Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 4 van 7 EersteEerste ... 23456 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 66
  1. #31
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 april 2002
    Locatie
    Almere
    Berichten
    316

    Standaard

    Afgelopen zondag ben ik bezig geweest met het shapen van de hals. De eerste keer dat ik dit deed, was erg spannend en ik had er twijfel aan of het niet te moeilijk was en ik niet beter een kant en klare hals moest kopen. Inmiddels vind ik dit het leukste deel.

    Met wat hulplijntjes op de onderzijde en zijkanten markeer ik alvast het grootste deel dat weg mag. Op de zijkanten staat een lijn langs de gehele lengte op 8mm van de bovenzijde van de toets. Op de achterzijde geef ik aan waar de overgangen naar kop en hiel komen. Ook de centerlijn en twee lijnen naast de centerlijn. Die lijnen zijn bij de eerste fret op 5mm van de centerlijn (aan weerszijden) en bij de 12de fret op 10mm. Deze lijnen samen met de lijn op de zijkant, markeren wat er in eerste instantie zeker af mag.


    Mijn gereedschap voor deze klus (buiten een stapel schuurpapier en zo'n fancy mal met pinnen waarmee je het profiel kunt checken).


    Het eerste stuk wegraspen.


    Daarna ter hoogte van de eerste en twaalfde fret het juiste profiel aanbrengen.


    En dit over de hele hals doen. Vervolgens veel meten, profiel checken, overgangen maken en schuren. En dan heb je iets wat al best heel erg op een hals begint te lijken:



  2. #32
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Mooi hoor. Ziet er goed uit.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    147-c Guitars

  3. #33
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.967

    Standaard

    mooi halsje hoor, ziet er strak uit!
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  4. #34
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 april 2002
    Locatie
    Almere
    Berichten
    316

    Standaard

    Dit keer een update in 2 posts, door het maximaal aantal foto's per post.

    Het was tijd voor de neck pocket. Helaas was de template hiervoor te dun. Het lager op mijn freesbitje kwam veel te hoog op de template. Dus of ik moest zorgen dat de template hoger kwam te liggen, of even een dikkere template maken. De tweede optie leek mij de meest veilige.

    Dus even naar de bouwmarkt voor een plaatje MDF. Die hadden ze alleen nog met een laagje grondverf, vandaar het mooie witte.


    Daarna op de body en frezen maar.


    Met het uitlijnen leek het geheel scheef te zijn. Zie de verschillende lijnen op de body. Uiteindelijk bleek dit te komen door een (flink) scheef profiel, waarvan ik dacht dat deze recht was. Met deze latjes bleek alles netjes recht. De hals zit net iets minder strak in de body dan gehoopt (paste zonder gepast geweld), maar zit verder gelijk prima recht.


    Paar gaatjes maken voor de schroeven.


    En hij gaat niet misstaan in het rek met zelfbouwers. Deze is inmiddels overvol (maw het is lang niet alles). Helemaal rechts in het rek staan de twee overige projecten waar ik al 5 jaar mee bezig ben

  5. #35
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Dat wordt echt een fraai ding !

  6. #36
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 april 2002
    Locatie
    Almere
    Berichten
    316

    Standaard

    En toen was het tijd voor de gaten in de body voor de snaren! Een beetje tricky, want ik heb geen fatsoenlijke kolomboor en die boorstandaard is ook totaal niet geschikt hiervoor.

    Maar ik heb wél een 3d printer. En daar heb ik wat hulpstukjes mee geprint. Mooi zijn ze niet, maar dat was hier niet van belang.


    Eerst even oefenen op een stuk resthout. Het eerste hulpstuk heeft schroefgaten op exact dezelfde plaats als de brug. Die kan ik dus exact op de juiste plaats schroeven. Op de plaats van de gaten voor de snaren, is er een 3cm hoge geleider voor het houtboortje van 4mm.


    Daarmee kan ik dan al de grootste afstand boren door de body heen.


    En 6 gaatjes op een rij.


    De 2 buitenste gaatjes kan ik dan met de hand veilig helemaal doorboren. Het volgende hulpstukje past dan precies in de gaatjes die aan de onderzijde ontstaan zijn. Deze kan ik gebruiken als geleider om de 4 binnenste 8mm gaten te boren.


    En zo zorg ik niet de diep te boren:


    Bovenaanzichtje.


    En vervolgens het volgende hulpstukje dat in de binnenste gaten past, voor het boren van de buitenste 8mm gaten.


    Datzelfde trucje vervolgens nog eens herhalen voor de 10mm randjes voor het verzinken van de ferrules. Deze zijn van het type die normaliter niet verzonken worden. Dat randje met 10mm boren is nog knap lastig zonder de rand te beschadigen, zelfs met het boren in de tegengestelde richting. Dat is waar het net iets mis ging, maar al met al, ziet het er redelijk uit.


    Uiteindelijk ging er bij het boren op de gitaar zelf toch wat mis en begaf 1 van de hulpstukjes het. Het gevolg is dat er 1 gat net iets buiten de lijn zit. Ondanks dat, is dit de derde gitaar waarbij ik deze gaten boor en is dit toch het beste resultaat tot nu toe. Ik twijfel nog of ik ook de 10mm randjes ga boren om ze te verzinken, of dat achterwege laat. De vraag is wat lelijker gaat zijn. Niet verzonken ferrules of een mogelijk niet mooi randje.

  7. #37
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 april 2002
    Locatie
    Almere
    Berichten
    316

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Crash Cowboy Bekijk bericht
    Dat wordt echt een fraai ding !
    Thanks! Ben tot nu toe ook zelf erg tevreden met hoe het loopt

  8. #38
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 maart 2019
    Locatie
    Maarssen
    Berichten
    132

    Standaard

    Herkenbaar om de gaten netjes op een rijtje te boren. Ik heb hier op het forum ook een draadje lopen en heb een manier gevonden, maar wel mbv de brug zelf. Het verzinken van de ferrules is erg tricky. Ik heb het ook gedaan in mijn proefstukjes maar de gaten zitten al erg dicht bij elkaar en bij het minste of geringste dan breken er stukjes hout af.

    Verder een erg gaaf project!

  9. #39
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 april 2002
    Locatie
    Almere
    Berichten
    316

    Standaard

    Het was tijd voor het vlakken, crownen en polijsten van de frets. Normaal zou ik dit in een later stadium pas doen (na het lakken), maar ik ben ook nog bezig met het afmaken van deze twee jongens:


    Dus op 1 dag ben ik bezig geweest met het bewerken van fretjes op 3 halzen. Eerst het fretboard goed afplakken:


    Vervolgens de top van de frets voorzien van wat zwart uit een Sharpie, om de voortgang te kunnen zien:


    Van de vervolgstappen zijn helaas weinig foto's. Maar het vlakken ging eigenlijk als altijd, bijzonder vlot. Daarna weer de vlakke top van de frets voorzien van Sharpie en met de crown-vijl aan het werk en gelijk de eindjes netjes vijlen. Vervolgens heb ik het oppervlak licht geschuurd met korrel 800, 1000 en 1200. Daarna was het tijd voor de Dremel met een polijstschijfje:


    En dan is dit het resultaat:


    Nu is het tijd om met wat reststukjes en finish te gaan experimenteren. Waarschijnlijk in het komende weekend.

  10. #40
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.967

    Standaard

    Mooie projectjes hoor! Zeer strak werk. Die andere twee zijn ook zeer fraai.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top