Na een hele lange periode (ruim 4 jaar), niets tot zeer weinig aan gitaarbouw gedaan te hebben, heb ik de hobby dankzij Corona weer opgepakt. Toch jammer dat ik niet meer tijd hiervoor vrij maak.

Ik was al bezig met 2 (soort van) eigen ontwerp gitaren met neck through. Deze zijn inmiddels bijna af. Wellicht start ik ondanks dat hiervoor ook nog een apart topic.

Ik had ook nog wat ander hout liggen, verzameld over langere tijd. Een blok sapeli mahonie, een mooie flamed maple top, een plankje palissander en een balkje esdoorn. Ook heb ik nog een ongebruikte set templates voor een Thinline Telecaster. Jaren geleden gekocht op de gitaarbouwbeurs. Ik vond het tijd worden hier eens wat mee te gaan doen

Ook besloten deze weer hier te posten. Ik post niet heel veel hier, maar een groot deel van mijn kennis haal ik wel van dit forum, dus wil toch af en toe wat terug laten zien

Het gaat dus een Thinline Telecaster worden. De hals heb ik helaas geen flamed maple voor. Ik ben nog aan het bedenken of ik ga bouwen met wat ik heb, of dat ik ook voor de hals flamed maple ga zoeken. De slagplaat laat ik weg. Slagplaten ben ik simpelweg geen fan van. Ik ga wel de standaard Telecaster control plate gebruiken voor de controls. Verder denk ik aan een "faux"-binding. De kleur ben ik nog niet helemaal uit. Het zal misschien vloeken zijn, maar ik denk aan blauw (alleen de top en transparant uiteraard).

Eerst maar de body op dikte maken en vlakken:


Wat lijntjes zetten:


En boren maar (wat een heerlijke zooi geeft dat toch):


Daarna lost met de bovenfrees:


Met als resultaat:


Nog een foto van de top. Deze is ietswat kromgetrokken, maar die strijk ik wel weer recht:


To be continued...