Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 1 van 1
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.045

    Standaard Quadruple whammy, deel 3

    Nummer 3 van 4. Ik heb meer met akoestisch dan met elektrisch, maar sommige dingen zijn gewoon té intrigerend. En als ik er dan eenmaal over begint te lezen, gaat het knagen, en wil ik het toch ook eens uitproberen.
    Ik had me nooit zo verdiept in de eigenaardigheden van de Coodercaster, maar toen ik een verslag van een reparatie had bekeken, vond ik dit een mooie aanleiding om weer een mal element te winden. Er zit een pickup op zo'n gitaar die normaal gesproken op een lapsteel thuishoort, en die bestaat uit twee kleine spoeltjes. Ze zijn (strikt genomen) met elkaar uit fase in serie geschakeld, en op "de" originele Coodercaster moet je de middelste stand van de schakelaar eigenlijk maar niet gebruiken. Dan staat het nekelement namelijk uit fase met de helft van het brugelement.

    Voor het element heb ik drie plaatjes staal besteld:



    Daar komen dan gaatjes in voor de pooltjes. De pooltjes zijn stelschroefjes voor brugzadeltjes. U weet wel, met zo'n imbusgaatje...



    De grondplaat met pooltjes, het kapje er over, en aan weerszijden een stapel magneetjes en een blokje hout om de boel netjes te houden:



    En dan de bovenplaat er op:



    De snaren lopen dan onder de bovenplaat door.
    Twee kleine spoeltjes gewikkeld, en voor de administratie even opgeschreven hoe ze lopen:



    Draad er aan, en klaar!



    Alle onderdelen op een kant-en-klare body. Het ging me vooral om het element, ik was een beetje lui deze keer. Het is een beetje een zwaktebod, maar de hals heb ik dan weer wel zelf gedaan...



    En alles bij elkaar krijg je dit:



    Ludieke knoppen, dat hoort er bij, dikke snaren (setje .013) en hoge afstelling t.b.v. slide, en een 3-standenschakelaar, maar wel een superswitch, zodat ik ook in de middenstand een fatsoenlijk geluid krijg.
    Laatst gewijzigd door Woml; 6 september 2020 om 14:15
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top