Ik loop schandalig achter met mijn verslaglegging.

Ten eerste omdat ik het een hele tijd heb uitgesteld omdat ik eigenlijk vind dat ik bij elk bouwverslag een demo-filmpje moet opnemen, en dat komt er steeds maar niet van.
En hoe langer je het uitstelt, hoe groter de rotklus wordt om alle plaatjes in een behapbaar formaat om te zetten en over te pompen.
En dan heb ik ook nog eens een groeiende aversie tegen beeldschermpjes, waardoor het allemaal niet opschiet.
Driewerf sorry...

Laat ik dus maar even een inhaalslag doen, voorlopig dan zonder filmpjes. Hopelijk wordt een en ander binnenkort nog aangevuld.
Ik zal hier ook niet alle stappen noemen, maar vooral de punten noemen die voor mij ook nieuw waren. Niemand zit te wachten op wéér een foto van een blok hout dat een stukje dunner is gemaakt, toch?

Nummer 1 van 4:
Bij de afgelopen DGBM zag ik een gitaar staan, waar ik direct dol op was. Heel simpel, geen poespas, een soort kruising tussen een Les Paul en een ouderwetse vooroorlogse Martin.
Dat was weer typisch zo'n gevalletje "Wil ik ook!"
De mijne is nog een tikkeltje spartaanser geworden...

Wat ik bij deze wel een leuk experiment vond, was een kop die met een V-joint aan de hals zit.
Je zaagt de kop dwars af, zaagt er een hap uit, en maakt aan de nek een puntje:



Met veel zagen, raspen, schuren, beitelen moet het dan netjes gaan passen:



De rest van de gitaar is niet heel spannend; een blok mahonie voor de body, en een paar losse onderdelen:



Het element is een zelfgewonden P90, en hij zit direct aan de output. Geen knoppen of niks.

Slotted headstock, met oud-lijkende stemmechanieken:



En van achter heb je dan met die malle joint een leuk puntje:



De brug, zoals op zo'n akoestische Martin, met pyramides:



Afwerking met Tru-oil, en in zijn geheel ziet hij er dan zo uit: