Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 32
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 juli 2012
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    270

    Standaard Hurdy Gurdy of draailier

    Na een paar jaar niets toch weer zin om wat te bouwen. Gitaren en ukeleles heb ik zat en toen kwam ik de hurdy gurdy of draaillier tegen, dat lijkt me wel geinig.

    Bouwplannen bekeken, maar die zijn me allemaal wat te ingewikkeld voor leuk. Dus een eigen, simpeler, ontwerp gemaakt. 1 melodie snaar en 2 drones en een diatonisch toetsenbord met 11 toetsen.

    Meeste gereedschap had ik nog wel, alleen geen goede lintzaag meer. Makita lintzaag aangeschaft, geen aanrader, slordig in elkaar gezet. Na het nodig opnieuw in elkaar schroeven, wielen goed uitlijnen etc. zaagt ie nu prima.

    Eerst een (halve) mal gemaakt voor de zijkanten. Doe ik ze één voor één, ik heb geen haast en geen zin om een hele mal te bouwen. Nog een beetje schuren en buigen maar.



    Moet je wel een buigijzer hebben...

    Doosje gemaakt, stuk 10cm aluminium buis met een dekseltje erop getaped, en een bodem met een fitting.



    Als warmtebron had ik nog een illegale gloeilamp van 100 watt.




    En klaar...



    Warmt binnen 3 minuten genoeg op om te kunnen buigen. Morgen maar eens kijken of ik dat nog kan.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Gaaf project !
    Vliegt die tape niet in de fik ? En wat heb je op het houtje van die fitting gesmeerd ?
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 30 september 2020 om 17:13

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 juli 2012
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    270

    Standaard

    Da's aluminium tape dat kan wel wat hebben, zit ook bovenop het ronde stuk hout waar de fitting inzit.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Daan Muller Bekijk bericht
    Da's aluminium tape dat kan wel wat hebben, zit ook bovenop het ronde stuk hout waar de fitting inzit.
    Dank je ! Ik moet ook nog eens zo’n ding maken. En ik ga je volgen !

  5. #5

    Standaard

    O leuk, heb er ooit een gehad die op geheel vrijwel mysterieuze wijze is verdwenen.
    Nooit toe gekomen er nog een aan te schaffen, alhoewel ze rond 1972 nog gewoon te koop waren.

    Een nobel project heer!
    Ik zal dit met plezier volgen. Succes!
    Vriendelijke groet, Gus
    In Tartiflette we trust…..

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    Thumbs up

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Duhsjaak Bekijk bericht
    O leuk, heb er ooit een gehad die op geheel vrijwel mysterieuze wijze is verdwenen.
    Interessant, ik heb er nooit een gehad en ook die is verdwenen....
    In de tijd dat ik in folkclub De Draailier (!) in Diemen kwam en in de folkhangouts in Amsterdam, heel vaak deze instrumenten tegengekomen.
    Andy Irvine (Planxty) had er tijdens zijn tour in de winter 80/81 zelfs twee bij zich (verschillende stemming?).
    En dat weet ik zeker, want hij heeft toen nog bij mij gelogeerd en we hebben samen alle (11? 12?) instrumenten naar boven gesleept.
    Er groeit zelfs Bluegrass in mijn voortuin.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 juli 2012
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    270

    Standaard

    De as voor 't wiel



    Wiel uitzagen op de lintzaag uit een stukje esdoorn





    Ik heb geen draaibank dus op deze manier de zijkant van 't wiel glad geschuurd tot korrel 2000



    Was voor ik er erg had toch een halve centimeter van 't wiel af. De tekening nu aangepast voor een wiel van 136mm inplaats van 142mm.
    Laatst gewijzigd door Daan Muller; 2 oktober 2020 om 12:01

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 juli 2012
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    270

    Standaard

    De laatste dagen afgeleid door m'n lintzaag.

    Ik dacht me met een Makita LB1200F me geen buil te vallen. Maar wat een waardeloos ding is dat, slordig in elkaar gezet, niet goed uitgelijnd, rammelt aan alle kanten, vibreert etc. etc. Na een paar dagen in- en afstellen heb ik 't toch maar opgegeven en het apparaat weer uit elkaar geschroefd en retour Gamma gebracht.

    80 kilo weer de trap af...

    En een paar dagen later weer 80 kilo de trap op. Deze keer een Record Power BS300E.

    Wat een wereld van verschil zeg. Alles zit netjes in elkaar, niets rammelt, loop prachtig rustig euro op z'n kant enzo. Topmachine heel blij mee.

    Snel weer verder met de hurdy gurdy...


  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Fraai, die Record !

    Ik heb een klein en goedkoop Güde lintzaagje. Dat gebruik ik veel, voor van alles en nog wat. Maar ik heb ‘m ooit gekocht met het idee om daar body’s mee uit te zagen: nou, vergeet dat maar. Ik heb vorige week nog een zaaglint gebroken op het 4 cm sapele van m’n Firebird. Dus ik heb de decoupeerzaag weer gepakt, die er trouwens ook flink moeite mee had.

    Kan die Record dat wel ?

    Voor het uitzagen van 18 mm MDF templates is die Güde trouwens goed genoeg.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.459

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Crash Cowboy Bekijk bericht
    Maar ik heb ‘m ooit gekocht met het idee om daar body’s mee uit te zagen: nou, vergeet dat maar. Ik heb vorige week nog een zaaglint gebroken op het 4 cm sapele van m’n Firebird.
    Ik vraag me zomaar af, zou je dat wel toe kunnen schrijven aan het gebrek aan kwaliteit van de machine?
    Er zijn naast correcte uitlijning van de wielen etc, en vermogen, nog zo veel meer factoren?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top