Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 7 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 66
  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 april 2002
    Locatie
    Almere
    Berichten
    316

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Remork1970 Bekijk bericht
    Hé, dat glazen bakkie herken ik! Van Gü cheesecake, ofzoiets. Haha!
    Inderdaad

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Knap hoe je die houtnerf precies in de vorm van de body hebt gekregen.
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Stefan16384 Bekijk bericht
    Fouten maken hoort er simpelweg bij. Ik laat ze graag zien. Het zou net zo makkelijk zijn om ze niet te laten zien, maar terugkijken op je (soms lompe) fouten zorgt dat je ervan leert. Als anderen daarover kunnen meelezen, dubbel winst
    In het herstellen van fouten leer je de echte vakman kennen ! En: een gitaar bouwen zonder één fout te maken is onmogelijk.


  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 april 2002
    Locatie
    Almere
    Berichten
    316

    Standaard

    Uiteindelijk is dit het probleemhoekje op de hals geworden. Nog een klein beetje schuren en we zien er niets meer van.


    Ik heb in de hals 3 nietjes (van die heavy duty dingen, niet uit het standaard kantoor nietapparaat) geplaatst en afgeknipt. Hier druk ik dan het fretboard op. Dit zorgt ervoor dat deze niet gaat schuiven tijdens het lijmen.


    Daarna de trussrod plaatsen en dan is het klaar voor het verlijmen.


    Klemmen maar.


    Het op maat frezen van het fretboard heb ik helaas geen foto's van. Daarna wel gelijk werk gedaan aan de overgang van fretboard naar kop.


    Dit is nu het resultaat. Nog niet klaar. Eerst wil ik de topkam plaatsen. Die moet ik echter nog bestellen. Maar genoeg ander werk te doen.


    Tot nu toe best tevreden met het resultaat. Wel is er nog een beetje werk aan de radius. Aan de bodyzijde heeft 1 zijde iets meer druk gekregen dan de rest, waardoor deze over een lengte van een paar cm net iets dunner is dan de overkant. Ik kan het ook zo laten en dan zou ik er waarschijnlijk nooit iets van merken, maar ik weet dat het er is, het fretboard is dik zat, dus daar ga ik nog wat aan schuren.

    Verder heb ik besloten om eerst de frets te plaatsen voordat ik het shapen van de hals doe. In het verleden heb ik de frets geplaatst na het shapen, maar dat maakte mij altijd een beetje zenuwachtig. Nu is de hals nog perfect vlak neer te leggen en ondersteunen. Helaas is dat iets waar ik waarschijnlijk pas in de loop van volgende week tijd voor ga hebben.

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 april 2002
    Locatie
    Almere
    Berichten
    316

    Standaard

    De postbode is langs geweest met de laatste spulletjes. Ik heb van die gelegenheid gebruik gemaakt om het een en ander af te tekenen op de body. Gaten voor de brug, snaren en de control-plate. Tijd dus ook voor een foto van de body met wat spulletjes (los) geplaatst.



    - Pickups: Fender 51 Nocaster
    - Brug: Gotoh met messing zadels
    - Control knoppen van Gotoh
    - Control plate en pickup ring zijn no-name
    - Verder zijn er inmiddels ook Gotoh tuners, straplocks, string trees, neck plate en schroeven, output, CTS pots, string ferrules, 3 standen schakelaar en waarschijnlijk nog wat klein spul dat ik vergeet

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Ah er komt geen slagplaat op? Ook wel logisch met de mooie tekening in het hout ;-) (Maar een mooie tortoise slagplaat zou niet misstaan denk ik...)

    Super mooi werk man! Echt tof hoe je alles van scratch af maakt!
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 april 2002
    Locatie
    Almere
    Berichten
    316

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Little Jay Bekijk bericht
    Ah er komt geen slagplaat op? Ook wel logisch met de mooie tekening in het hout ;-) (Maar een mooie tortoise slagplaat zou niet misstaan denk ik...)
    Inderdaad geen slagplaat. Ik wil zo veel mogelijk het hout tonen. En het is persoonlijk, maar ik vind een slagplaat simpelweg gewoon niet mooi.

    Het was tijd voor side dots!

    Aftekenen:


    2mm gaatjes boren, niet al te diep:


    Met 2 componenten lijm de dots lijmen. Veel anderen zie ik dit doen dit met superlijm, maar die heb ik gewoon niet in huis en dit werkt ook prima:


    Alle 'stippen' op hun plaats:


    Als laatste een mesje en een schuurpapiertje er langs en dan is dit het resultaat:


    Dit was een beetje een korte update. Volgende stap is het plaatsen van de frets!

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Die Fender ‘51 Nocasters zijn lekker ! Ik heb er een (de brug) op een steel body Rustkaster Tele die ik ooit maakte, en het halselement heb ik in mijn ‘71 Telecaster zitten. Het originele ‘71 element klonk echt sjeit, dat gebruikte ik nooit, maar met de Nocaster gebruik ik nu vaak de halspositie.

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 april 2002
    Locatie
    Almere
    Berichten
    316

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Crash Cowboy Bekijk bericht
    Die Fender ‘51 Nocasters zijn lekker ! Ik heb er een (de brug) op een steel body Rustkaster Tele die ik ooit maakte, en het halselement heb ik in mijn ‘71 Telecaster zitten. Het originele ‘71 element klonk echt sjeit, dat gebruikte ik nooit, maar met de Nocaster gebruik ik nu vaak de halspositie.
    Dat is inderdaad waar ik op hoopte Het blijft moeilijk om pickups te kiezen. En toen ik eenmaal gekozen had, natuurlijk nergens meer te krijgen. Uiteindelijk bij een winkel in Frankrijk via Ebay besteld. Ik ben zeer benieuwd!

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 april 2002
    Locatie
    Almere
    Berichten
    316

    Standaard

    Tijd voor fretwerk!

    Met de Dremel en daarna met een klein vijltje de tang aan de uiteinden een stuk wegslijpen. Tijdrovend klusje. Hier is speciaal gereedschap voor te koop, maar da's mij net even te duur.


    3 klappen met de hamer en fret nr 1 (nou ja, eigenlijk nr 21) zit op zijn plaats.


    De werkplek.


    En eigenlijk zit alles redelijk vlot op zijn plaats.


    Met de Dremel en een vijl de eindjes op de juiste lengte gemaakt.


    En daarna met superlijm en schuurstof aan de slag om de fretsleuven op te vullen. Dit keer ging ik voor de superlijm in gel vorm. In de hoop dat dit beter op zijn plaats blijft zitten. Mijn ervaring met de dunne variant is dat deze regelrecht het fretboard op loopt. Deze dikkere variant vind ik nog minder geslaagd. Dit is geknoei met dikke klodders. Op de foto ziet het er ook niet uit...


    Uiteindelijk is alles wel netjes glad te schuren. Voor nu zijn ze klaar. Vlakken moet nog gebeuren, maar dat doe ik na het shapen van de hals.


    Verder heb ik toch een handschaaf aangeschaft. Een tweedehands voor een zacht prijsje (Stanley nr 4). Daarnaast ook een aantal wetstenen om de boel te slijpen. Na ongeveer 5 miljoen Youtube films te hebben gekeken over hoe hiermee te werken, ruim de tijd genomen voor het slijpen, afstellen en leren werken met dat apparaat. Dat is allemaal nog net zo simpel niet. Heb wat zitten oefenen op reststukken sapeli, esdoorn, padoek en andere. Verschillende houtsoorten vereisen een andere aanpak. Vooral gevlamd esdoorn is tricky.

    Maar als je hem eenmaal door hebt, wat een mooi ding. Inmiddels krijg ik een stuk hout ook wel vlak zonder schaaf, maar dit werkt zoveel mooier.

    Volgende stap: hals shapen!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top