Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 5 van 7 EersteEerste ... 34567 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 41 t/m 50 van 66
  1. #41
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 april 2002
    Locatie
    Almere
    Berichten
    316

    Standaard

    Nu een klein tijdje niet heel hard gewerkt aan de gitaar. Maar afgelopen weekend een middagje gevonden om wat testjes te maken voor de kleur. Ik heb een stapel potjes met Ecoline waarmee ik aan de slag ga.

    Ik heb de reststukken gebruikt om te kleuren. Eerst met een donkere kleur (Indigo, heel donker blauw) en die vervolgens grotendeels terug schuren. Dit om de tekening mooi uit te laten komen. Daarna de kleurtjes erop:


    Een belangrijke test hier was ook de natural/faux/fake binding. Dat is altijd lastig. Maar ik las een tip, zorgen dat je op de randen uitsluitend bewegingen maakt naar buiten. Vervolgens afschuinen of afronden en je zou een scherpe lijn moeten hebben. Ik was sceptisch, dit is veel te makkelijk, maar:


    Afschuinen is hier even snel met een handvijl gedaan. Op de gitaar zelf zal ik waarschijnlijk de bovenfrees pakken voor een consistenter resultaat. Ik ben best blij met dit resultaat. Geen afplakken, geen sealen, niets...

    Vervolgens nog even het geheel voorzien van een (niet al te nette) laag nitro-lak. Dan zie je pas echt de kleur. Uiteindelijk moeten de randen blauw worden, met naar het midden een lichter blauw of turquoise, daar ben ik nog niet geheel uit.

    De kleuren van mijn telefoon zijn niet perfect, maar toch 2 plaatjes:




    Volgende stap: randen aan de achterzijde afronden, schuren en het sapeli alvast grain fillen (lekker Nederlands).

  2. #42
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 april 2002
    Locatie
    Almere
    Berichten
    316

    Standaard

    Na veel schuurwerk, was het tijd om te gaan grain fillen. Dit heb ik gedaan met Zpoxy. Ik heb een haat-liefde verhouding met dat spul. Het kost wat moeite, maar het resultaat is altijd erg mooi. Dit keer had ik een andere variant gekocht. Deze moet kleurloos zijn. Dat is hij inderdaad, maar hij is ook een stuk dikker. Desondanks, 1 laag zonder te verdunnen, schuren en daarna nog een flink verdunde laag, wederom schuren en de boel is mooi gevuld en prachtig glad.



    Uiteraard heb ik alleen het sapeli met Zpoxy bewerkt. De top heeft dat niet nodig en moet nog op kleur gebracht worden. Na deze tot korrel 400 geschuurd te hebben, was het tijd voor de eerste laag ecoline. Kleurtje 533 indigo. Dit is de kleur waarmee ik de houttekening wil benadrukken. Dit is een donkere kleur blauw. Op de foto ziet dit er nog wat gevlekt uit, omdat delen nog nat zijn:


    Daarna flink terug schuren. Beginnen met 240 en eindigen met 400.


    Daarna met 3 kleuren aan de slag. In het midden 522 turkooisblauw, daar buiten 506 ultramarijn donker en een heel smal randje 533 indigo. Zoveel mogelijk dit in elkaar laten overvloeien. Een doekje met water deed wonderen daarvoor.


    Na drogen ziet het er dan zo uit (na het lakken, lijkt mij waarschijnlijk meer op de foto hierboven):


    Komend weekend verder met de binding en wellicht al een laagje celluloselak!

  3. #43
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Mooi man! Goed gelukt ook, mooie vloeiende overgang tussen de kleuren! Noem je dat nog een burst? Denk ‘t?
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  4. #44
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 april 2002
    Locatie
    Almere
    Berichten
    316

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Little Jay Bekijk bericht
    Mooi man! Goed gelukt ook, mooie vloeiende overgang tussen de kleuren! Noem je dat nog een burst? Denk ‘t?
    Thanks! Ik heb geen flauw idee hoe je dit zou moeten noemen. Ik denk dat het wel een burst is. Maakt verder ook weinig uit toch?

    Het kleuren van een gitaar vind ik denk ik wel het gaafste deel van de bouw.

  5. #45
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Haha ja maakt geen zak uit hoe het heet natuurlijk.

    Als je nitro gaat spuiten: ik deed in een half uur 3-4 dunne laagjes met ong 10min ertussen en dan de volgende dag weer 3-4 op dezelfde wijze. Nitro vind ik echt super... na een minuut is het handdroog. De Boston-spuitbus die ik had zei 10 minuten tussen de lagen. De Dartfords spuitbus zei een uur maar daarmee heb ik ook 10 minuten aangehouden. Gaf geen enkel probleem.
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  6. #46
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 april 2002
    Locatie
    Almere
    Berichten
    316

    Standaard

    Je omschrijft exact mijn methode voor het spuiten met Nitro... Ik heb bussen van Dartfords klaar staan. Die waren op de vorige 2 gitaren ook erg goed bevallen!

  7. #47
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Ja Dartforts werkt erg fijn maar Boston deed het ook gewoon prima hoor! Het spuitmondje van Dartfords is wel een stuk fijner trouwens.
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  8. #48
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 april 2002
    Locatie
    Almere
    Berichten
    316

    Standaard

    Dit weekend heb ik gewerkt aan de fake/faux/natural binding. Heel simpel afgeschuind met een 45 graden freesbitje met onderlager. Daarna wat schuren en dan ziet het er zo uit:


    De F-hole kon voor een deel met hetzelfde freesje gedaan worden. Wel een aantal mm minder diep, zodat de binding hier minder dik is. De smalle delen moesten echt met de hand gebeuren, met een goedkoop mini-vijltje dus. Dit koste wat tijd om het netjes te krijgen. Hier op de foto bijna klaar (na het maken van de foto zag ik toch nog wat plekjes, helaas niet aan gedacht een nieuwe foto te maken):


    En vervolgens ziet dit er na een paar laagjes lak zo uit:


    Ik ben er tot nu toe dik tevreden over! Op het maple heb ik geen filler gebruikt. Dat zie je na de eerste lagen toch wel terug in de laklaag. Dat gaat dus een aantal keren schuren/lakken/schuren worden om het mooi glad te krijgen, terwijl het sapeli al direct na de eerste laagjes mooi strak is. Deze week staat dus in het teken van spuiten! Mits het niet te vochtig is natuurlijk. Gisteren had ik alweer een laagje willen doen, maar de luchtvochtigheid was echt veel te hoog.

  9. #49
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.794

    Standaard

    Prachtig! Vraagje: het uitvijlen van de F-holes doe je deels met de hand. Doe je de meetvoering daarbij ‘op het oog’ of meet je dat elke keer na?
    Morgen is het vandaag weer gisteren, terwijl het gisteren vandaag nog morgen was

  10. #50
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 april 2002
    Locatie
    Almere
    Berichten
    316

    Standaard

    Thanks! Het is een beetje van beiden. In principe op het oog, af en toe even de schuifmaat er langs om te zien of ik niet heel erg fout zat. Het is echt maar een heel smal randje. Je ziet het direct als er ergens nog iets extra af moet. Dat maakt het vooral een kwestie van niet te snel gaan.

    Uiteindelijk is dit een visueel dingetje. Het is dus belangrijker dat het er goed uit ziet, dan dat de maten overal exact gelijk zijn.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top