Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 33

Discussie: Kawai Teisco gitaar

  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Met die capo erop is hij wel octaafzuiver?

  2. #22

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Met die capo erop is hij wel octaafzuiver?
    ja! dus toch de nul fret..

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.454

    Standaard

    Nice job Sherlocks.
    Gretsch gitaren hadden vroeger een o fret, mijn oude Yamaha SG ook. Als die te laag is om zijn werk te doen dan moet je niet de snaren verlagen door de kam uit te vijlen maar de o fret verhogen door hem te vervangen.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Onnione Bekijk bericht
    rustaaagg!!! :P

    Nu is het eigenlijk dus verstandig om de topkam uit te slijpen/schuren totdat de snaar op de nul fret ligt als ik het goed begrijp.
    was meer een reactie dat het erop leek dat je dit niet echt meenam in je denken en er allerlei andere dingen komen zoals nieuwe brug etc.

    en zoals Pepe zegt, als je teveel fretbuzz hebt als de snaren op de nulfret rusten, dan moet die nulfret vernieuwd en hoger.

    maar misschien toch eerst eens de weg van stemmen en kijken hoe je hals dan staat.
    te recht, te hol, bol en dat eerst goed krijgen.
    buzz t hij dan nog, dan is misschien de nulfret wel de oorzaak, maar je kan ook nog frets hebben die uitsteken.
    misschien deze handleiding lezen van bekende custom bouwer

    https://www.google.com/url?sa=t&rct=...pVbQFbQl73iYLX

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.045

    Standaard

    In principe zou de nulfret niet hoger hoeven zijn dan de andere frets. Als je een capo op 1 zet, hoef je die eerste fret toch ook niet op te hogen? Het is net alsof je een capo helemaal aan het eind van je hals hebt staan.
    Een rondje hier door de kamer levert 5 instrumenten met een nulfret op, en die zijn allemaal gewoon van dezelfde rol als de rest van de frets, en meegevlakt, dus allemaal even hoog. En de topkam is dus inderdaad ingevijld tot iets dieper, zodat de snaar over de nulfret heen buigt, alsof hij op positie 0 wordt ingedrukt.
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.454

    Standaard

    De 0 fret heeft niet de functie van fret maar van kam dus die hoogte hou je aan,
    is dat dezelfde hoogte als een normale fret? kan zijn,
    als die 0 fret te laag is gaan je snaren, afgezien dat de boel kan aanlopen, erover glijden wanneer je in de cowboy area snaren gaat benden, dan ga je continue alle braampjes horen, ploink ploink
    als je frets gaat buffen en je beschouwt de 0 fret als gewone fret gaan er problemen komen,
    de topkam zelf heeft enkel de functie van de snaar recht te houden dus die wil je misschien niet ook nog de functie geven van snaarhoogte/presser versteller.

    je kan best workarounds verzinnen waarbij functies veranderen maar waarom zou je?
    Laatst gewijzigd door Pepe; 17 september 2020 om 16:57
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.045

    Standaard

    Het ziet er een beetje uit alsof je stukje wat gehaast is ingetypt, misschien dat ik het daardoor hier en daar niet goed begrijp.
    Of, wat ook kan: misschien heb ik dingen zelf wat onhandig geformuleerd, en begrijpen we elkaar over en weer niet.
    Of, wat óók nog kan: misschien weet ik er de ballen van. Ik ben ook maar een welwillende amateur...

    Ik neem aan dat je "recht" niet bedoelt als van opzij gezien. Ik hoef dit hier vast niemand uit te leggen, maar de snaren moeten natuurlijk op de topkam juist een knik maken en niet recht door lopen, anders gaan ze daar zoemen. Net zo goed moeten de snaren dus over de nulfret heen buigen, en dus moet de topkam in zo'n situatie ingevijld zijn tot een eindje onder de nulfret. En dat geldt ook als de nulfret hoger is dan de rest van je frets.

    Je zult "recht" dus wel bedoelen als van bovenop de toets gezien: de geultjes in de topkam lopen in het verlengde van de snaren. Daarover heb ik allerlei theorieën gehoord: wanneer moet de snaar naar de stemschroef toe een knik maken? De een zegt OP de topkam, de ander ACHTER de topkam. De laatste versie zag ik laatst in een StewMac-filmpje, waar meneer Erlewine vertelde hoe hij het deed. Die maakt geen gewone geultjes, maar laat ze uitwaaieren. Kan ook.
    Ik weet het niet. Als er een duidelijk verschil was dat iedereen kon horen, dan was er geen discussie over. Dus ik doe ook maar wat.

    Als je zegt dat de nulfret de functie van topkam heeft, en de functie van de topkam is om de snaren recht (of in ieder geval: op de juiste afstand van elkaar) te houden, dan zal hij zijn werk nooit fatsoenlijk kunnen doen, tenzij je de nulfret gaat invijlen om de snaren op hun plek te houden. Dat kan je niet bedoeld hebben, toch? Als je het hebt over workarounds om dingen een andere functie te geven, zou dat inderdaad een vrij extreme zijn. Neem dan gewoon een topkam, zou ik ook zeggen.
    Ook hier geldt trouwens: een hogere nulfret helpt niks aan het op hun plek houden van de snaren. Als je gaat benden, dan gaan ze bewegen. Maakt niet uit hoe hoog die nulfret is.

    De andere functie van de topkam is wel degelijk om de juiste hoogte van de snaren bij de kop te regelen, daarom luistert het invijlen van de topkam ook zo nauw. Op lopende-bandgitaren wordt de topkam vaak minder diep ingevijld dan wel zou kunnen, om een veilige marge aan te houden. Iets te diep en je moet een nieuwe topkam pakken. En op goedkope fabrieksgitaren werd/wordt de nulfret dan ook wel gebruikt als een makkelijke manier om niet zo nauwkeurig te hoeven zijn met het invijlen van de topkam, en automatisch de snaren bij de kop zo strak mogelijk afgesteld te krijgen. Hij moet lager dan de nulfret, en als je een beetje uitschiet is dat ook niet erg. Ik probeer er zelf meestal wel iets beter op te letten hoe de snaar over de nulfret heen loopt.
    Een topkam zal nooit de functie kunnen hebben (of krijgen) om een snaar in te drukken, dat bedoelde ik zeker niet. Alleen: omdat de kop naar achteren staat, loopt de snaar over de nulfret (of topkam) heen in een knik, en bij de nulfret ziet het er dan van opzij uit alsof je hem op die plek indrukt. Alsof je een capo op 0 hebt staan.

    Dat je deukjes in je nulfret kunt krijgen, vooral als je gaat benden in de lage posities, dat geloof ik graag. Maar ook dat geldt net zo goed als je een hogere nulfret hebt, lijkt mij. Ik kan me niet voorstellen hoe een hogere nulfret geploink van braampjes kan voorkomen.
    In ieder geval: ik heb zelf nog geen ploink ploink gehoord, en aanlopen doen die van mij ook niet. Nog niet. Want dat is inderdaad het risico: hoe lager je nulfret, hoe eerder de snaren op de eerste fret gaan aanlopen als je in je nulfret een deukje krijgt. Afkloppen maar. En ja, dat ze nog steeds niet aanlopen kan ook betekenen dat de hals dan te krom is, of de brug te hoog staat, en dat er op mijn gitaren dus niet fatsoenlijk te spelen valt. Ik heb zelf het idee dat het bij de meeste wel meevalt.

    Misschien is het inderdaad wel vragen om problemen, zoals ik het doe. Maar goed, alle gitaren die ik heb, kunnen problemen ontwikkelen, op allerlei verschillende fronten. En als zoiets storend wordt, probeer ik het weer op te lossen.
    Laatst gewijzigd door Woml; 18 september 2020 om 10:31
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Big fan van de nulfret. Big fan.
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.454

    Standaard

    Wow wat een verhaal man.

    Ik zie het vrij simpel. De 0 fret regelt de hoogte, de kam de zijdelings. That's it.

    Als de 0 fret is afgesleten dan.. nouja, je kan bedenken welke problemen dan ontstaan dus die 0 fret vervang je voor een nieuwe.
    Als de topkam is uitgesleten dan merk je dat niet zo want de hoogte ligt toch bij de 0 fret en zijdelings slijt een topkam doorgaans niet.

    Wat ik zeg is, aan de topkam klooien omdat de 0 fret is afgesleten moet je niet doen omdat er dan weer andere problemen ontstaan dus dat vind ik geen goed advies.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.045

    Standaard

    Dan snappen we elkaar. Je moet natuurlijk bij voorkeur niet zomaar ergens aan gaan klooien.

    In deze situatie vraag ik me af of de nulfret is afgesleten, of dat iemand er ooit een nieuwe topkam op heeft gezet, en die niet diep genoeg heeft ingevijld omdat hij niet doorhad waar de nulfret goed voor was.
    Als je weet waar een topkam voor bedoeld is, al dan niet in combinatie met een nulfret, kun je bepalen wat het probleem is en aanpassen wat er nodig is.
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top