

    Standaard

    Dank je Cluseau voor de duidelijke uitleg

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 mei 2007
    Locatie
    zeeland
    Berichten
    4.037

    Standaard

    Ik speel trouwens al tijden met een Rockerverb MKI 50 head op een 1x12 ported cab met V30. Dat gaat nog steeds goed.
    Het is opvallend hoeveel recidivisten zich als herintreders op de plaats delict melden.

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Ik snap hier niks van. Een AC 30 heeft twee 15 watt speakers, in totaal 30 watt om de 30 watt versterker op te vangen. Als je 120 watt aan speaker(s) achter een 40 watt amp zet bewegen die speaker toch niet?. In een Tweed Deluxe (12 watt) zet je en alnico blue van 15 watt, of iets anders wat je lekker vindt klinken, maar je gaat toch niet zeggen minstens 3x12 dus (ongeveer) 40 watt aan speaker? Bij een Marshall van 100 watt sluit je toch ook niet minstens 300 watt aan speakers aan?

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Of werkt het in de huiskamer anders?

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NLF Bekijk bericht
    Of werkt het in de huiskamer anders?
    We zijn in ieder geval gebokt, want je moet veel vermogen hebben want anders kan je versterker gaan clippen en gaan je speakers naar de klote, en bij veel vermogen heb je speakers nodig die dat hoge vermogen makkelijk kunnen verstouwen, anders gaan je speakers ook naar de klote.
    Op zich een goed verhaal als je je vrouw wilt overtuigen dat het echt nodig is dat er een full stack in de woonkamer staat.

    En mensen met een powered Kemper van 600W zijn pas écht de lul.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top