Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 33

Discussie: Kawai Teisco gitaar

  1. #1

    Standaard Kawai Teisco gitaar

    Hallo allemaal!

    Met mijn laatste vraag ben ik super geholpen, vandaar dat ik nu nog maar eens een vraag erop gooi .
    Ik ben een teisco /kawai aan het reviseren. Ik heb echter problemen met het stemmen hiervan.
    Als ik hem gestemt heb is de stemming op de 12e fret niet goed. Ik kan bij deze gitaar de intonatie echter niet veranderen op de brug.
    Bij mijn vorige vraag bleek dat de topkam te hoog was, hier heb ik bij deze gitaar dus extra op gelet.
    Ik had nog een .11 setje liggen die ik erop heb gegooid. Lijkt me niet dat dit een probleem mag geven?
    Iemand hier ervaring mee?

    Alvast bedankt!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.458

    Standaard

    Als je niks kan verstellen houdt het op maar weet je dat zeker? Is het een Tom constructie? Misschien is ie omgedraaid? Post eens een foto want je laat ons nu gissen en dat werkt niet zo handig.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  3. #3

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.458

    Standaard

    Ok.
    Nog even voor de duidelijkheid, de 12e fret harmonic vergelijk je met de gefrette 12e fret en die zijn niet gelijk?
    Geldt dat voor alle snaren en is die afwijking dan gelijk? En is die brug dan teveel naar achteren of naar voren?
    Nogmaals, misschien is die brug een keer verkeerd gemonteerd, moet ie omgedraaid worden, het enige wat ik kan bedenken.

    Ik vind het een vaag probleem want juist omdat er niks veranderd kan worden moet die gitaar uit de fabriek al vals geweest zijn en daar geloof ik niks van, Teisco was geen koekenbakker.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.045

    Standaard

    Ik hoop dat het vertekening in de foto is, maar het lijkt wel alsof de 12de fret totaal niet in de buurt van de helft van de snaar zit. Als ik in de foto meet van topkam (of eigenlijk nulfret) tot 12, en diezelfde afstand meet van 12 tot brug, dan kom ik zo ongeveer uit op de rand van het brugelement. De andere kant op: je flageolet zou eerder boven de 13de dan de 12de fret zitten.

    Als dat in werkelijkheid inderdaad zo is, dan staat die brug echt veel te ver naar achteren, of er hoort een andere hals op, die voor een langere mensuur is bedoeld.
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  6. #6

    Standaard

    Ik heb hem gestemd met open snaar en 12e fret. (wist niet dat het ook via harmonic kan). Via de open snaar en 12e zoals ik het gedaan heb klinkt hij vals. En is hij op de 12e snaar hoger dan de open.

    Ook heb ik vanaf de topkam naar de 12e fret gemeten, dit was 32 cm. En vanaf 12e fret naar de brug was 31cm. (ben bang dat dit het probleem is..) Had niet aan de gitaar gezien dat ze blijkbaar aan de hals hebben geknoeid.
    Ben inderdaad bang dat ze er gewoon een andere hals op hebben gezet.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Gewoon voor het idee:




    Laatst gewijzigd door Erik de Perik; 13 september 2020 om 19:32

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Ik kende alleen Teisco's met een soort roller bridge, waarbij de rolletjes op een stuk draadeind zitten. Hals lijkt mij origineel. Neck pup niet.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.458

    Standaard

    Die hals is volgens mij origineel hoor
    gitaar is 'to be correct' een Audition Teiso (Woolworths, soort V&D)
    op YT is er bijvoorbeeld iemand die op deze gitaar alles opnieuw fret omdat de intonatie door afgesleten frets vals was, zegt hij
    vind ik ook vaag, afgesleten frets hebben hoegenaamd geen significant effect op mensuur intonatie, if ever.
    Laatst gewijzigd door Pepe; 14 september 2020 om 16:08
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    als ik de foto goed zie heb jij een nul fret na de topkam.
    als dit zo is dan moet je meten vanaf die fret en niet van de topkam.
    liggen je snaren wel OP die eerste fret, de topkam heeft in dit alleen maar de functie de snaren in de juiste afstand van elkaar te houden en in je opening had je het over te hoge topkam , bij een nulfret moet de kam juist dieper zijn zodat de snaren op die eerste fret liggen.

    maar er zijn er hier vast meer die meer verstand hebben van alles rondom die nul fret ;-)

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top