Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 12
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.045

    Standaard Ja, het IS een snaarinstrument...

    Ik heb onlangs dit apparaat opgehaald bij een kennis die binnenkort gaat verhuizen:



    Een spinet! Hij is hardstikke vals, sommige toetsen spelen extra zwaar, sommige veel te licht, sommige blijven hangen, dus er valt een boel aan uit te zoeken.

    Het leuke is, dat zo'n ding verrassend demontabel en ook erg goed begrijpelijk is. Je kunt allerlei onderdelen loshalen, zien hoe het werkt, dingetjes aandraaien, afstoffen, ...



    Ik ben intussen zo ver dat er geen losse troep meer in zit, en de toetsen die bleven hangen, vallen weer terug. Ook alle viltjes die de snaren moeten dempen als de toets terugvalt, doen dat daadwerkelijk weer.
    Volgende stap is het nalopen van alle pieletjes die de snaren aanslaan. Dat ze allemaal ongeveer hetzelfde aanvoelen en gelijkmatig "ploing" zeggen.
    En dan proberen om het geheel gestemd te krijgen.

    En dan eens zien wat ik er mee moet. Want eigenlijk hebben wij er óók geen plek voor...
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  2. #2

    Standaard

    Een schatje is het. In de summer of love uiterst hip geweest.
    Ik vind het nog altijd heerlijke instrumenten.
    Vreselijk moedig project.
    Vriendelijke groet, Gus
    In Tartiflette we trust…..

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.735

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Woml Bekijk bericht
    En dan eens zien wat ik er mee moet. Want eigenlijk hebben wij er óók geen plek voor...
    Paar gitaren verkopen...?

    Hoe dan ook; lijkt me een ontzettend leuke klus.
    Morgen is het vandaag weer gisteren, terwijl het gisteren vandaag nog morgen was

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.045

    Standaard

    Nou, ik moet zeggen: dat viel me alles mee.

    De vorige keer had ik dus de toetsen allemaal weer in beweging, en vandaag heb ik de pootjes die de aanslag doen nagelopen. Puntjes plastic, sommige te lang en/of dik, zodat je hard moest duwen en dan een hele harde PLOING kreeg, en sommige te kort, zodat ze de snaar nauwelijks of niet raakten. De meeste kon je wel een beetje naar binnen of naar buiten duwen, sommige heb ik voorzien van nieuwe plasticjes, en uiteindelijk voelen de toetsen redelijk gelijkmatig. Er zitten nog steeds wel een paar tussen die nét iets zwaarder spelen (en dus nét iets harder klinken) maar met elke minimale aanpassing zijn ze vervolgens weer te zacht, en dan moet je weer terug, en... nouja. Het werkt wel ongeveer.

    En dan dus stemmen! Wel even wat anders dan die paar knoppen op een gitaar... Ik had al een filmpje bekeken van iemand die dat even voordeed, dus ik heb het op dezelfde manier gedaan, in plaats van alle toetsen langslopen met de stem-app op mijn telefoon. Begin ergens in het midden met een toets die je op je telefoon stemt, en ga dan op gehoor de kwintencirkel af, zodat je uiteindelijk in het midden twee octaven rond bent gelopen, en dat die zuiver zijn. En tenslotte vanuit het midden alle toetsen af omhoog en omlaag, in octaven. Het werkt eigenlijk prima.

    Tsja... En nu... Weer zo'n instrument waar ik niet veel mee kan... Ik kom niet veel verder dan het intro van het liedje van The Addams Family. Dat klinkt op zich wel aardig vintage correct, maar heel hoogdravend is het niet.

    Nouja, we kijken het even aan. Hij staat maar een klein beetje in de weg, voorlopig kan ik er nog prima omheen werken. Thuis is er denk ik echt geen plek voor, zelfs als ik Fobo's suggestie opvolg.
    Maar hij moet nog maar niet meteen weer weg, want hij is veel te lollig. En onze dochter wil er misschien wel eens iets mee, als ze op pianoles wat Bach-dingen krijgt.
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  5. #5

    Standaard

    Gat-ver-damme!

    Ai! Da's niet aardig! Dat behoeft wat uitleg.
    Mijn ex-stiefpa heeft,nu een jaar of 30 terug, voor z'n hobby enkele spinetten en clavecimbels gebouwd. Zoals je wel doorhebt wordt in zo'n ding de snaar aangetokkeld met een miniatuurplectrum. Die moeten dus, snaar voor snaar getuned worden om allemaal even gemakkelijk en even hard aan te slaan. Dat tunen doe je door met een mesje het plectum korter en dunner te krabben. Dus.

    -Dokje met plectum plaatsen (ping) en paar keer aanslaan. Ping. ping ping.
    - vergelijk met eerder getunede snaren: ping ping ping pin ping ping
    - sneller zonder haperen? pingpingpingpingpingpingpingpingpingpingpingpingpi ngpingpingpingpingpingpingpingpingpingpingpingping pingpingpingping
    - dokje er uit om te tunen: ping
    - tunen: scratch scratch

    Het bovenstaande een stuk of 10 keer herhalen en door naar de volgende snaar. Reken op een uur per snaar, vaak meer.

    En dat dus meerdere instrumenten, eindeloze za en zondagen lang. En dan komen die dingen dus echt voor de rest van je leven je neus uit.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.045

    Standaard

    Ik kan me er iets bij voorstellen

    Gelukkig ben ik niet al te kritisch, en ben ik al vrij snel tevreden. De boel is nu gestemd, en wat mij betreft spelen de toetsen min of meer gelijkmatig. Het zal ook schelen dat ik zelf geen toetsenist ben.
    In ieder geval: ik heb niet meer het idee dat je de ene helemaal niet hoort, en de andere met alle kracht moet doorduwen voor hij ineens PLOINGGGG zegt. Zoals ik al zei: er zitten hier en daar nog steeds kleine verschillen in aanslag, maar ik vind het acceptabel. Het is alvast een wereld van verschil met toen ik hem kreeg.
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 april 2004
    Locatie
    Het Salpêtrière
    Berichten
    53.227

    Standaard

    Ah cool, lekker barok, congrats !!

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Woml Bekijk bericht
    En dan dus stemmen! Wel even wat anders dan die paar knoppen op een gitaar... Ik had al een filmpje bekeken van iemand die dat even voordeed, dus ik heb het op dezelfde manier gedaan, in plaats van alle toetsen langslopen met de stem-app op mijn telefoon. Begin ergens in het midden met een toets die je op je telefoon stemt, en ga dan op gehoor de kwintencirkel af, zodat je uiteindelijk in het midden twee octaven rond bent gelopen, en dat die zuiver zijn. En tenslotte vanuit het midden alle toetsen af omhoog en omlaag, in octaven. Het werkt eigenlijk prima.
    Da's interessant!
    En ik maar geloven dat zo'n klavierinstrument gelijkzwevend gestemd moest worden omdat je anders in sommige toonaarden helemaal niet meer kunt spelen.
    Maar dat valt dus mee, begrijp ik nu?
    Er groeit zelfs Bluegrass in mijn voortuin.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.045

    Standaard

    Ik vind hem niet meer zo tenenkrommend vals klinken als toen hij binnenkwam. Daar was ook niet heel veel voor nodig.
    Dus dat valt mee, ja. Of ik val tegen, met hetzelfde effect. Voor mij maakt de toonaard namelijk niks uit; ik kan er sowieso niet veel mee
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.735

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Woml Bekijk bericht
    Begin ergens in het midden met een toets die je op je telefoon stemt, en ga dan op gehoor de kwintencirkel af, zodat je uiteindelijk in het midden twee octaven rond bent gelopen, en dat die zuiver zijn. En tenslotte vanuit het midden alle toetsen af omhoog en omlaag, in octaven. Het werkt eigenlijk prima.
    Vroegâh hadden wij een piano thuis, die om de zoveel tijd werd gestemd. Alle stemmers deden dat met de stemvork (A) als referentie, en deden de rest op het gehoor. Eén keer een pianostemmer meegemaakt die de gehele piano stemde aan de hand van een stemapparaat. Resultaat was een ‘perfect’ gestemde piano, die voor geen meter klonk, want hartstikke dood. Maar dit terzijde...
    Morgen is het vandaag weer gisteren, terwijl het gisteren vandaag nog morgen was

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top