Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 7 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 66
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Stefan16384 Bekijk bericht
    Vandaag maar een kleine update. Helaas ben ik er achter gekomen dat een trussrod van 460mm net een beetje aan de lange kant is voor een Telecaster. Dus wachten totdat de kortere binnen is.[/img]
    Fraai hoor !

    Ik heb voor mijn Firebird een double action truss rod van 460 mm nodig. Als het een double action is wil ik hem wel overnemen, als je er van af wil wil tenminste.

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 april 2002
    Locatie
    Almere
    Berichten
    316

    Standaard

    Thanks! Het is inderdaad een double action. Maar ik wil hem gewoon bij mijn voorraadje met onderdelen houden. Hoe groter die stapel is, hoe eerder ik een excuus heb om weer te bouwen Maar gelukkig koop je deze dingen gewoon nieuw voor minder dan 10 euro...

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Stefan16384 Bekijk bericht
    Thanks! Het is inderdaad een double action. Maar ik wil hem gewoon bij mijn voorraadje met onderdelen houden. Hoe groter die stapel is, hoe eerder ik een excuus heb om weer te bouwen Maar gelukkig koop je deze dingen gewoon nieuw voor minder dan 10 euro...
    Prima hoor. Het was meer voor als je er van af wilde.

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 april 2002
    Locatie
    Almere
    Berichten
    316

    Standaard

    Dit weekend flink wat werk verzet aan de hals. Even een update in 2 delen.

    Begonnen met de toets. Allereerst de positie bepaald van de inlays.


    Daarna 6mm boren tot de dikte van de inlays.


    Lijmen van de inlays met 2 componenten epoxy.


    Daarna vlak schuren en een paar potloodstrepen zetten als voortgang indicatoren voor het vlakken.


    Met een radius blok schuren. Man, dit is eigenlijk gewoon naar werk. Hiervoor moet ik nog eens een mooie jig bouwen.


    Na korrel 80, afmaken met korrel 120 en 240. Het resultaat is wel altijd mooi.


    Natuurlijk wat schuurstof opgeslagen om later te gebruiken bij het afwerken van de fretslots na het plaatsen van de frets.
    Laatst gewijzigd door Stefan16384; 21 september 2020 om 10:55

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 april 2002
    Locatie
    Almere
    Berichten
    316

    Standaard

    Naast het fretboard ook nog aan de rest van de hals gewerkt. Als eerste natuurlijk het kanaal voor de trusstrod.



    Daarna de gaten voor de tuners. Het is geen echte kolomboor, maar het werkt altijd eigenlijk best prima.


    De el-cheapo Gamma zaag voor het grof uitzagen:


    En helaas na het gebruik van de bovenfrees, heb ik een aantal plekjes op de kop waar wat splinters vanaf gesprongen zijn. Dit blijft een riskante operatie. Een volgende keer doe ik dit waarschijnlijk gewoon met handgereedschap of een mooie spindelschuurmachine oid. Ik heb wel de splinters kunnen redden. Die lijm ik er netjes in en daar zien we achteraf dus niets meer van.

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 maart 2019
    Locatie
    Maarssen
    Berichten
    132

    Standaard

    Ik vind dit echt gaaf, en ben jaloers dat ik deze skills niet bezit om gitaren met dit soort middelen te maken.

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.537

    Standaard

    Zijn je freesbitjes niet gewoon een beetje el cheapo? Of wil je teveel in één gang doen? Dit is al de tweede keer dat er splinters af schieten, dat zou niet moeten gebeuren.

    Wel een mooi project verder, ik volg het graag!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 september 2009
    Locatie
    Naast de buren
    Berichten
    2.938

    Standaard

    Hé, dat glazen bakkie herken ik! Van Gü cheesecake, ofzoiets. Haha!

  9. #19

    Standaard

    Ai ja vervelend als er splinters af springen. Meestal probeer ik de korte stukjes niet tegen het hout in te frezen maar mee, dat voorkomt dat de frees gaat happen in het hout en dus splinters maakt. let wel op dat je frees niet in een keer doorschiet , goed vasthouden. Goede nieuwe frees gebruiken is ook belangrijk. als de frees bot is gaat het eerder splinteren. ziet er wel goed uit!

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 april 2002
    Locatie
    Almere
    Berichten
    316

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Zijn je freesbitjes niet gewoon een beetje el cheapo? Of wil je teveel in één gang doen? Dit is al de tweede keer dat er splinters af schieten, dat zou niet moeten gebeuren.

    Wel een mooi project verder, ik volg het graag!
    Dat eerste bitje van de F-hole, die ligt inmiddels in de vuilnisbak. Dat was inderdaad gewoon een heel goedkoop bitje.

    Die tweede, dat is gewoon mijn eigen onkunde. Voor het routen van de buitenzijde van de body heb ik serieus tijd besteed aan de juiste freesrichting. Bij de kop helaas gewoon niet, dat had ik wel moeten doen. Dan hoef je maar heel even iets te diep te gaan en dan pats... Het is niet iets dat ik dagelijks doe. Fouten maken hoort er simpelweg bij. Ik laat ze graag zien. Het zou net zo makkelijk zijn om ze niet te laten zien, maar terugkijken op je (soms lompe) fouten zorgt dat je ervan leert. Als anderen daarover kunnen meelezen, dubbel winst

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top